Koho žalovat - předsedu družstva, právníka - máme vůbec nějakou možnost?
Dobrý den, naše družstvo má problém (zase). V roce 2014 družstvo prodalo 7 domů do osobního vlastnictví. Ve stanovách tato možnost je, družstevníci o prodeji ovšem nevěděli . rozhodl a smlouvu podepsal předseda družstva. (máme pouze předsedu). Teď svolal schůzi a předal nový rozpis nájemného – zvýšený skoro o 4000 Kč. Jedná se o to, že se musí platit dań z převodu nemovitosti – zahrady – a předseda tuto daň vyžaduje na družstvu. Smlouvu zadal právníkovi, ten ji vypracoval, ovšem o tom, kdo zaplatí daň z převodu ( v roce 2014 to záleželo prý na dohodě – kupující-prodávající) se ve smlouvě nic neříká. Předseda tvrdí, že je to naše povinnost, my družstevníci tvrdíme, že ne – podepisoval sám, bez porady a ani právník tuto klauzuli o dani do smlouvy nazaahrnul. Předseda se brání, že tomu nerozumí, že vina je právničky, ta tvrdí, že nepochybila. Pokud prý nebudeme platit, bude s námi jednáno jako s dlužníky. Umíte někdo pomoci, případně doporučit dobrého právníka? Ve stanovách je, že předseda hospodaří ve prospěch družstva, tady tomu tak není a hlavně, spousta lidí už toto platiti nemůže – se všemi poplatky, bez elektřiny se pohybujeme někde okolo 17,000 Kč, Děkuji za pomoc.
Beo,
dobře položená otázka je poloviční odpověď.:-))
Nepravdivé tvrzení:
1)do osobního vlastnictví družstvo nic neprodalo, protože osobní vlastnictví neexistuje
2)daň z převodu nemovitostí neexistuje, existuje daň z nabytí nemovitých věcí podle ZOS 340/2013 Sb.
Pochybné tvrzení:
1)družstvo asi neprodalo 7 domů, ale 7 bytů
2)možná ani nešlo o prodej
Věcně:
Podle § 1/1/a citovaného ZOS se skutečně může převodce s nabyvatelem dohodnout, kdo bude poplatníkem (již je připravena novela, která to ruší).
Pokusím se vysvětlit, co to v praxi znamená.
Např. prodávající byl ochoten prodat za 100 a kupující byl ochoten koupit za 104.
Pokud prodávající měl platit daň, tak cena nemovitosti ve smlouvě byla 104. Prodávající zaplatil 4 na FÚ a zůstalo mu 100. Kupující vynaložil 104.
Pokud kupující měl platit daň, tak cena ve smlouvě byla 100. Prodávajícímu zůstalo 100. Kupující vynaložil 104.
Je v tom sice drobný rozdíl v základu pro výpočet daně, ale princip je snad jasný.
Podle mého právnička nepochybila. Nepochybil ani předseda v otázce daně. Jestli byla cena OK neuvádíte, ale v dani nevidím problém.
Pokud budete žalovat placení daně u soudu, tak velmi pravděpodobně prohrajete. Nicméně nepochybně existuje advokát, který by to u soudů několika stupňů za tučné palmáre řešil.
Když se Vám předseda nelíbí, tak ho odvolejte.
Ten nájem se mi zdá velký, ale neuvádíte lokalitu, velikost bytu, splácení úvěru a jiné okolnosti, takže je to jen můj dojem.
Hezký den!
Pavel
Už jsem psala o problémech, které máme s převodem nemovitostí v družstvu. Na poslední schůzi jsme si pozvali právníka, kterého jsme si sami našli. Před zahájením schůze si s ním šel předseda družstva popovídat a pak jeho odpovědi byly trochu jiné než ty, které nám podal při první schůzce, na které předseda nebyl. Výsledek byl, že právník napsal dopis právničce, která smlouvu sepisovala. V stanovách je řečeno, že při převodu nemovitosti veškeré výdaje včetně daní hradí kupující. Toto ve smlouvě ovšem nebylo a předseda vzal peníze z družstva a finančnímu úřadu daň zaplatil a následně tuto částku – téměř 200.000 Kč rozpočítal mezi 16 členů družstva. My toto odmítáme platit. Právník tedy prohlásil, že je třeba zjistit, na čí straně je vina – předseda- právnička – a napsal dopis právničce, aby se vyjádřila. Ta ovšem na dopis nereagovala a podle zákona prý ani nemusí. Takže otázka – jak postupovat dál? Podat trestní oznámení – a jak by mělo být formulované a na koho nebo podat žalobaua zase – jak by měla znít? Díky za všechny rady. S právníkem se neradíme – všichni máme pocit, že se snaží záležitost co nejdéle protahovat a zdržovat.
Nešlo o byty, jedná se skutečně o domy. jsme asi atypické bytové družstvo – máme rodinné domky. A oficiálně byl tento akt prodeje nazván převedení domu do osobního vlastnictví – smlouva nese název smlouva o prodeji. Tak nevím.
Děkuji za odpověď. Ve stanovách máme udáno, že převod do osobního vlastnictví je možný – asi tedy máme špatně stanovy. Ohledně daně z převodu nemovitosti jsem se špatně vyjádřila – vím, že tento termín byl nahrazen daní z nabytí nemovitosti. Zde bych ještě poznamenala, že – protože jde o převod v rámci družstva, je převod osvobozen od daně – jak nám bylo řečeno. To, co máme hradit, jsou vlastně zahrady – protože dům a pozemek pod ním zastavený se prý nepočítá. Takže hradíme pouze zahrady – 1660 Kč/m2. Nejedná se o byty, jsou to skutečně domky – jsme asi netypické bytové družstvo. Díky za vysvětlení.
Bea, co píšete je nějaká pohádka, která nedává smysl. Jestliže družstvo prodalo sedm domů a zahradu, má peněz dost a může z nich lehce uhradit daň. Co to na nás zkoušíte?
Napsala jste: „Předseda tvrdí, že je to naše povinnost, …“
Tvrzení předsedy je nepravdivé. Uhradit daň není v žádném případě povinnost družstevníků, nýbrž jde o zákonnou povinnost převodce – tedy družstva. O splnění této povinnosti ani nelze na členské schůzi platně hlasovat.
Napsala jste: „… my družstevníci tvrdíme, že ne – podepisoval sám, bez porady a ani právník tuto klauzuli o dani do smlouvy nazahrnul“.
Co vy tvrdíte je naprosto bezvýznamné. Když předseda zastupuje družstvo, pak prostě zastupuje družstvo. I kdyby při tom snad porušil zákon vůči třetí osobě, družstvo je z tohoto protiprávního jednání zavázáno (viz § 167 NOZ). Ostatně neprokázala jste ani to, že by jednání předsedy bylo v něčem protiprávní. Přečtěte si stanovy družstva.
Že Vám se nelíbí smlouva připravená právníkem je naprosto bezvýznamné. Nemá to žádný vliv na povinnost družstva uhradit státu dlužnou daň. Ostatně právník nejspíše jednal podle pokynů klienta.
lake
Takže: dostáváme vždy v květnu rozpis nájemného – takhle se to oficiálně jmenuje – hlavička. V něm je uvedeno v následujícím pořadí: Alokovaná jistina – splátka úvěru – rezervní fond družstva, fond oprav, fond správy družstva, fond pojistky, stočné – poslední kolonka nájemné – součet položek. Součet nesouhlasí, ale o to se prý nemáme starat. Teď, v červenci se objevila další položka – daň z převodu, což navýšilo rozpis o 3.000 Kč a fond správy byl zvýšen o 1000 Kč. Fond oprav se koncem roku převádí na projektový účet, takže na něj přístup nemáme. Rezervní fond je tvořen uložením 3 splátek úvěru – z toho banka čerpá, pokud jsou neplatiči a také k němu nemáme přístup. Zjistili jsme včera, že fakt, že jsme nedostali vyúčtování za rok 2013 důvod mělo – jeden z domků měl takové nedostatky, že byl neobyvatelný a nájemníkovi družstvo zaplatilo ubytování, v řádech tisíců. Dále je tam faktura za právní služby – 320.000 Kč – o tom nikdo nic neví. Za rok 2013 nejsou účetní knihy, deníky, prostě nic.Ve stanovách je pouze uvedeno, že družstvo musí k 30.4. předložit vyúčtování. Začalo, po mnoha urgencích, rokem 2014. A zase – na dotaz, jaký má účetní plat bylo řečeno. že podle toho, co udělá. Jinou odpověď z předsedy nedostaneme. Daň z nabytí nemovitosti – ta se prý neplatí – jde o převod v rámci družstva – ale platí se nezastavěný pozemek – tedy zahrada, která je v katastru vedena jako orná půda, nicméně cena za 1m2 je 1660 Kč – po odečtení 25%. A tuto daň má platit prodávající, tedy družstvo. To ovšem je v mínusu a předseda tedy rozpočítal částku téměř 200.000 Kč mezi 16 členů družstva. Pokud nebude platit, bude s námi prý jednáno jako s neplatiči, FÚ bude vyžadovat úhradu od kupujících, kteří jsou ručitelé a ti budou žalovat družstvo. Takže začarovaný kruh. A teď, prosím, raďte.
Beo,
na žalobu jsou spíš vhodní družstevníci, kteří trpí, že nejsou účetní doklady, jsou propláceny vysoké faktury, je prodáván majetek bez souhlasu členské základny atd.
Máte, co jste si schválili ve stanovách.
Vaše utkvělá představa, že budete žalovat právníka i když neporušil zákon, je mimo mísu. Pokud se s tím vnitřně nevyrovnáte, ničeho nedosáhnete.
Můžete odvolat předsedu, změnit stanovy a snažit se, abyste nedopadli jako H-systém.
Hezký den!
Pavel
Vy, družstevníci trpíte takový bordel! Žádné účetnictví, právní služby? A za co? Vy nemáte limit, o kterým může předseda rozhodnout sám? Bez členské schůze? Vy nejste družstevníci, ale třtiny, ve větru se klátící! Probuďte se! Vaše družstvo je typický tunel!
Ti nemají zahrádku? Jestli všech zahrádek je majitel družstvo, proč uživatelé neplatí nájemné ze zahrádek družstvu? Hned by se něco vybralo!
Co to je projektový účet? Kdo vám schválil takové rozpisy,stanovy? Družstvo je firma a vy nemáte žádné účetní doklady?
Byla bych ráda, kdyby to pohádka byla, ale není. Družstvo založil developer, který si jako družstvo vzal u ČS úvěr 59.000.000 Kč. Takže pokud družstvo byty prodalo, vše jde ČS a družstvo opravdu z toho nic nemá. Platit daň je povinnost družstva – ano, je. Jenže družstvo peníze nemá – splácí se anuita, takže peníze bance, platí se fond oprav, který se koncem roku převádí na projektový účet – tudíž zase nic, platí se rezervní fond, ze kterého se povinně ukládají 3 nájmy pro případ, že by nebylo na splátku anuity. Z tohoto fondu nelze čerpat. Tudíž, družstvo peníze nemá a předseda uložil tuto povinnost úhrady nám – družstevníkům – prostě do rozpisu přidal další položku – daň z nemovitosti. Stanovy družstva znám – kromě jiného má předseda povinnost hospodařit ve prospěch družstva, což nedělá.
Bea, Vy zde tvrdíte že znáte stanovy vašeho družstva.
Tak nám z nich prosím citujte co vaše stanovy praví o možnosti zvýšit jednostranně nájemné nájemci bytu.
Pokud to, co je v „rozpisu“ není nájemné, ale něco jiného, napište o jakou platbu se jedná (z jakého právního důvodu) a na základě které části vašich stanov může družstvo po svém členovi požadovat „v rozpisu“ úhradu plateb daně za družstvo pouze na základě rozhodnutí předsedy družstva.
Také napište co je to ten všemocný „rozpis“ a co je o tomto
„rozpisu“ uvedeno ve stanovách družstva, případně ve Vaší nájemní
smlouvě. Zákon totiž žádný „rozpis“ nezná.
--------------------------------------------------------------------
K fantaziím o žalobách:
Žalovat předsedu by mohlo jedině družstvo, pokud způsobil družstvu škodu neřádným hospodařením, byl družstvem vyzván k úhradě, avšak škodu neuhradil. Vy nemůžete dnes žalovat předsedu, nejste k tomu aktivně legitimována.
Žalovat právníka by mohlo jedině družstvo, které je s ním v právním vztahu. Vy nemůžete žalovat právníka, se kterým nemáte nic do činění. Nejste k tomu aktivně legitimována.
lake
Placení daně ze zahrady? A navýšení o 4000,– za měsíc? To je holý nesmysl. Nejedná se náhodou o splátky ceny za zahradu? Samotná daň ze zahrady je směšně nízká. V popisu situace je nějaká chyba.
Když vám ty domky převedli do vlastnictví, proč jste z toho podivného družstva nevystoupili, proč tam pořád jste? Vlastnictví domku, fond oprav, projektový účet?, rezervní fond a k tomu domek ve vlastnictví. Celé je to podivné.
Musím začít od začátku. Na začátku vzniku družstva bylo 32 členů, 9 z nich okamžitě koupilo domy do osobního vlastnictví v roce 2013, dalších 7 v roce 2014. Zbývá tedy 16 členů družstva. V roce 2013 se daň z převodu (nabytí) nemovitosti údajně neplatila, v roce 2014 se platí daň za zahrady. Podle mého názoru měl předseda družstva říci, že družstvo peníze nemá – viz vysvětlení nahoře a dohodnout se z kupujícími, aby daň zaplatili, případně prodej pozastavit. To se nestalo a ve smlouvě o prodeji žádná klauzule o placení daní není – tudíž musí platit prodávající – družstvo – které peníze nemá, protože peníze za prodej jdou bance. A protože družstvo nemá peníze, předseda požaduje, abychom tuto daň platili my jako družstevníci, protože jsme členy družstva. Vystoupit z družstva nelze – ve smlouvě o úvěru s ČS je klauzule, kterou si banka vymiňuje, že zůstane určitý počet členů družstva. Takže my, kteří jsme nic nezískali, platíme za ty, kteří získali dům. Vypadá to asi nevěrohodně, bohužel je to tak. Většina z nás 16 členů na tyto úhrady nemá a pokud převod platit budeme, dostaneme se do platební neschopnosti vůči jiným subjektům. Jinak, domky se nacházejí v obci Doubek, Praha- východ a developer je společnost Furud a.s.
Co máte o úhradě nájemného ve stanovách ? Já bych zkusil radu na svazu malých bytových družstev.
Ve stanovách máme, že se splácí anuita, dále se povinně musí vytvořit fond oprav – 10 Kč/m2 a rezervní fond družstva – 3 splátky anuity pro případ, že by se družstevník dostal do platební neschopnosti. Pak jen to, že na požádání mohou být domky převedeny do osobního vlastnictví, ale počet členů družstva nesmí klesnout pod 20, což banka porušila – pustila další 4 členy, takže je nás 16. Ovšem výběr děla zvláštním způsobem – pustila ty, kteří požádali později a naopak nepustila ty, kteří žádali před nimi. V současnosti odmítá kohokoliv pustit.Zkusím vaši radu najít nějaké malé bytové družstvo. Díky.
V minulém příspěvku jsem se spletl, protože jste smotala „nájemné“ a „daň z nemovitosti“ dohromady. Nájemné by mělo být ale v Evid. listu (a určitě to tak máte) rozlišeno od ostatních položek. SČMBD má kontakt Podolská 50, Praha 4, +420 241 430 510, scmbd@scmbd.cz. Zkuste pro radu na internetu najít třeba web členů bytových družstev. Něco by mohlo být na bydleni.cz.
Poslední komentáře