Nepředložení účetnictví, navyšování příspěvků, většinový vlastník

Vložil Mirka Králová (bez ověření), 23. Říjen 2016 - 20:44 ::

Dobrý den,

prosím o radu. Vše řešíme pomocí právních zástupců, kdy vyřešíme jeden problém, dalších 10 se objeví. Podali jsme i žalobu, avšak rok se nic neděje.

Máme činžák, kde je nadpoloviční většina majitelů a firem, které jsou za jedno. Většinou za ně koná a řeší jedna osoba, která však není nikde vedena ani jako vlastník, ani jako zodpovědná osoba. Pověřený vlastník je mladý kluk, který zde v domě dělal dělnické práce a je taktéž i psaným majitelem podílu na bytě. Náš právník ho nazývá bílý kůň. Jedná pouze písemně, na jedné jediné schůzi které se účastnil neřekl ani slovo a jednali za něho jiné osoby.

Problém je, že jsme neviděli hospodaření domu od roku 2013. Źádali jsme řádně hodněkrát, byl to i bod schůze, avšak podklady nikdy nebyly dodány. Posíláme příspěvky od roku 2012. Netušíme jaký je přehled skutečných prostředků. Většina, to jest většinou jedna ta osoba co jedná, která se za nadpoloviční většinu účastní schůzí si odhlasovala úvěr na 6 milionů. Na revitalizaci domu, nikdo neví na co přesně. Nikdo z nás ostatních neviděl žádné podklady ani dokumenty z banky a navýšil se nám příspěvek. Stav domu je však žalostný. Rok tedy platíme úvěr, aniž by se v domě cokoliv udělalo. Na prokázání účta jen samé výmluvy. Vlastně nevíme, jaké jsou skutečné náklady na dům a zda je příspěvěk přiměřený. Rádi bychom platili jen tolik, kolik je potřeba. Správce byl také kdosi z lidí, kteří tvoří nadpoloviční většinu, nyní žádného nemáme.

Prosím o radu, je možné se domoci kontroly našich prostředků, které my musíme platit? Právník mluví o porušení zákona, když platit nebudeme, proto bychom chtěli aby byl zákon dodržován i z druhé strany.

Máme totiž podezření, že tyto investice osob angažovaných v domě na prodeje a koupě bytů, rekonstrukce, jsou možná financovány z našich prostředků.

Je někdo krom soudu, kdo by nám pomohl? Hospodářská kriminálka atd..Co když jsou peníze prohospodařené. Bude někdo zodpovědný za případné dluhy? Za naše příspěvky? Jsou v domě lidé co nedostali přeplatek z vyúčtování dva roky. Nedostali jsme ani vyúčtování za rok 2015. Jak se máme bránit proti této většině, která si sama vše odhlasuje a je krytá? Děkuji všem za info. Omlouvám se za dlouhý text, spoléhali jsme na právníky, ale už to trvá příliš dlouho.

M.K.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 27. Říjen 2016 - 14:33

    V hlasování o úvěru bych hlasoval proti a požádal bych o doslovný zápis a poskytnutí kopie. Pak ovšem musím schválené práce resp. Váš podíl zaplatit hotově. Uplatnit právo na informaci pouze písemně s doručenkou a uvedením meritu věci co nejkonkretněji na doručence. Zaslat na adresu SVJ ne na osobu. Uplatnit právo na vyúčtování písemně s doručenkou jakmile uplyne doba, kterou máte ve svých pravidlech nebo stanovách. Já bych byt v paneláku prodal a koupil si něco menšího, kde je méně vlastníků, kteří se domluví.

    Vložil VN (bez ověření), 24. Říjen 2016 - 13:37

    Stanovy máte , shromáždění se koná ? Vaše pozice není záviděníhodná. Myslím , že tady můžete vyhrát pouze jenom tehdy , pokud budete hodně aktivní , perfektně se naučíte zákony a související normy a budete jako ostříži čekat na chyby protistrany , které budete nejprve písemně oznamovat a žádat o nápravu a posléze to řešit u soudu. Jinak , nějaká schůzka mezi tímto „klukem“ a vámi proběhla ?Jaký byl výsledek ?

    Vložil Mirka Králová (bez ověření), 24. Říjen 2016 - 19:16

    Stanovy se teprve dohadují mezi právníky nové. Aktivní se snažíme být, ale bohužel jen tolik co vyřeší právníci. Jedno se vyřeší, dalších moc věcí se objeví. Je to nejspíše strategie. Na soud čekáme rok, ale můžeme podávat žaloby téměř po každé schůzi. Vlastně nebylo ničím podloženo, když si schválili úvěr, ani žádné propočty že se kvůli tomu zvyšuje důvodně fond. Pověřeného vkastníka tu každý viděl mezi dělníky, papírově vlastní podíl bytu a na schůzi, kde byl jmenován pověřeným jen odkýval co jejich právník řekl. Pouze jako píše info na nástěnku, emaily a svolává schůze. Na schůzi za nás menšinu 3 spoluvlastníci a pán, který vše řídí, kdo byl u začátku prodeje podílu od státu, ale nikde oficiálně nefiguruje s plnou mocí za všechny ostatní.

    Vložil VN (bez ověření), 24. Říjen 2016 - 20:24

    na tom , aby mi byly prokázány veškeré výdaje , na kterých se podílím. Stanovy..jedete dle starých , nebo jste nikdy žádné neměli ? Protože pokud jste nikdy žádné neměli , máte mnohem větší manévrovací prostor.

    Vložil HajdyHou (bez ověření), 24. Říjen 2016 - 21:57

    Já bych taky „trval“ ale potřebuju pomoct s tím jak se to dělá. Takže jak „trváte“ Vy ???


    Když Vám nedají co chcete (třeba předseda mezi dveřmi jeho bytu) tak mu prostě vrazíte levačkou, pravačkou nebo se snažíte vykopnout dveře?

    Další způsob může být, že začnete po domě vylepovat papíry se sloganem, že trváte na čem zrovna trváte?

    Dále si můžete třeba sednout do vestibulu a trvat na svém formou hladovky? Až dokud Vám neprokážou výdaje, na kterých se podílíte.

    Nebo můžete trvat na svém tím, že provedete veřejný příslib vlastního sebepoškození, pokud Vám nebude Vaše „trvání“ plně uspokojeno?


    Takže prosím nenechte se pobízet a uveďte sem nějaké použítelné formy „trvání“ (nejlépe takové, které jste sám vyzkoušel).

    Vložil MartinII, 26. Říjen 2016 - 9:54

    „Podali jsme i žalobu, avšak rok se nic neděje. Co když jsou peníze prohospodařené. Omlouvám se za dlouhý text, spoléhali jsme na právníky, ale už to trvá příliš dlouho“.

    To, že se „za rok nic neděje“, je dle mne dost. Já podával žalobu na řemeslníka za práce v bytě a do roka soud byl. S aktivitou právníků se mi to nezdá. Viděli jste vůbec nějaký výstup od soudu ?

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

    „Právník mluví o porušení zákona, když platit nebudeme, proto bychom chtěli aby byl zákon dodržován i z druhé strany“.

    Zkuste dát příspěvky do notářské úschovy, ale to stojí peníze. Zdá se že nejlepší je neplatit do neprůhledného hospodaření a zároveň podat žalobu dříve než budete sami žalováni.

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

    „Je někdo krom soudu, kdo by nám pomohl? Hospodářská kriminálka atd.“

    Já např. dával na SVJ trestní oznámení na Městský soud a Obvodní soud, a ten to dal na SKP OHK (služba krimi policie odbor hospodářské kriminality), chodil jsem podávat vysvětlení, výbor a zúčastněné osoby (řemeslník) rovněž. Policie toho mnoho nevyšetřila, ale to byl případ proti tomu vašemu vlastně zanedbatelný. Tady jde o 6 mil za úvěr, práce nebyl provedeny a stav domu je žalostný.

    V našem případě se „údajně“ nikdo neobohatil, práce byly provedeny, ale u vás to vypadá dle toho co píšete, o dost jinak.

    Zkuste se obrátit na Finančáky, i když ti prý velmi neradi šetří SVJ.

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

    Doplňující otázka

    • máte nějakou účetní ?
    • účet je SVJ nebo snad dokonce někoho jiného ?
    Vložil Mirka Králová (bez ověření), 28. Říjen 2016 - 18:46

    Dobrý den Martinll,

    děkuji za odpovědi, je to zoufalství. Tohle je činžák o 18ti partajích, proč se mám stěhovat, když tu jako rodina máme 4 byty. Tohle naní panelák.

    Poslední vyúčtování dělala firma, za kterou prve vystupoval ten pán, co řeší vše. Také vlastnila podíly na bytech, nyní se pověřený vlastník vymlouvá, že tato firma byla několikrát vyzvána k předložení, dokumenty zaslala poštou, avšak nebylo to vyzvednuto, protože takto bez osobního předání nelze zaručit, že bude vše kompletní…

    K účtu jsme my ostatní nikdy neměli přístup, většina, pán si odhlasoval jinou banku, tam kde je nyní údajně i úvěr.

    Když jsme navrhovali úschovu peněz právník řekl, že toto nemůže být jen tak, že by o tom měl rozhodnout soud. Když jsme navrhovali prošetření policií, řekl právník, že na to nemáme dost důkazů. Nestačí snad, že nevíme co se děje s penězi? Co když bychom chtěli účet transparentní, aspoň pro jednoho člena mimo jejich většinu?

    Výstup od soudu kdysi v květnu, cca půl roku po podání žaloby, pouze připomínky k odpovědi právního zástupce této většiny. Jinak nic.

    Dům je pomalu vybydlený v současné době zde máme ubytovnu pro dělníky.

    Platíme do fondu léta a hodně peněz, chceme pronajímat byt za cenu která mu náleží, ale tím jak dům vypadá a tím co zde žije za lidi, alko ubytovna cizinců je to skoro nemožné. Již 6 let žijeme na stavbě, opravdu velmi pomalu provádí rekonstrukce svých bytů, plánují nástavbu.

    Vložil krcma, 29. Říjen 2016 - 17:35

    Také bych zkusil jiného právníka. Přijde mi zvláštní, že podle něj nic nejde..
    Pravděpodobně se tady jedná nejen o trestný čin zpronevěry, ale i o úvěrový podvod.
    Podal bych trestní oznámení, argument, že nemáte dost důkazů mi přijde dost slabý. Důkaz bude pravděpodobně v účetnictví, které Vám z toho důvodu nechtějí předat. Musí tam být nějak vyúčtován ten úvěr a jeho použití, resp. faktury, které jím byly placeny. Ty pravděpodobně byly předloženy i bance s tím, že se jedná o revitalizaci společných prostor.
    Je tady třeba rozlišovat občanský soudní spor, kdy musíte předložit veškeré důkazy a prošetřování policií, kdy důkazy může získat policie, která pro to možná bude mít větší páky. Sám mám zkušenost z praxe, kdy policie naběhla (bez ohlášení) přímo do účetní firmy, aby se podívala na doklady..
    A co samotné hlasování o úvěru? Řekli Vám něco víc, než že to půjde na revitalizaci? Např. nějaký rozpočet atp.?
    Jinak jak už tady bylo řečeno, podnět můžete dát i na finanční úřad a to nejen na prošetření SVJ, ale i přímo na onoho většinového vlastníka. Jestli si ze společných peněz rekonstruoval své byty, mohlo by ho to také zajímat..

    Vložil Bc. & Bc. Boris Vyskočil (bez ověření), 30. Říjen 2016 - 8:38

    „Také bych zkusil jiného právníka. Přijde mi zvláštní, že podle něj nic nejde“

    Právník má vymyslet, co jde, a ne vysvětlovat, že nic nejde.

    Vložil Mirka Králová (bez ověření), 5. Listopad 2016 - 13:41

    Ano, právníka jsme spíš museli pobízet, to je špatné. Jak jsem zde ve vlákně přečetla, předpokládám, že se účetnictví ztratilo, třeba při stěhování. Nikdo nikdy neznal, kdo je účetní. Zkrátka pověřený vlastník bez úspěchu k vydání papírů vyzývá firmu, která měla účto vést. Firma která zde figurovala v koupi a prodeji bytů a ten jediný člověk co zde jedná, ale není nikde zapsán za tuto firmu vystupoval na začátku, když si zde od státu koupila podíl. Byty pak přepsali na různý lidi, kteří v domě nebydlí, ale hlasují za jedno ve prospěch většiny.

    Vložil oznamovatel (bez ověření), 29. Říjen 2016 - 18:02

    Asi vás budu muset zchladit. Družstvo bylo pověřeným vlastníkem 10 let, odvoláno, v SVJ zvolili vlastní výbor. Družstvo předalo účetnictví jen za rok s tím, že zbytek nemá, ztratilo se, účetní doklady nejsou, účetnictví nevedeno. Výbor podal TO, který policie odložila, že to není trestný čin, ale na občanskoprávní spor a ani nevyčíslili škodu. Není to úplně identická situace, ale podobá se.

    Vložil krcma, 29. Říjen 2016 - 18:31

    Ano, není to identická situace. Něco jiného je, když nevedete účetnictví (nebo se ztratí, to skutečně není trestný čin), něco jiného je, když účetnictví zkreslujete, zpronevěříte prostředky nebo podvedete banku. To už trestný čin je..

    Vložil Autobus (bez ověření), 28. Říjen 2016 - 20:01

    Najdete si jineho advokata.

    Popisze svuj problem stozumitelneji.

    Jakekoliv spoluvlastnictvi i SVJ je prece VZDY o kompromisu, nebude to nikdy fungovat, jak si VY prejete, to je nutno si priznat a soudny pravnik vam vzdy poradi, at se radsi domluvite…

    Vložil Mirka Králová (bez ověření), 29. Říjen 2016 - 0:44

    Autobus, děkuji, ale dohod bylo mnoho. Kdyby něco takového bylo možné, uděláme to už dávno. Jen nechápu proč máme ustupovovat v případě, kdy nevíme co se děje s penězi, které platíme..

    Vložil Autobus (bez ověření), 29. Říjen 2016 - 12:12

    pokud byly dohody platne uzavreny, vymahejte striktne jejich plneni… Mate pisemne a urcite dohody?!

    Az pochopim situaci, presne vam napisi co a jak. Take se na jedno povedene SVJ chystam

    Vložil JaVa, 29. Říjen 2016 - 12:23

    Prosím,pište s diakritikou­.Děkuji.JaVa

    Vložil Autobus (bez ověření), 29. Říjen 2016 - 13:29

    To lze na mobilnim zarizeni jen obtizne… Prikladam vyzvu:


    dodejka Adresát: SVJ AB (_přesný_ název a adresa a IČO z obchodního rejstříku)

    Dobrý den.

    1. Ve smyslu z. č. 89/2012 Sb. § 1178 tímto žádám o sdělení jmen a adres ostatních vlastníků a bydlících/nájemců v domě.
    2. Ve smyslu z. č. 89/2012 Sb. § 1179 mám právo seznámit se, jak osoba odpovědná za správu domu hospodaří a jak dům a/nebo pozemek spravuje a proto žádám s dostatečným předstihem o možnost nahlížet do smluv uzavřených ve věcech správy domu a do i do účetních knih a dokladů, a to dne 30. listopadu 2016 v 16:00 hodin na adrese SVJ v místnosti C (sušárna).

    Pokud Vám navržený termín nevyhovuje, navrhněte mi do 10 dnů od doručení tohoto dopisu Vám vyhovující místo a čas.

    Pro případ, že mi nebude umožněno seznámit se se smlouvami, účetnictvím a doklady (fakturami), sděluji, že počínaje listopadem 2016 přeruším pevné a zálohové platby na účet 1234567890/1234 a budu je dávat do úschovy do doby, než mi bude vyhověno.

    Podepsán: X Y, vlastník jednotky č.123 (najdete v KN), v.r. Korespondenční adresa telefon: email: neco@nek­de.com

    Datová schránka: jggkkgu

    • Mozna jeste dopilovat. Lhuta musi byt primerena, nejlepe vice nez mesic, jen na poste to muze byt ulozeno po prodlouzeni ulozni doby az 30 dnu…
    • v lednu 2017 take pozadejte o podklady k vyuctovani za 2016 dle §8/1
    Vložil Autobus (bez ověření), 29. Říjen 2016 - 19:02

    Copak se nelibi minusovacum, predstavitelum SVJ? Nechteji nic ukazovat vlastnikum? :-D

    Zadam o konstruktivni pripominky…

    Vložil Mirka Králová (bez ověření), 30. Říjen 2016 - 14:55

    Děkuji všem za názory. Právník radí ať podám další žalobu o předložení účetnictví, tak se bude čekat další rok minimálně. Do té doby platit.

    Pokud se prokáže, že naše peníze nejsou, kdo nese zodpovědnost? Dají se paníze někde vymoci?

    Znáte prosím někdo schopného právníka, který věcem ohledně SVJ rozumí, zabývá se tím a dokáže věc vyřešit a řešit hned? Kdo si nepočítá hodinu práce za napsání emailu, na který odpoví nejdříve za měsíc? Děkuji.

    Vložil Volný (bez ověření), 1. Listopad 2016 - 11:15

    Zeptejte se vašeho právníka na možnost placení předepsaných příspěvků a záloh do notářské úschovy. SVJ vás bude muset žalovat pro neplacení, ale bude muset prokázat oprávněnost plateb (především rozhodnutí shromáždění o schválení výše příspěvků, vyúčtování služeb, případně daší doklady vč. účetnictví). Peníze v notářské úschově budou svědčit ve váš prospěch, protože potvrdí váš úmysl platit oprávněné příspěvky i zálohy.

    Vložil Misme, 30. Říjen 2016 - 16:09

    Zkuste pokračovat bez právníka. Nemáte co ztratit. Začněte výzvou sepsanou podle vzoru výše, na http://www.portalsvj.cz/…ovy-vlastnik#….

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".