Fond oprav-DZOI-dlouhodové zálohy oprav a investic
Velmi děkuji za tento web,a prosím o informaci na téma DZOI- Bývalý vlastník SBD při prodeji bytů do soukromého vlastnictví ustanovil do kupní smlouvy toto ustanovení: „Nabyvatel souhlasí, aby zůstatek prostředků dlouhodobé zálohy na opravy a investice připadající na převáděný byt, byl nadále používán jako rezerva na financování údržby a oprav domu, ve kterém se nachází převáděná jednotka. Dále nabyvatel souhlasí s tím, aby tyto prostředky byly vedeny u družstva jako správce domu.“ Mám za to, že toto ustanovení je natolik omezující pro SVJ že je v rozporu s dobrými mravy. Jako nový člen výboru SVJ (byt jsem koupila již jako osobní vlastnictví), nesouhlasím s tím, aby tyto finanční prostředky byly i nadále na účtu správcovské firmy (SBD) a to z několika důvodů:
- SVJ přichází o úroky např. z termín.vkladu
SVJ není zaručeno, že v případě insolventnosti SBD o své prostředky nepřijde a možná by se našlo důvodů více. Prosím proto o názor někoho fundovaného, zda tento postup, že správcovská firma disponuje tímto fondem na svém účtu je standardní?
To, co máte v kupní smlouvě, se bezpochyby týká jen těch prostředků, které byly na účtě v okamžiku podpisu kupní smlouvy. Nově skládané prostředky můžete kdykoliv začít posílat na vlastní účet, podepsaná smlouva tomu nijak nebrání.
Předtím doporučuji dohodnout se správcem způsob jak pravidelně převádět částky na běžný provoz z vašeho účtu na účet správce.
Rozmyslete si také, zda dáte některému zaměstnanci správce právo disponovat s vaším účtem (nedoporučuji).
lake
Na rozdíl od pana lake Vám vůbec nedoporučuji, abyste se se správcem dohadovali, jak pravidelně převádět částky na běžný provoz z vašeho účtu na účet správce.
Podle mého názoru je úplně nejlepší zasílat na účet správce pouze odměnu za jeho „spravování“.
Všechny ostatní výdaje související se správou domu, ale i se zajišťováním služeb pak hradit ze svého účtu přímo příjemcům (dodavatelům, finančnímu orgánu, zdravotním pojišťovnám atd.).
Ne každý správce na tohle přistoupí, ale stojí za to, si tento nejprůkaznější způsob hospodaření SVJ prosadit.
N. Klainová
Dobrý den,
plně souhlasím s paní Klainovou a způsob doporučuji.
Z pohledu pracovníka správcovské společnosti musím konstatovat, že od r.2001, s účinností zákona č.103/2001 Sb., tímto způsobem spravujeme veškeré domy pro BD a SVJ v naší správě.
Společenství vlastníků je neziskovou organizaci/právnickou osobou založenou za účelem SPRÁVY DOMU – viz §9 odst.14 písm.b) ZoVB = předmět činnosti zapisovaný v rejstříků společenství vlastníků jednotek a je za výkon této činnosti vždy plně odpovědno v souladu s §9 odstavce 1 ZoVB.
V souladu se zákonem si společenství může sjednat „odborné“ právnické či fyzické osoby k vykonávání určitých činností.
„Správcovská firma“ vykonává svoji činnost na základě „Mandátní smlouvy“ v rozsahu ujednání a pověření, může být i vedení účetnictví pro společenství = jinou právnickou osobu. Za tuto činnost přísluší „Správcovské firmě“ odměna na základě řádných účetních dokladů – faktury.
Žádný vlastník není povinnen poukazovat zálohové platby a příspěvky na dlouhodobou zálohu jiné právnické osobě, ale je povinnen platit pouze společenství vlastníků, jelikož to je jediné odpovědné v souladu s ustanovením §15 odst.4 ZoVB.
Matějka
Pro paní Klainovou:
i já se domnívám, že své účty má SVJ hradit samo. Moje rada byla určena pro překlenovací období, dokud nebude odsouhlasena a podepsána nová smlouva se správcem.
Nyní družstvo jedná jménem SVJ, má uzavřeny smlouvy s dodavateli (možná dokonce na své jméno), přijímá zálohy od vlastníků a hradí průběžně faktury za služby.
Správce tedy nemůže být ze dne na den "odstřižen" od finančních toků. Musí mu být umožněno plnit dále své povinnosti správce do doby:
- než SVJ uzavře svým jménem smlouvy se všemi dodavateli služeb a energií;
- než správce vyčíslí a na účet SVJ převede veškeré přeplatky a zálohy;
- než se obě strany případně dohodnou na znění nové smlouvy, nebo než bude odsouhlasena a do katastru vložena změna správce v Prohlášení vlastníka (je-li ustanoveno družstvo v Prohlášení jako správce dle §4/2h ZoVB).
Tento přechodný stav bude (i při vstřícném postupu dosavadního správce) trvat několik měsíců. Při jiném postupu, než mnou doporučovaném, by se dům mohl ocitnout bez vody a tepla pro nezaplacení dodavatelských faktur.
lake
Pro pana lake:
Nepochopila jsem, že to byla rada pro překlenovací období. Děkuji tedy za upřesnění. Těm, které by zajímalo účetní řešení zúčtovacích vztahů mezi SVJ a správcem právě v překlenovacím období, mohu doporučit, ať se zkusí zamyslet nad mými návrhy v knize SVJ (nakladatelství Bilance 2004) viz str. 72 a násl.: 2.5 Zúčtovací vztahy mezi SVJ a správcem domu.
Zdůrazňuji, že jde skutečně o návrhy, ne o jediný možný způsob řešení, protože variant účtování je v SVJ většinou více.
V doporučeních uvedených v mé knize budete těžko hledat nesprávný termín „fond oprav“. Místo toho tam budou zálohy na správu domu.
N. Klainová
Zkuste se podívat např. sem: http://klaiex.webnode.cz/…-bezny-ucet/
N. Klainová
Děkuji za info. Pochopila jsem, že tato praxe běžně existuje, ale z důvodů mnou popsaných není důvod, proč by tyto finanční prostředky nemělo SVJ spravovat samo. Vlastní BÚ máme, a ve stanovách není jednoznačně stanoveno na jaký účet se prostředky do DZOI mají posílat. Takto výslovně uvedeno je to pouze a jen v kupních smlouvách k jednotlivým bytům. Problém tady vidím v narovnání mandatní smlouvy mezi SVJ a správcem SBD. Řešení – dohoda a nebo výpověď. Díky
Poslední komentáře