Neprůhledné hospodaření SVJ
Neprůhledné hospodaření SVJ. Zcela plně souhlasím s názory vyjádřené p. Lake a p. ik uveřejněné na webu SVJ dne 21. 4.2014 . Po rodičích manželky jsme zdědili rodinný domek. Při rozrůstání rodiny se rodiče rozhodli koupit jim nabízený byt od SBD. S přihlédnutím k vysokému věku rodičů mně tito pověřili plnou mocí ověřenou notářem pro zastupování při všech jednáních SVJ kdy je vyžadována účast členů. Co jsem zjistil: Po několika letech požádali členové SBD o převod družstevního bytu do osobního vlastnictví.SBD při převodu bytových jednotek do vlastnictví členů volilo následující postup:
1. SBD uzavřelo nejdříve v roce 2004 s každým majitelem bytové jednotky samostatnou Smlouvu o převodu bytové jednotky do osobního vlastnictví. Ve smlouvě je přesně vyjmenováno co všechno je příslušenstvím bytu a přesně vyjmenováno co je ve společném vlastnictví bytových jednotek. Tyto Smlouvy však byly předány k rozhodnutí katastrálnímu úřadu až v roce 2007. Neporušilo SBD tímto opožděným předáním Smlouvy katastrálnímu úřadu povinnost stanovenou v §u 23 odst.4 zákona 72/94? Nesledovalo tím SBD nějaký majetkový prospěch když veškeré příspěvky členů na správu, opravy a údržbu domu byly zasílány na účet SBD? Na tuto otázku lze však těžko odpovědět. 2. Současně v roce 2004 byla uzavřena mezi vlastníky byt. jednotek a SBD smlouva o zajišťování správy společných částí domu. V této smlouvě SBD stanovilo práva a povinností správce a práva a povinnosti vlastníků jednotek. Nemohu posoudit jak byly povinnosti správce plněny, protože tyto doklady již nejsou k dispozici. 3. K založení SVJ za přítomnosti notáře došlo až v roce 2007 a bylo zapsáno do rejstříku společenství vlastníků u krajského soudu.
<dl>
<dt>4.Odborná pomoc správce a činnost výboru SVJ</dt>
roku bez určení data jeho platnosti. V rozpočtu se vyskytují i nepláno-
vané výdaje, které pravidelně dosahují ve vyúčtování záloh i výši deset
tisíc Kč
- rozpočet je podepsán pouze správcem a není schvalován shromážděním
jak to určují Stanovy
- způsob rozúčtování nákladů si stanovil správce sám. O způsobu
rozúčtování vůbec nerozhodovalo shromáždění vlastníků
- zřejmě pro zjednodušení vedení účetní evidence není
vytvářena záloha
na opravy krátkodobé a dlouhodobé i když se vyskytují. Nejsou
plánovány výdaje na rekonstrukce či modernizace i když členové o nich
uvažuji. Všechny tyto fin.prostředky jsou shromážděny na účtu 955
aniž by členům byl aspoň při vyúčtování sdělen jejich zůstatek podle
členů SVJ.
- na dodané vyúčtování zálohových plateb nemají členové možnost
kontroly provedení výpočtu správnosti rozúčtování protože není jim
dáno k dispozici celkové vyúčtování záloh za SVJ.
- není schvalována shromážděním účetní závěrka roku a její
zákonem
předepsané přílohy k provedení případné kontroly správnosti rozúčto-
vání něktzerých výdajů.
- členy výboru je odmítána možnost nahlédnutí do účetní sestavy
zachycující položkové čerpání tzv. hromadné zálohy na opravy
- na podané reklamace k vyúčtování zálohových plateb výbor
SVJ vůbec
ústně a ani písemně neodpovídá, atd.
Toto SVJ se skládá více jak z 50 % důchodců kteří v životě nepotřebovali se orientovat v ekonomických informacích a možná mladší pracovníci s užšími přátelskými vztahy s výborem nemají k tomuto způsobu hospodaření SVJ žádné připomínky. Dokonce někteří se vyjádřili, že to co se odsouhlasí na shromáždění má větší platnost než zákon.
Nedivím se vůbec, že tchán s ohledem na to co je napsáno hned v úvodu tohoto příspěvku rezignoval na jakoukoliv snahu nějakým jiným způsobem hledat nápravu v hospodaření SVJ. On už to nějak přežije když do 100 let mu chybí jen 15 roků. Bezradný.
Tady se kdekdo vyjadřuje ke kdejákému nesmyslu, ale jak postupovat, když SVJ nepředkládá účetní uzávěrky a podobně, tak nulový komentář.
Na téma závěrka, hospodaření, nepředkládané či nedostatečné vyúčtování apod. zde je vláken dost. Třeba i o tom, že jsou asi 2 typy vedení účetnictví (viz příspěvky ing. Klainové a PeDuPles).
Poslední komentáře