nákup spotřebního materiálu pro člena Výboru
Kolegové z Výboru mi schválili nákup tonerů do laserové tiskárny. Účetní naší správcovské firmy mi řekla, že fakturu mám nechat vystavit na SV a podepsat ji předsedou, že schvaluje proplacení. Ale v zápětí dodala, že když SV nevlastní počítač, takové věci bychom neměli kupovat, prý na to bereme odměny. Vaše názory?
Nákup toneru je daňově účinným nákladem, i když účetní jednotka nevlastní žádnou tiskárnu. Pokud by snad kontrolní orgán hledal souvislost mezi tonerem a tiskárnou, pak toto je jednoduše řešitelné:
- Postačuje doložit smlouvu o zápůjčce cizí tiskárny.
- Nebo smlouvu o tom, že pan A bude pro SVJ dlouhodobě provádět tisk dopisů a dokumentů na jeho vlastní tiskárně, a SVJ se zavazuje mu k tomu dodat spotřební materiál (papíry, toner).
lake
Nejsem daňovou poradkyní, ale pan lake zřejmě taky ne, takže můj názor:
Je-li toner nákladem na správu, který má být hrazen z příspěvků na správu, je to náklad ""nedaňový**, protože by byl hrazen z příspěvků na správu, které nejsou podle § 18 předmětem DP.
ZDP § 25 odst. 1 písm. i):
Za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů nelze uznat zejména:
i)vydaje… hrazené z prostředků, jejichž zdrojem byl příjem, který nebyl předmětem daně…
Jestli má být toner hrazen z příspěvků na správu, tj. jestli má být nákladem na správu, by měli rozhodnout vlastníci např. některým z dále uvedených způsobů:
- uvedením takového nákladu v pravidlech ve stanovách,
- schválením rozpočtu nákladů na správu, který obsahuje i výše uvedenou nákladovou položku,
- usnesením shromáždění.
V mém příspěvku uvedeném výše mi vypadla věta, že nedaňový náklad hrazený z příjmů, které nejsou předmětem daně, by FÚ z daňového hlediska neměl vůbec zajímat.
Píšete: „nedaňový náklad hrazený z příjmů, které nejsou předmětem daně, by FÚ z daňového hlediska neměl vůbec zajímat.“
Ovšem platí, že předmětem daně nejsou pouze příspěvky na správu. Poměrnou část příspěvků, z kterých byl uhrazen daňově neúčinný náklad na toner (lépe řečeno část nákladů na toner do tiskárny, která není majetkem SVJ, protože ji vlastní člen výboru či jiný vlastník a používá také pro svou osobní potřebu) FÚ za příspěvky na správu neuzná a bude je považovat za jiné příspěvky než „na správu“ a proto je bude považovat za předmět daně.
I přesto, že by vlastníci rozhodli o použití příspěvků na správu na toner (jak píšete), nemusela by tato část použitých příspěvků ve skutečnosti být příspěvkem na správu, protože by uhrazený toner z těchto příspěvků mohl sloužit ve vlastníkově tiskárně i pro jeho osobní potřebu, tj. nejen pro tisk dokumentů pro SVJ.
V první řadě nesdílím názor, že by o každém jednotlivém nákupu v částce 3000 Kč měli rozhodovat vlastníci jednotek. To by zřejmě SVJ bylo zcela ochromeno.
Rozhodující je účel ke kterému byl toner použit a s tím souvisí jak se výdaj/náklad zaúčtuje. K tomu ovšem dosud nedošlo, viz úvodní dotaz.
Není pravdou, že Finanční úřad může autoritativně zamítnout ten či onen výdaj/náklad jako daňový či nedaňový. Finační úřad kontroluje, a daňový subjekt má povinnost prokazovat svá daňová tvrzení. FÚ může vyjádřit názor, že nákup toneru do tiskárny, kterou SVJ nevlastní, není daňově účinným nákladem. Pak je na daňovém subjektu, aby prokázal, že se jedná o daňový náklad. S FÚ je třeba vést dialog, ne držet hubu a krok. Pokud ovšem SVJ obdrží lejstro od FÚ a mlčí, pak platí, že FÚ měl pravdu.
Jak zdůvodnit Finančnímu úřadu (i zvědavým vlastníkům jednotek) nákup toneru jsem zde už uvedl: http://www.portalsvj.cz/…clena-vyboru#….
lake
Jak ktere. Nase ma 14 bytu vetsina garsonky vami neuznavany:-) fo 2 koruny na metr. Tam i toner zahybe s penezi na spravu.a i u nas chtel vybor proplatit toner i kdyz mame spravce. Takze za me: opravdu vybor spotrebuje cely toner? A danove: vas napad se smlouvou to neresi.Resi to interni smernice. Ale ty jste mi vyminusovali:-)
To je zajímavé řešení. To bude smlouva na 2 stránky. Je nákup cartridge stejný náklad jako u toneru?
Nemyslím, že by muselo jít o smlouvu na dvě stránky. Jde o standardní případ podle § 2597 NOZ:
89/2012 Sb. § 2597 (1) Má-li objednatel opatřit věc k provedení díla, předá ji zhotoviteli v dohodnuté době, jinak bez zbytečného odkladu po uzavření smlouvy. Má se za to, že se cena díla o cenu této věci nesnižuje. |
lake
Chtěl bych se zeptat, zda existuje nějaké SVJ u kterého proběhla kontrola finančního úřadu.
Dále jsem se chtěl zeptat jestli existuje SVJ, kterému byla doměřena daň.
Prosím o případné uvedení lokality – kraj, okres
SVJ nemá nájemné …, ale bytová jednotka v SVJ může mít více vlastníků, může být pronajata a je zde povinnost platit daň z příjmu. Daňová povinnost SVJ nevzniká ani když vybírá peníze za tyto vlastníky. Pokud opravdu FÚ zahájil správní řízení s SVJ, měli jste to hned utnout z počátku, nechat si vystavit plné moci a zahájit xx správních řízení na fyzické osoby.
Daňová povinnost vzniká až od 6.000,– Kč na osobu
Samozřejmě, aby jsme v tom FÚ nedělali gulasch, trval bych na samostatném projednání každé osoby v jinou dobu, a samozřejmě využil práva opravných prostředků
Svj je v katastru zapsano jako vlastnik onoho bytu. Takze je to prijem svj. A s tim jak vydrbete s fu vyhrozujte az budete aspon vedet ze kontrola fu neni spravni rizeni:-)
Pár kontrol z FÚ mám za sebou a beru je jako zábavnou činnost.
Ano i kontrola z FÚ může býti zábavou.
A co vam kontrolovali kdyz dle vas nemuze mit svj zdanitelne prijmy a tudiz nepodava priznani? CO TEDY KONTROLOVALI? Nebo to byly obchodni korporace? Pokud to bylo spravni rizeni nebyly to ale danove kontroly. To pak fakt musela byt sranda.
u dalších kontrol jsem měl možnost se nacházet.
Při zahájení daňové kontroly je sepsán zápis a tam v úvodu je pár řádek.
Stačí jen slušně požádat o vysvětlení co ty řádky znamenají, pokud jim člověk nerozumí.
V SVJ jsem kontrolu neměl a nevím o nikom kdo by ji měl.
Omlouvám se, zřejmě se jedná asi o vyšší level.
Protipól ust. § 262 daňového řádu, je ust. § 177 správního řádu. Podle toho totiž platí, že základní zásady správního práva, které jsou uvedené v ust. § 2 až § 8 správního řádu, se použijí při výkonu veřejné správy vždy. To platí dokonce i za situace, že zvláštní předpis užití správního řádu explicitně vyloučí.
Pane Hubert neporovnávejte hrušky z jabkama. Radka2222 Vám zde oponovala správně. Kontrola FÚ je kontrola podle daňového řádu, správní řízení ani omylem. FÚ může, zjistí-li to při daňové kontrole, uložit pokuty za účetnictví (viz např. odkaz : https://portal.pohoda.cz/…-ucetnictvi/ a za neuložení listin do obchodního rejstříku. Tím však byl porušen zákon o účetnictví, opět ne správní řád. Správním řádem se řídí např. městské úřady, kraje … Věřte Radce2222.
Dr mozna k vasemu udivu obsahuje ty uvadene zasady jako sr tudiz se opravdu sr v danovem rizeni nepouzije! Po precteni prislusneho paragrafu to prumerne inteligentni beloch i bez pravniho vzdelani a vedomi pochopi. A i kdyby jste si prst v pr… zlomil danova kontrola je danove rizeni nikoli spravni:-)
co vím vždy jsem to používal, počkám si na nějaké další čj. a vznesu dotazy … co má také při té kontrole člověk dělat a nějak je zaměstnat musí. Poslední 2 čj jsem měl v loni, zastavil jsem se při odvolání až v Pardubicích.
Viděl někdo z Vás katastr … u mě v katastru jako vlastník není zapsáno IČ SVJ, ale hromada vlastníků se svými podíly …
Huberte,
proč vkádáte dotaz a vedete diskusi na jiné téma než je uvedeno v úvodním dotaze?
Asi jste si nevšiml, že Radka psala o bytech ve vlastnictví SVJ a to znamená, že byty pronajímá SVJ a proto daní příjem z nájemného.
I Vaše informace o 6 000,– Kč je neúplná. Týkala by se jen vlastníka, který je také zaměstnancem a má příjmy ze zaměstnání.
Společenství nesmí podnikat ani se přímo nebo nepřímo podílet na podnikání nebo jiné činnosti podnikatelů nebo být jejich společníkem nebo členem.
SVJ nic nevlastní, nevytváří zisk, neplatí daně, nepodniká je pouze správce.
SVJ ze své podstaty nemůže vlastnit ani byty.
Vztahuje se i na nákup spotřebního materiálu, vedení účetnictví, vyřazování dokladů FÚ a daňové povinnosti
Huberte, nejen že diskutujete již mimo téma, ale navíc píšete strašlivé nesmysly.
SVJ může vlastnit majetek. SVJ může vytvářet zisk. SVJ může platit daně. SVJ může vlastnit byt.
lake
Pointa je v tom ze pro vlastnictvi nemoviteho majetku je rozhodujici zapis vkatastru. Pokud dle kn je vlastnik bytu svj tak i prijem je svj. O tom co je podnikani s vami diskutovat nebudu. Pronajem vlastniho majetku bez jakyhkoliv dalsich sluzeb to neni. Nehlede na to ze i prijmy ziskane v rozporu se zakonem fu zdani bez ohledu na vase – nesmi podnikat. A zakon o ucetnictvi a pripadne sankce rozhodne pro svj plati.
Asi základní pointou by měl býti výklad teorie, následné účetní praxe, kdo a jak je oprávněn kontrolovat a jaké případné sankce byly v praxi uloženy.
je asi pravdou že jednoduchými větami se to těžko definuje.
Pokud se koupí tonery a obchod vystaví fakturu na SVJ, tak ji 2 členové oprávnění k podpisu podepíší a zaplatí se z účtu. Druhý případ je, že se za tonery zaplatí hotově z pokladny, účtenku podepíše předseda. Účetní vystaví doklad a zaúčtuje v obou případech. Naše účetní to tak dělá. Nemám taky PC a tiskárnu SVJ, ale nebudu platit za tonery z odměny. Pro SVJ tisknu pozvánky, podklady, informace pro vlastníky, faktury, kopíruji nejrůznější podklady podle potřeby. A že tonery nebo inkoust stojí dost peněz, to vůbec nemluvím. Jak by to vaše účetní chtěla vyúčtovat? Faktura by asi musela být na jméno člena výboru, protože do účetnictví SVJ by se nevložila. Člen dostane 3000 Kč na odměnu a 4000 Kč dá za tonery?
Taky jsem byl na schůzích bytových družstev kde to bylo standartem. Nějak se nám ta tradice vytratila ..
za rok výhradně pro potřeby svj spotřebuje toner za 3000? kolik papírů tisknete? kolik máte bytů?
účetní se nedivím, není v majetku tiskárna, tak lze těžko dát celý toner, když se na něm zajisté převážně tiskne soukromě. jak pak ten majitel tiskárny „zaplatí“ tu část, kterou spotřebuje na své vlastní věci? účetní je zblblá z obchodních korporací, kde to je daňově, proto asi ten blábol, ať si to bere z odměny. tak ji uklidněte tím, že uděláte směrnici – kolik papírů jste ročně cca tiskli, kolik papírů dle údajů na toneru či tiskárně mělo být vytisknuto, a výpočet částky do výdajů svj. složité, ale při ceně některých náplní/tonerů nezbytné. náš výbor takhle fasoval jeden toner čtvrtletně, SVJ má 13 jednotek, vše se posílá e-mailem, takže cca 20 papírů za rok (pozvánky a zápisy na nástěnku, jeden dopis správci…) mě se to teda velmi nelíbilo, proč mám sponzorovat tisk fotek a liebesbriefů paní předsedkyně.
To byl příklad ta odměna i částka za toner. Nemám laserovou tiskárnu,škoda, je lepší tisk, ale inkoustovou Canon. Do ní je drahá originální cartridge. Bytů 3× tolik, děláme si správu sami. Papíry pro vyřizování úvěru, dotace, cenové nabídky,smlouvy, faktury poslané elektronicky,materiály pro schůzi, zápisy z výboru a schůze, prezenční listiny, apod. To si musíme vytisknout sami. Pro vás to dělá správce. Takže ušetříte.
Tento názor, že člen výboru bere odměty na to, aby si nakupoval co potřebuje k výkonou své práce ve statutárním orgánu neslyším poprvé. A vskutku mě opět rozesmál. Vyřiďte vaší paní účetní, že dostává mzdu proto, aby svému zaměstnavateli, tj. aprávcovké firmě zajitila a nakoupila dostatečný počet počítačů, tiskáren, židlí, stolů, papírů a jiného kancelářského materiálu, aby sama mohla pracovat. Řekněte jí to a bavte se na tom. Paní účetní má účtovat,ne poučovat.
Do puntíku s Vámi souhlasím. Ale stejně jsem otázku položil, přeci jen nejsem účetní a nechci dělat něco nesprávně. Takže to, že SV nevlastní počítač, není překážkou k nákupu tonerů do soukromé tiskárny. Je to tak? Samozřejmě za předpokladu, že tisknu pro Výbor / SV.
staarman
Samozřejmě. A pokud k práci pro společenství používáte např. svůj vlastní počítač, tiskárnu, třeba i fotoaprát,atd., tak taky máte nárok na náhradu, nebo jak se tomu říká. Položte si jednoduchou otázku. Používá kterýkoliv člen společenství vybavení své domácnosti ve prospěch všech, ve prospěch společesntví? Platí za připojení k internetu ze své mzdy a zajišťuje veškeré potřeby společenství? To nikdo nedělá. Tak proč byste měl dělat vy?
Například vlastní počítač a připojení k internetu využívají všichni tři členové Výboru, já nejvíc, protože dělám administrativu a nástěnku. Takže v podstatě bychom všichni tři měli dostat nějaký příspěvek na propálenou elektřinu a na připojení k internetu. A třeba i proplacené jízdné, když jedu místním autobusem MHD na správcovskou firmu, nebo kolega příspěvek na benzín, protože tam jezdí autem. Uvažuji správným směrem?
staarman
A co telefonní karty 2 členů výboru? (12.000,– Kč za rok). U nás se proplácejí 1 x za rok z účtu SVJ, každý vlastník se podílí velikostí vl.podílu. Členové výboru nepobírají žádné odměny, nevím proč pracují zadarmo!
Pane Staarmane,
co všechno byste chtěl mít hrazeno? Měsíční fakturu za Váš soukromý internet, měsíční fakturu za Váš soukromý mobil, palivo do Vašeho soukromého automobilu, tonery do Vaší soukromé tiskárny, elektřinu, teplo a vodu do Vašeho bytu. Rozumím tomu správně? Nebo máte na těchto faturách jako odběratele uvedené SVJ? To je potom jiná situace.
Paní Vando, nedá mi to a musím na Váš příspěvek reagovat. Lidé z výboru, jak vyplývá z této diskuse, nechtějí nic jiného, než proplatit to, co potřebují pro výkon své funkce (papír, tonery, jízdenky MHD, třeba i ten benzín, určitou částku za telefon atd.), vždyť používají své vlastní zařízení (počítače, kopírky …) a dopravní prostředky pro činnost SVJ. Máte-li názor, že je to špatně, pak bych všem statutárům doporučila, aby si pro svou činnost nakoupili z prostředků společenství počítače, kopírky, mobil a zaevidovali je do majetku SVJ, pak bez problémů si potřebný materiál nakoupí. Dále bych jim z pozice účetní doporučila, aby si např. půl roku až rok evidovali kolik nutných telefonů mají pro činnost SVJ, kolikrát musí vyřizovat pochůzek pro fungování SVJ (např. správce, firmy se kterými jednají, pro zajištění oprav, banky)a schovávali jízdenky, při použití vlastního auta vedli knihu jízd. Evidovali, kolik času stráví připojeni na počítači, který je napojen na jejich vlastní odběr elektřiny. Pak po určité době si určili měsíční paušál a ten si nechali proplácet z prostředků SVJ. Vše to bude stát společenství víc, ale bude to OK. PS. Vodu nepočítám, to zřejmě nepřichází v úvahu.
Když mají správce – co se starají????
Přeci vše o čem píšete by měla zajišťovat správa domu – dostává za to odměnu a určitě uplatňuje v DP náklady.
To o čem píšete je vlastně zdvojení nákladů na úkor vlastníků, nemyslíte?
On by vlastník měl možná platit za správce i daně, to by bylo ideální, že?!
„Vodu nepočítám, to zřejmě nepřichází v úvahu.“
To děláte chybu. Nemáte-li v kanceláři vodu, porušujete předpisy.
„Nemáte-li v kanceláři vodu, porušujete předpisy“. Ale zde je diskuse o tom, že členové výboru používají pro svou činnost vlastní počítače, kopírky, internet, telefony, tzn. že žádná kancelář, ale pracuje se doma z obýváku. Asi jste to nepochopila,
V zásadě by to tak být mělo. Ale ono úplně stačí, když jsou odměny dostatečně vysoké, aby toto nikdo neměl zapotřebí řešit. Protože pokud pokrývají rozumně strávený čas a vynaloženou práci, tak těch pár korun za výše zmiňované položky se v tom v pohodě ztratí a nemusíte si přidělávat starosti s jejich účtováním.
Samozřejmě toner, papíry či podobný spotřební materiál je úplně jiná kategorie. Viz názory výše.
Poslední komentáře