Je SIPO služba dle zákona 67/2013 nebo náklad vlastní správní činnosti
Kam u SVJ zařadit SIPO, je to služba dle zákona číslo 67/2013 nebo náklad vlastní správní činnosti?
SIPO není služba podle zákona o službách.
Rada byla poskytnuta zdarma, jste-li spokojen, poukažte 1 € na charitu.
Pokud shromáždění rozhodlo, že bude poskytovat svým členům službu SIPO, tak to je služba. Ideální způsob rozúčtování dle skutečně spotřebované služby, tj. poplatku za tuto službu, kterou platí SVJ.
Dle mého názoru má tento náklad charakter bankovního poplatku, tudíž jde o náklad vlastní správní činnosti. Nicméně se zdá, že VSČ z našeho právního řádu příští rok vypadne, pokud se zruší § 1180/2, nejspíš vypadne VSČ i z NV366.
Nemyslím, že by bylo možné náklady za SIPO uplatňovat v rámci služeb, jak byste si to představoval? Jako že každému vlastníkovi vyúčtujete jeho podíl na SIPU? Pokud si pamatuji, organizace platí 3,40 Kč za složenku a 200 Kč měsíční poplatek poště. U nás dělá SIPO asi 5000 Kč ročně a nehodlám se zabývat něčím tak pošetilým, jako sledování, kolik na koho připadá zrovna z tohoto nepodstatného nákladu. Snažím se věnovat energii zbytným nákladům (zrušili jsme účet u ČSOB a máme jen bezplatné Fio) a tam, kde lze ušetřit (energie, dodavatelé, zhotovitelé, úroky z úvěrů).
Dle mého je SIPO služba těm vlastníkům, kteří ji chtějí využívat, nikoli těm, kdo ji naopak využívat nechtějí, ti si případně hradí poplatky za účet a příkaz ze své banky, chce-li někdo používat SIPO, zaplatí si za tuto službu.
Srovnání s účtem SVJ není na místě, SVJ musí mít účet ze zákona, vybere.li si nejméně výhodnou na trhu, tedy zmiňovanou ČSOB, pak asi SVJ nevybralo nejlépe.
Totéž se týká poštovného, podívejte se, jak s poštovným a vůbec vyúčtováním nakládají instituce jako banky, dodavatelé energií atd. materiály v elektronické podobě jsou zdarma, písemné doručené poštou si účtují, Natož upomínky. To už je úplně mimo, že všichni hradí zasílání upomínek. Poštovné roste a cena práce též. Někdo to musí naobálkovat, natisknout adresy a odnést na poštu, to je nehospodárné.
Jarmila
Jarmilo, nejlepší bude lidi načipovat, aby bylo možné sledovat, kdo kolikrát jede výtahem a jak dlouho, kdo kolikrát otevře okno a vypouští ven teplo. Je nutné sledovat,kolikrát se kvůli konkrétnímu jedinci rozsvíti světlo na chodbě, kolikrát otevře dveře, kolikrát si neočistí boty na rohožce (nosí pochopitelně do domu špínu), atd. A pak to všem SPRAVEDLIVĚ účtovat. Tak si to představujete? Sipo je sice služba vlastníků, ale poskytuje ji pošta, ne svj.
Jar opět blábolí. Není pravda, že by SVJ muselo mít účet ze zákona. Buď je tak hloupá, nebo lže úmyslně.
No, pane anonyme, máte pravdu, Jar blábolí, lže a je hloupá, proč vylučovat jedno pro druhé. Není pravda, že SVJ má zákonnou povinnost si zřídit účet. SVJ se bez účtu dokonce i obejde a vlastníci rádi pošlou své peníze kamkoli. Vy jste ně odhalil.
„Jak budete prokazovat náklad na papírovné, tiskovné, obálkovné, pracovné a odnosné?“
Např. dokladem o nákupu a ceně papíru, tiskové kazety, obálek, výkazem počtu člověkohodin (pracovné a odnosné). Jako účetní s tím nemám problém a radu jsem poskytl zdarma.
Pane TN, mohl byste popsat nebo odkázat každou z kategorií (papírovné, tiskovné, obálkovné, pracovné, odnosné) co přesně znamenají?
Někde jsem četla i o nákladu na přístup do databáze (třeba o dluzích v SOLUSu se dozvíte za cca 70Kč? za dotaz, ani dotazy do různých jiných registrů nejsou zadarmo),
neměla by tedy být pro rozúčtování SIPA i položka „nahlížovné“?
děkuji, Pavla
Úhradu nahlížovného obvykle požadují různá pochybná SBD (200–1500 Kč za jedno nahlížení).
Nevidím důvod, k čemu by SVJ potřebovalo výpis ze SOLUSu, když o tento výpis navíc může požádat jen dotyčný člověk, nikoli cizí.
No ale SIPO je vyúčtováváno pouze za platby od vlastníků platících přes SIPO. Co když část vlastníků platí přímo převodem z vlastního účtu? U nás z 20 vlastníků již 6 platí přímo. Co když se někdo z těchto ozve, že se ho SIPO netýká, tak proč by měl platit tyto poplatky ze společných peněz.
V bytovém domě, potažmo v SVJ, nikdy nedosáhnete 100% spravedlivého rozdělení nákladů.
Já bydlím ve 2. patře a nikdy nejezdím výtahem, i při stěhování se stěhovalo po schodech. Přesto na provoz výtahu platím.
Asi desetině vlastníků veškeré písemnosti posíláme emailem (předpis záloh, vyúčtování, pozvánky a podklady ke schůzi, upomínky), přesto nikoho nenapadlo požadovat, aby se poštovné vyúčtovalo jen těm vlastníkům, kterým se vyúčtování a pozvánky na schůzi posílají poštou.
Máte-li účet např. u ČSOB, platíte za přijetí každé platby tuším 3 Kč a měsíční poplatek za vedení účtu 350 Kč. Bude SVJ nárokovat u těch vlastníků, kteří platí bankovním převodem, úhradu těchto 3 Kč + poměrný podíl z 350 Kč?
Atd.
TN., platby SIPO Vašemu (máte-li účet u ČSOB) SVJ Česká pošta s.p. předává v hotovosti a jednorázově? Vkládáte pak tyto platby na pokladně Vašeho peněžního ústavu , posíláte si je na účet složenkou nebo ponecháváte v hotovosti na pokladně? Za přijetí platby SIPO není účtován poplatek?
Jsou SVJ, která mají účet zřízen u ČSOB a platí jen sníženou sazbu za odchozí položky, vedení účtu, odchozí položky, výběry z bankomatů atd. mají zdarma.......
Přestože za provoz výtahu platíte tak jste stěhoval po schodech ? Co jste tím chtěl říct?
Poslední komentáře