Návrh stanov
Dobrý den, správu našeho panelového dobu zajišťuje firma zřizovaná městem. Byly nám předloženy nové stanovy s tím, že se k nim máme vyjádřit. Co si o nich myslíte, co by bylo dobré do stanov přidat nebo ubrat? Za každou připomínku budu rád.
návrh stanov: http://www.dbspisek.cz/…stanov1.doc
Díky Ondřej
Nesouhlasil bych s ustanovením části II, čl. 2, odst. 5 ohledně nemožnosti pořizování fotokopií. Pochybuji totiž o tom, že po prohlídce dokumentů a po příchodu domů si bude někdo přesně pamatovat (slovo od slova) co bylo v dokumentech napsáno. Dále mám výhrady k odst. 6 téže části, čl. 2, kde je uvedeno: 6.) Nabyvatel jednotky – kupující je povinen přistoupit k úvěru SVJ (společenství vlastníků jednotek) řešícímu nesplacený podíl na opravě (revitalizaci) domu připadající na konkrétní byt, hradit splátky úvěru ve výši odpovídající podílů podlahové plochy konkrétního bytu. Proč by měl nabyvatel jednotky – kupující hradit splátky úvěru, který si nevzal. Úvěr přece splácí SVJ a ne majitelé bytů. Dále část IV, čl. 10, odst. 11 (Záležitost, která nebyla zařazena na pořad jednání shromáždění v pozvánce, lze rozhodnout jen na základě souhlasu většiny hlasů přítomných členů společenství.) přímo odporuje NOZ.
Jen doplním § NOZ k části IV, čl. 10, odst. 11:
§ 1221 Nevyplývá-li z ustanovení o společenství vlastníků něco jiného, použijí se přiměřeně ustanovení o spolku. Nepoužijí se však ustanovení o shromáždění delegátů, dílčích členských schůzích ani o náhradní členské schůzi.
§ 253 (3) Záležitost, která nebyla zařazena na pořad zasedání při jeho ohlášení, lze rozhodnout jen za účasti a se souhlasem všech členů spolku oprávněných o ní hlasovat.
Pane Ondřeji,
je to jako obvykle: směsice dobrého a špatného, něco použitelné, něco
nepoužitelné, něco směšně popletené – a něco dokonce pro vlastníka
nebezpečné. Takový paskvil jako celek nebrat. Dál už uvádím pouze
nejvýznamnější chyby (výčet není úplný):
------------------------------------------------------------------
• Článek 2 Předmět činnosti
„Činnostmi správy domu a pozemku z hlediska správních činností se
rozumí zejména (…) vedení účetnictví, zpracování a předložení
daňových přiznání, řádné hospodaření s majetkem a příjmy
společenství, (…) a provádění dalších souvisejících ekonomických,
provozních a administrativních činností; vedení seznamu členů
společenství“
Tato část stanov je v rozporu se zákonem. Podle § 1185 odst. 2 NOZ
jsou všechny zde uvedené náklady řazeny pod „náklady vlastní
správní činnosti“. Nejedná se tedy v žádném případě
o náklady na „činnosti správy domu a pozemku“ podle §
1185 odst. 1 NOZ.
(U SVJ(2000) by to mohlo zůstat nerozlišeno a rozúčtovalo by se vše podle
spoluvlastnických podílů jako dosud, ale tuto možnost návrh stanov
výslovně vylučuje ve svém § 8 odst. 1. Navíc se návrh nesprávně
odvolává na vadný a protizákonný § 8 n.v. č. 366/2013 Sb..)
------------------------------------------------------------------
• Tajemné a neurčité příspěvky a zálohy
Stanovy jsou buď v rozporu se ZoVB (pokud jste SVJ(2000)), nebo neobsahují co
mají podle NOZ povinně obsahovat (pokud jste SVJ(2012)).
Podle ZoVB je jasně řečeno, že stanovení a výběr záloh je omezen pouze
na ty náklady správy domu, které bude NUTNÉ vynaložit
v příštích měsících a následujících letech (§ 15 odst.
2 ZoVB). Tato důležitá zásada ve stanovách chybí. To by znamenalo, že
bude možno vybírat zálohy bez omezení na cokoliv, když to lhostejné ovce
schválí. Dokonce bude možné stanovit zálohy na neznámý účel bez
jakékoliv kontroly a bez toho, abyste měl šanci dozvědět na co jsou určeny
a do kdy mají být použity a vypořádány.
Pokud snad jde o SVJ(2012), pak stanovy musí povinně obsahovat „…
pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství, pro příspěvky na správu domu
(…) a pro způsob určení jejich výše placené jednotlivými vlastníky
jednotek.“
Nic z toho ve stanovách nenalézám. Kde jsou určitá a jednoznačná
pravidla pro tvorbu rozpočtu? Kde jsou určitá a jednoznačná pravidla pro
výši příspěvků na správu domu? Pokud to nebude ve stanovách, krok za
krokem, řádek po řádku, pak NIKDY pořádný rozpočet do ruky nedostanete.
A nebudete mít žádnou páku k tomu jak jej z výboru vyrazit. Ovce totiž
jako „rozpočet“ schválí cokoliv, jen aby nepřišly o fotbal
v televizi, nebo o padesátý sedmý díl seriálu „Ordinace v růžovém
sadu“.
------------------------------------------------------------------
• Článek 4 odst. 2
„Člen společenství má povinnosti (…), a to zejména: (…) oznámit
společenství vlastníků do jednoho měsíce:
(iii) počet osob, které budou mít v bytě domácnost,
(iv) počet osob, jež v bytě bydlí po dobu činící v souhrnu nejméně
tři měsíce v jednom kalendářním roce;“
Obě oddělené povinnosti jsou protiprávní. SVJ není oprávněno tyto
počty zjišťovat (viz zákon na ochranu osobních údajů). Žádný
celostátně platný předpis neukládá vlastníkovi jednotky, aby toto
sděloval. SVJ nemá právo tyto údaje shromažďovat ani vyžadovat.
Zjišťování počtu osob v domácnosti je navíc nevymahatelné i pro
neurčitost a nesrozumitelnost požadavku; žádný celostátně platný
právní předpis nestanoví co znamená „mít v bytě domácnost“.
Rozumný občan na výzvu ke sdělení tohoto počtu odvětí: „Nemusím
odpovědět, viz zákon o ochraně osobních údajů. Ani nemohu
odpovědět – dotaz je neurčitý a nesrozumitelný.“
Podotýkám, že počet osob rozhodných pro rozúčtování služeb je
v zákonu č. 67/2013 Sb. definován zcela jinak.
------------------------------------------------------------------
• Článek 4 odst. 5
„V souvislosti s výkonem práva nahlížet do dokumentů podle odstavce
1 písmeno e) a f) nemá člen společenství právo (…) pořizovat si jejich
fotokopie.“
To je známá snaha podvodníků o znemožnění (nebo alespoň ztížení)
kontroly. Takové bezdůvodné omezení nemá oporu v platném právu. Naopak,
existuje judikatura o tom, že právo nahlížet obsahuje v sobě i právo
pořizovat si opisy, výpisy či kopie pomocí nepoškozující reprodukční
techniky. Psalo se o tom zde, hledejte (http://www.portalsvj.cz/…%AD+techniky).
Ten, kdo se Vám snaží podstrčit tyto zprasené stanovy od SČMBD, není
důvěryhodný. Dejte si na něj pozor.
------------------------------------------------------------------
• Článek 4 odst. 6
„Nabyvatel jednotky – kupující je povinen přistoupit k úvěru SVJ
(společenství vlastníků jednotek) řešícímu nesplacený podíl na opravě
(revitalizaci) domu připadající na konkrétní byt, hradit splátky úvěru
ve výši odpovídající podílů podlahové plochy
konkrétního bytu.“
To je absurdní pitomost. Nelze ukládat povinnosti nečlenovi SVJ. A co je
ještě horší zmatek: neexistuje nic takového jako „přistoupit
k úvěru SVJ“. Vlastníci jednotek nejsou spoludlužníky
SVJ!!!
Další protiprávní nesmysl je zmínka o tom, že vlastník má údajně
hradit splátky úvěru. Takovou povinnost mu neukládá žádný zákon. Musí
pouze uhradit svůj příspěvek na správu domu. Že z toho pak SVJ splácí
svůj vlastní úvěr – to je samozřejmě vlastníkovi úplně jedno. To ať
si vyřeší SVJ s bankou.
Jde také ustanovení protizákonné pro rozpor s § 1414 NOZ. Správce cizího
majetku „nesmí smísit vlastní majetek s majetkem pod svou
správou“. SVJ si hradí svůj vlastní úvěr, ale to neznamená, že by
mohlo na tento účel vybírat cokoliv od vlastníků jednotek. To by totiž
vlastník měl povinnost zaplatit dvojnásobek: jednou jako svůj zákonný
příspěvek na správu domu, podruhé stejnou částku ještě jednou na
splácení cizího úvěru. Celkem by tímto podvodem SVJ získalo od
původního + nového vlastníka dvojnásobek částky, kterou skutečně má
právo vymáhat.
Kdo toto napsal je zjevně osoba nedosahující rozumu průměrného
člověka.
-----------------------------------------------------------------
• Článek 5 odst. 9
„V případě, že shromáždění nerozhodne jinak, bude zisk
společenství rozdělen v poměru spoluvlastnických podílů mezi členy
společenství a bude použit na úhradu nákladů společenství.“
To napsal blb, který chce způsobit trojí zdanění těch
peněz. První zdanění bude daň z příjmu SVJ. Druhým zdaněním je daň
z příjmu u vlastníků jednotek. Pak vlastníci věnují zdaněný příjem
svému společenství, které musí přijatou částku zdanit potřetí,
protože nejde o příspěvky na správu domu, nýbrž o dobrovolný dar od
členů. To je nenormální uvažování nějakého potrhlého zmatkaře.
Skutečnost v normálním světe je zcela odlišná: SVJ – pokud má
zisky – použije je přednostně k úhradě vlastní správní činnosti,
aby nedošlo ke zdanění. Pokud se rozhodne své zisky zdanit a rozdělit, pak
si s nimi příjemci udělají co uznají za vhodné. Proč by z nich měli
hradit zrovna úhradu nákladů společenství? Do toho SVJ vůbec nic není,
zda si za své peníze vlastník zajede na dovolenou na Kanárské ostrovy.
------------------------------------------------------------------
• Článek 7
Pravidla pro tvorbu rozpočtu jsou naprosto nedostačující, neurčitá a
nesrozumitelná. Jde o jedinou větu, která je ve stanovách uvedena zřejmě
jen proto, aby tam byla. Nenechte se tahat za nos.
------------------------------------------------------------------
• Článek 8 odst. 2
„Zálohový příspěvek na správu domu a pozemku, se s každým členem
vyúčtuje nejpozději do 4 měsíců po skončení kalendářního roku.
Zůstatky se členům nevracejí a zůstávají na účtu společenství na
předpokládané náklady, které bude nutné vynaložit v následujících
měsících a letech.“
Je použit nesmyslný pojem „zálohový příspěvek“. To je
totéž co bílý černý papír a kruhový čtverec. To musel napsat bezmozek.
Nebrat!
Dalším neslyslem je neurčitý osud vyúčtovaných zůstatků. Příspěvek
(nebo je to tedy záloha???) se sice vyúčtuje, ale další osud této částky
je neurčitý. Co znamená že „zůstatky zůstávají na účtu
společenství“??? Tomu není vůbec rozumět. Jedná se tedy o zálohy
započtené na platby v následujícím období, nebo jak je to vlastně
myšleno???
------------------------------------------------------------------
• Článek 8 odst. 5
„5) Na náklady na služby jsou členové společenství povinni platit
měsíčně zálohy splatné společně s příspěvkem na správu domu a
pozemku vždy měsíčně pozadu, tj. vždy do 30. dne následujícího
kalendářního měsíce platbou soustředěného inkasa SIPO.“
Takže smluvní správce z vás dělá nevolníky. Diktuje si jak mu máte
platit. Domnívám se, že nelze nutit vlastníka jednotky do hrazení jediným,
pro něj nevýhodným způsobem. Takové manýry ať si smluvní správce
vyžene z hlavy. On je tu jako sluha pro vás, ne vy pro něj.
------------------------------------------------------------------
• Článek 8 odst. 6
„Náklady na služby se na vlastníky jednotek rozúčtují dle zákona
67/2013 Sb. ve znění pozdějších předpisů takto: (…) provoz výtahu,
osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě,
odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu,
popřípadě další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a příjemcem
služeb, podle počtu osob, které mají v bytě domácnost a bydlí v něm po
dobu, která činní v souhrnu nejméně tři měsíce v jednom
kalendářním roce.“
To je neproveditelné ustanovení. Za prvé: stanovy mají obsahovat
taxativní výčet skutečně poskytovaných služeb. Je třeba doplnit výčtem
jaké jsou ty „další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a
příjemcem služeb“.
Za druhé: Žádný zákon nedefinuje co to znamená „mít v bytě
domácnost“. Takže samotné stanovy jsou kvůli tomuto nesmyslu neurčité a
platby jsou nevymahatelné. O počtu osob v bytě se zde už psalo, je o tom
i FAQ, hledejte. (Například pokud vlastník bytu žije jinde a byt pronajme
osmi studentům na dobu školního roku, nahlásí podle této definice nula
osob a nebude za služby platit nic.)
Pro připomenutí uvádím, že zákon č.67/2013 Sb. definuje počet osob,
rozhodných pro rozúčtování služeb, úplně jinak. Nechápu k čemu tato
absurdní lidová tvořivost má sloužit.
lake
Nicméně, pak tu máme § 1177 NObčZ, že. Ono to sice není vysvětleno, co to znamená „mít v bytě domácnost“, ale je to v zákoně, a ne že ne. A SVJ se s tím prostě musí nějak popasovat.
Uvedu, jak jsme se s tím popasovali u nás.
Na dvou shromážděních jsme vlastníky informovali o NOZ, včetně § 1177.
O tom, že se jedná o stupidní ustanovení, které bez definice domácnosti a bez sankcí nelze vymáhat, jsme pomlčeli.
Dali jsme to opakovaně do zápisu ze shromáždění a těšíme se na to, až se nás někdo zeptá, co je to domácnost.
Hezký den!
Pavel
Ano, SVJ se s tím musí nějak popasovat. A to nejlépe tak, že tuto neurčitou a nesrozumitelnou část zákona bude prostě ignorovat.
SVJ by totiž muselo napřed zjistit odpověď od každého vlastníka jednotky. A odpověď neexistuje. Nemůžete odpovídat, když není známo, na co se Vás vlastně ptají. Jediná pravdivá a právně čistá odpověď na nesrozumitelný dotaz je: „Nerozumím otázce.“.
Nebuďte připosrán strachy z toho, že zákon obsahuje cosi nesrozumitelného a neurčitého.
lake
Poslední komentáře