Kolik položek máte v předpisu záloh?

Vložil Antonie Veselá (bez ověření), 18. Červen 2017 - 21:33 ::

Kolik hlavních položek máte ve Vašem předpisu záloh?

Dvě, zálohy na služby podle § 1181 ObčZ a zálohy na správu podle § 1180 ObčZ.

Tři, zálohy na služby, krátkodobé zálohy na správu a dlouhodobé zálohy na správu (podle § 19 zákona o účetnictví).

(O dalším členění těchto položek – podpoložkách – tento dotaz není; pochopitelně, že se uvedené položky mohou a typicky budou dále členit, což je u služeb přímo předepsáno, u správy nikoliv.)

Ráda bych posílala platby na uvedené účely samostatně s výslovným uvedením jejich účelu (do zprávy pro příjemce), aby je SV nemohlo přiřazovat libovolně, což se dosud bohužel děje.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 23. Červen 2017 - 12:22

    Ve stanovách máme kodifikován i dluh na zálohách (jinak není vymahatelný), ale v praxi jsme vymáhali jen dluhy z vyúčtování, protože nikdy nedošlo k dluhovému extrému. Na požadavek přidělení plateb záloh dle účelu bychom nereflektovali. Nehodláme si zvyšovat náklady na správu kvůli nějakému podivínovi a ve stanovách pro to nenajde oporu. Ovšem u nás odpadá důvod, protože zálohy vždy odpovídají historii (u dodávek vody a energií, úklidu, pojištění a správy SVJ) a u oprav se skládáme na konkrétní věc, která je předem projednána, schválena (včetně finančního rámce) a zatím jsme nikdy nikoho nepřehlasovali, protože se snažíme naslouchat a řešit argumenty každého vlastníka. Disponujeme schváleným rezevním fondem, takže cash flow není náš problém. Nevybíráme peníze pro strýčka Příhodu.

    Vložil janica, 19. Červen 2017 - 10:22

    Naši vlastníci mají v předpise 10 položek, platí celkovou částku danou měsíčním předpisem. Kdyby tak postupovali všichni vlastníci, že budou platit jednu platbu na účel, další jako zálohy, třetí na správu, tak v účetnictví je chaos. My např. nemáme v bance, že veškeré služby jsou zdarma, přijaté i odcházející platby jsou za poplatek. Platby na účel se mohou např. objevit v podúčtu účtu 955 a nemusí se platit zvlášť.

    Vložil Antonie Veselá (bez ověření), 19. Červen 2017 - 11:15

    „jednu platbu na účel, další jako zálohy, třetí na správu“

    To je jako třídění klobouků na fialové, sváteční a chemicky čistitelné.

    Vložil Dvořák (bez ověření), 19. Červen 2017 - 8:50

    Nevím, jakou máte zkušenost s přiřazováním plateb vlastníků. Bohužel se setkávám s tím, že značná část vlastníků neplatí předepsané částky, ale různak si je upravuje, třeba zaokrouhlením na stokoruny. Další část nereaguje na změny výše záloh (tedy nezmění svůj trvalý příkaz). V malém SVJ se to dá ještě možná uhlídat, ale už při 30 jednotkách to může být dost komplikované.

    A když si představím, že navíc by vlastníci platili v několika platbách, tak s největší pravděpodobností vznikne naprostý chaos. To by mohlo znamenat, že místo 30 párovaných plateb jich bude 90, z nichž 30 bude detektivka (špatné variabilní symboly, špatné částky, nesprávná období …). Navíc, pokud budou vlastníci platit ve více částkách, budou chtít evidovat nedoplatky pro jednotlivé druhy plateb. To je významný nárůst celkové administrativy. Kdo to nedělá, neumí si to ani představit.

    I z praktických důvodů se tedy domnívám, že dělit platby vlastníků na vícero je nesmysl.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 23. Červen 2017 - 12:32

    v jednoduchém excelu a je srdečně jedno jestli je vlastníků 7 nebo 30. To, že vlastníci neplatí vždy přesně a včas se stává a dokud to nepřesahuje nějakou rozumnou míru tak to prostě neřešíme. Podle výpisu z banky a dokladů o hotovostních příjmech to zapíšeme a excel si to spočítá. Jediný problém by byl chybný variabilní symbol a to se nám zatím nestalo. Nesprávné částky, nesprávná období neřešíme. Vše se srovná ve vyúčtování. Pečlivě ovšem hlídáme kdyby vlastník nezaplatil víc jak jednu zálohu a tu urgujeme mailem. Ve stanovách máme ustanovení, že i pro dluh na zálohách můžeme přerušit dodávky vody a energií.

    Vložil Paragraf (bez ověření), 19. Červen 2017 - 9:20

    Pane Dvořáku, i já se domnívám, že dělit platby vlastníků je nesmysl. U nás máme rozpis a vyúčtování na 20 položek. Platby se platí najednou. Protože se účetní často platí od položky, tak by náklady na vedení účetnictví stouply 20×, jen protože si to přeje někdo, kdo netuší oč kráčí. Předpokládám, že spamerku Veselou přehlasují, pokud s takovým hloupým návrhem vystoupí.

    Vložil Antonie Veselá (bez ověření), 19. Červen 2017 - 9:14

    „budou chtít evidovat nedoplatky pro jednotlivé druhy plateb“

    Přesně o to jde. Účel platby určuje plátce.

    Vložil Dvořák (bez ověření), 19. Červen 2017 - 12:25

    Můžete prosím tvrzení „Účel platby určuje plátce.“ nějak podložit?

    A není mi také jasné, k čemu Vaše úsilí směřuje? Co si od toho slibujete?

    Vložil petrsv, 19. Červen 2017 - 8:39

    To je nesmysl. Jednou máte daný předpis záloh a vy máte platit konečnou částku, která je na něm uvedena. V opačném případě se stanete dlužníkem.

    Vložil bezejmenný (bez ověření), 19. Červen 2017 - 6:33

    Nedávno jsem inicioval, aby SVJ stanovilo priority jednotlivých plateb v rámci zálohy na služby a na zálohz na provoz atd. Aby v případě platby nižší než předepsané se dalo říci, co bylo uhrazeno a co již ne. Myslím si, že je pro další kroky důležité vědět, co se dluží a co se uhradilo. Nesetkal jsem se s pochopením.

    Vložil Antonie Veselá (bez ověření), 19. Červen 2017 - 7:41

    „Nedávno jsem inicioval, aby SVJ stanovilo priority jednotlivých plateb“

    Prioritu plateb určuje vlastník, je to součástí určení účelu platby.

    Vložil anon. (bez ověření), 19. Červen 2017 - 7:46

    Platby předepisuje společenství, vlastník nic neurčuje.

    Vložil Arveno, 20. Červen 2017 - 0:07

    prioritu splaceni dluhu. Ku pr. zalohy na sluzby priorita c 1. Dlouhodobe zalohy na opravy (t.zv fond oprav) priorita 2 ci. xx. Naleznete si to v zakone. Ja to Jim zapomela. a cas tomu nemohu dat.

    Vložil jjj (bez ověření), 20. Červen 2017 - 7:36

    zkuste dohledat paragraf – ale najdete jen, že příjemce určuje způsob zaúčtovávání a naše stanovy v části „Pravidla pro stanovování záloh a vyúčtování provozu domu“ stanoví pořadí, v jakém se zaúčtovávají došlé platby. To může vlastník napdnout jen u soudu, pokud se tam s reklamací vyúčtování dopracuje. Ale jinak platí schválená pravidla SVJ.

    Vložil AsiTak, 24. Červen 2017 - 18:53

    Podle počtu variant dle následujícího členění pro vyúčtování a to:
    = lhůta (krátkodobá, dlouhodobá)
    = metoda financování (zálohová, příspěvková, úvěrová)
    = metoda rozpočítání společného nákladu na vlastníky (T, TUV, SV, vlastnickým podílem, stejným dílem, dle výlučného užívání,…)
    = metoda vypořádání výsledku (finančně vyrovnat, nefinančně vyrovnat, převézt zůstatek,..)
    = metoda účtování (výsledkově, rozvažně). 

    Vložil Aloisie (bez ověření), 25. Červen 2017 - 18:01

    Děkuji panu AsiTak. Z výčtu možností se podává, že existuje celkem nejméně

    2 × 3 × 6 × 3 × 2 = 216

    možností. Většina z nich nepřichází v úvahu. Které z nich mohou reálně nastat?

    Vložil AsiTak, 25. Červen 2017 - 18:56
    1. seznam položek EVL je individuální, podle toho jaké účely výdaje společenství financuje a které slučuje
    2. ten seznam ukazuje které aspekty mám zvažovat při rozhodování u nové položky, zda lze přidat k existující položce nebo je třeba přidat novou položku
    3. slučovat je žádoucí/možné jen položky SN s vlastností shodných variant.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".