Jak by měl vypadat předpis plateb?
Můžete zde uvést, jak by měl vypadat bezvadný předpis plateb, který bych jako vlastnice bytu měla obdržet, abych ho mohla s klidem platit a abych ho místo toho nemusela reklamovat? Děkuji.
Kdo platí, souhlasí. Takže jednou zaplacený rozpis je jeho zaplacením odsouhlasený. Zbývá jediné: při pochybnostech neplatit.
Spíše bych se zajímalo o to, aby z předpisu plateb bylo seznatelné jejich členění podle práva (tj. na správu domu a na jednotlivá plnění spojená s užíváním bytu).
Některá SVJ jsou v tomto ohledu neuvěřitelně kreativní a jednoznačnou právní úpravu nepokládají za závaznou. Vycházejí z toho, že pokud vlastník nic nenamítá a podle předpisu hradí, pak mu nejenom bylo doručeno, ale s předpisem souhlasí.
Jaké náležitosti by měl předpis plateb obsahovat? Platební předpis mně byl zaslán emailem správní firmou.
- Pokud jsem vlastníkem a nejsem ve smluvním vztahu se správní firmou stačí pouze podpis zástupce správní firmy, nebo musí tento předpis podepsán zástupcem SVJ?
- Pokud v předpisu plateb není uveden datum vyhotovení, ani žádný podpis, tak je mou povinností tyto chybějící údaje požadovat?
- Pokud ano, tak po kom?
Správcem domu ze zákona je svj. Pokud svj svěří své pravomoci, tedy správu nějaké firmě, tak ve vztahu s touto firmou je svj. Vy jako vlastník bytu s takovou firmou nemůžete být ve vztahu. Předpisy pak posílá taková správní firma. Co, jak a kdo podepisuje, posílá by mělo být ve stanovách. Co má být v přepisu by taky mělo být ve stanovách. Pokudu to tam není, tak je to ŠPATNĚ. Asi víte, že vlastník zásadně všechno vymáhá po svj, ne po jakési správcovské, správní firmě. Soudíte se taky s svj, ne se správní firmou.
Pokud tedy nejsem v právním vztahu se správní firmou, neměl by tento platební výměr, i když byl vyhotoven správní firmou, podepsán někým z SVJ? Navíc finance jsou zasílány na účet správní firmy zcela mimo kontrolu SVJ. Co se týče stanov, tak ohledně této záležitosti tam není žádná zmínka.
To je váš problém, že si to necháte líbit a nemáte vlastní účet. Kdo co podepisuje je uvedené ve stanovách, tak se tam podívejte. Pokud to tam nemáte, je to pouze a pouze vaše věc, že si to necháte líbit. To za vás nikdo nevyřeší, to si musíte vyřešit sami.
Noname,
píšete, že „Navíc finance jsou zasílány na účet správní firmy zcela mimo kontrolu SVJ.“
Pokud máte vlastní bankovní účet, tak je to pro mne nepochopitelné.
Uvědomuje si někdo ve Vašem SVJ co by nastalo v případě konkurzu správní firmy?
Zřejmě se jedná o porušení § 159 NOZ.
Hezký den!
Pavel
Děkuji Vám pane za odpověď, pro mě je to taky nepochopitelné. Finance jsou dle platebního výměru jednotlivými vlastníky zasílány na účet správní firmy, která z těchto financí hradí jednotlivé položky z platebního výměru. Zbývající finance (zálohy na správu domu ve výši 120 000,–Kč) správní firma milostivě našemu SVJ po třech týdnech převede zpět na účet SVJ. Takhle to u nás skutečně funguje. P.S. Škoda, že se s Vámi nemohu spojit, zprávu jsem odeslal…
„Finance jsou dle platebního výměru jednotlivými vlastníky zasílány na účet správní firmy“
Tak to bych jako vlastnice nedělala. Takovýto vlastník je neplatičem, neboť neplatí ve prospěch SVJ ničeho, a SVJ tak může platby po vlastníkovi po právu požadovat.
Vlastník těžko může být neplatičem, když společenstvím (SVJ) předepsané platby posílá na účet vlastněný SVJ.
„Finance jsou DLE PLATEBNÍHO VÝMĚRU zasílány jednotlivými vlastníky na účet správní firmy (hradí jednotlivé položky z platebního výměru). Zbývající finance (zálohy na správu domu ve výši 120 000,–Kč) správní firma milostivě našemu SVJ po třech týdnech převede zpět na účet SVJ. Takhle to u nás skutečně funguje. P.S. Škoda, že se s Vámi nemohu spojit, zprávu jsem odeslal…“
- – – – – – – – – – – – –
1/ Upozorňuji že PŘÍSPĚVKY SPRÁVY DOMU NEBÝVAJÍ ZÁLOHAMI JAK TVRDÍTE VY. Viz legendární rozbor pana Pavla z r. 2017 (račte znát ???). Pokud nejste schopna si ho vyhledat tak zde je odkaz
www.portalsvj.cz/…spevek-v-noz
Z příspěvku pana Pavla plyne, že zálohy by měly být vypořádány stejně jako zálohy služeb (to by mělo být u záloh logické)
2/ Neočekával jsem, že se tu po mnoha letech bude opět řešit zasílání záloh služeb a příspěvků správy domu na účet správní firmy. Dokonce někdy i na účet paní domovnice nebo na účet předsedy (který zemřel a vše spadlo do dědictví.
Vlastníci (členové SVJ) se řídí
- Prohlášením vlastníka,
- Stanovami,
- usneseními nejvyššího orgánu SVJ (jím není statutár ale shromáždění neboli členská schůze viz § 247 a § 248 až § 254 a § 1205.
2.2/ CO VY NA TO S TVRZENÍM, že dle „platebního výměru“
Co je „platební výměr“
- dle vás
- dle vašeho SVJ
- dle vaší správní firmy ???
Já znám „platební výměr“ pouze jako výraz v komunikaci s daňovým úřadem !!!
3/ Faktury k úhradě za služby (voda, úklid, odpadky, osvětlení domu atd. dle toho, co máte vše mezi službami) dostává k úhradě od dodavatelů služeb správní firma nebo osoba odpovědná za správu domu § 1190 ?
4/ K tomu co zde bylo již napsáno dodávám, že musíte znát (být seznámen) s měrnou jednotkou (MJ) jednotlivých služeb.
Je více variant EL rozpisu záloh (a poplatků). My máme např. v Rozpise i poplatek za poštovné. Zřejmě neexistuje závazný předpis EL, jedna z variant (dle stanoviska MMR) z 30.6.2020 viz
www.nemovitostprofi.cz/…dNctzknvJBw/
údajně ke stažení v xls
ZÁVĚR: Pokud chcete smysluplnou radu, musíte se vyjadřovat srozumitelně
Opravdu záleží na tom, zda se tento dokument vyhotovený správní firmou pojmenuje „platební výměr“, nebo „rozpis plateb“, nebo jenom „Rozpis“, tak jako je to u vás? Je to prostě nějaký dokument, který obsahuje položky, které je povinen vlastník platit v souvislosti se správou domu a pozemku. Mj. je tam i položka „záloha na správu domu“, ale já netvrdím, že se jedná o zálohu. Ta položka je takto pouze pojmenována. Z Vaší odpovědi, ale není jasné, jak to funguje ve vašem SVJ. Kdo vyhotovil „Rozpis“, kým je podepsán atd.?
Dnes mi bylo doručeno vyúčtování předpisu záloh za rok 2017. Podotýkám, že nebyl schválen rozpočet na r. 2018, jako každým rokem,nebyla schválená závěrka taky jako každý rok, tak ani za rok 2017. Za rok 2017 ve vyúčtování služeb jsou položky odměna statutáru, úklid (neprovádí exter. fy) krátkodobá drobná údržba, krátkodobá – provoz domu, úhrada za správu. Není tam dlouhodobý úvěr, dlouhodobá záloha na opravy, a druhý úvěr, který skončil k 31.12.2016 nebyl dodnes vyúčtován a platby nebyly pro r. 2017 sníženy. Nebyla ani vyplacena částka za T-mobil (střecha), na kterou jsme dostali už upozornění v lednu. Mám taky problém s částkou, kterou mi srážejí jako dluh, že předpis záloh zvedli cca o 37Kč bez scválení shromáždění, vyúčtování, a já mám všude zůstatky v plusu, nevidím důvod, posílat vyšší zálohy, nemusím si v SVJ spořit. Vůbec se mi nelíbí, že SBD Poruba, s podílem cca 5 000, si hraje stále na správce, a pochybuji, že platí částky za svůj podíl, ale za jednotlivé nájemce jako vlastníky společně. Poradí někdo jestli je to „v normě“ správně?
Ukázka předpisu záloh na správu a služby, jejíž odkaz je uveden dále, je využitelná jak pro účtování (účtují se jenom celkové částky včetně předkontací a jsou tam i kontrolní prvky), tak pro vlastníky jednotek.
Vlastníkům jednotek stačí zaslat předpis např. v lednu nového roku a potom až při změně některé položky předpisu.
Vyúčtování předpisu plateb je něco jiného, než je v názvu předmětu dotazu.
Vyúčtování předpisu plateb na služby upravuje zákon.
Vyúčtování předpisů záloh na správu neupravuje nic, ale na tomto webu existuje spousta příspěvků na téma „Přehledy o stavu a čerpání záloh na správu“. Zkuste je najít v hledáčku vpravo nahoře.
Včera jsem tu uvedla nesprávný odkaz na starou ukázku z roku 2007. Poprosila jsem pana Bilaka a on mi vyhověl a příspěvek smazal stejně s formulářem na objednávky stařičkého prográmku Klaiex 4.
Teď si můžete prohlédnout ukázku, která je v souladu s účetními předpisy.
Je tady:
klaiex.webnode.cz/ruzne/ukazky-souboru-pro-portal-svj/ukazka-mozneho-predpisu-zaloh-na-spravu-a-sluzby/
Nebo bude možná lepší (nevím, nějak mě zlobí počítač):
Klaiex 26 A – Podklady – část.xlsx (30,1 kB)
Pokud to někdo šikovnější otevřete, dejte sem prosím funkčnější odkaz. Děkuji, N.K.
Mnohokrát děkuji. Nechápu, co to od včerejška vyvádím :)
Přeji mnoho krásných dní a hodně úspěchů ve všem.
N. Klainová
Z měsíčního předpisu plateb by mělo být patrné:
- co jsou zálohy na služby a příspěvky na správu domu a pozemku
- co je záloha na budoucí náklady správy nebo co je konečná platba – příspěvek na správu (částky, která je jako záloha závazkem SVJ vůči plátci a povinně se vyúčtuje a vypořádá, nebo jde již o konečnou úhradu (příspěvek na správu domu) a nevyúčtuje se s plátcem
- pokud jde o zálohy - záloha krátkodobá, která se vyúčtuje a vypořádá každoročně automaticky, a záloha dlouhodobá, která se vyúčtuje a vypořádá buď po použití částky na schválený účel, nebo po marném uplynutí lhůty použití
Další inspiraci můžete hledat ZDE.
-------------------
cit. "Kdo platí, souhlasí. Takže jednou zaplacený rozpis je jeho zaplacením odsouhlasený. Zbývá jediné: při pochybnostech neplatit."
Před několika lety jsem byl na Vašem místě a také jsem se zde ptal, můj měsíční předpis plateb je (podle mého názoru) vadný, neurčitý a nesrozumitelný. Nechal jsem to být a začal platit. Jenže SVJ mi podle tohoto předpisu udělalo i vyúčtování služeb, takže vyúčtování je nesrozumitelné, vadné a není souladu s předpisy jej regulujícími a tedy je nesplatné. Vyúčtování služeb jsem nezaplatil a SVJ podalo žalobu. Teď to považuji za výhodu, že mám vadný předpis plateb, protože SVJ nese důkazní břemeno (soud z toho totiž bude minimálně PAF). A jestli mi SVJ udělá vyúčtování znova podle tohoto předpisu, bude opět vadné a opět ho nezaplatím.
SVJ není povinno vystavovat předpis plateb, ale jde o zavedenou praxi z dob socialismu, kdy se vydávaly evidenční listy.
Vlastník je povinen přispívat na správu domu a to jen v částkách, které schválilo shromáždění. Pokud by rozhodoval výbor, šlo by o nulitní rozhodnutí. Způsobů, jak se ke konkrétní částce dobrat je celá řada, nejčastější praxí je schválit fixní částku na metr čtvereční, dle mého názoru je správnější nejprve schválit rozpočet a celkovou výši příspěvků a z ní pak dle spoluvlastnického podílu vypočíst konkrétní platební povinnost každého vlastníka (př. shromáždění schválí 1.256.256 Kč, můj podíl je 12/252, budu platit 4985 Kč měs.).
Vlastník by se pak o platební povinnost měl nějak dozvědět a k tomu účelu právě slouží předpis plateb vystavený výborem. Stačil by ale i nějaký dopis výboru „Ahoj Péťo, takže na základě rozhodnutí shromáždění ze dne 20.4.2018 od 1.5.2018 platíš 4985 Kč měsíčně na účet 123456/1111 a pod v.s. 145“.
Vlastník bude platit nějakou celkovou částku, aniž bude vědět kolik platí např. za služby? Určovat fixní částku podle podílu a rozpočtu? Měsíční přehled by měl obsahovat jednotlivé položky a výši platby. Nebo jak se i navrhuje, že bude platba za správu a za služby. Taky se to dá vyúčtovat. Jak tady na webu diskutující už dříve napsali, že mají v měsíčním předpise až 20 položek. Vlastník by měl dostat předpis plateb. Když dostaneme vyúčtování za dům, tak víme, kolik jsme zaplatili za teplo, vodu, elektřinu, jaké byly zálohy v jednotlivých položkách. Není měsíční předpis plateb obdobný jako platební výměr?
„…je správnější nejprve…“
A jak u Vás? U Vás se tím řídíte? Ukaž(te) jaký máte rozpočet a na co… :)
„…nejčastější praxí je schválit fixní částku…“
…dle mého názoru je správnější nejprve…
praxi „schválit fixní částku bez rozpočtu“ bojkotovat i silou jednoho
hlasu. Co Vy, platíte svých „4985 Kč měs a jste jak jezevec“ nebo
taky víte „na co platíte 4985 Kč měs“ a jste připraven
výborovou šlechtu kdykoli rafnout?
Poslední komentáře