Evidence obyvatel a odvoz odpadu
Město Brno pro vyměření poplatku za odvoz odpadu užívá své oprávnění nahlížet do evidence obyvatel. Takový postup se nejeví souladným se zákonem:
(1) Do evidence obyvatel může orgán státní moci nahlížet pouze ze zákonem vyjmenovaných důvodů, mezi nimiž vyměření poplatku za odvoz odpadu není.
(2) Zákon stanoví, že adresa trvalého pobyt má pouze evidenční charakter a nemohou z ní plynout žádné právní následky.
Co s tím? Nezkoušel se někdo proti uvedeným protiprávnostem bránit?
Jak jste přišel na to, že využívají tuto evidenci?
Pokud vím, ohlašovací povinnost máte Vy jako poplatník. Takže po zaevidování do evidence obyvatel k trvalému bydlišti v daném městě, ohlásíte svou nově vzniklou povinnost na příslušném místě Úřadu.
„ohlašovací povinnost máte Vy jako poplatník“ (Korky)
A splnění této ohlašovací povinnosti město Brno kontroluje podle evidence obyvatel. Odkud má takové právo zde zatím nikdo neuvedl. Ani vytěžování dat z katastru pro týž účel není nikde zakotveno.
Za dům či byt ve vlastnictví právnické osoby se neplatí.
Zákon 565/1990 Sb., § 16 upravuje, které „seznamy“ může využívat pro správu místních poplatků a daní a v jakém rozsahu.
Data z katastru vytěžuje obec několika způsoby, je to jeden základních registrů, které slouží pro plánování rozvoje dané obce.
Pane Korky,
potom ovšem nemůže současně platit, že údaj o adrese trvalého pobytu má pouze evidenční charakter.
Oprávnění použít katastr pro vyměření místního poplatku plyne odkud?
Významný klad brněnského (nikdo zatím neuvedl, že by takový systém fungoval i jinde) systému spočívá v tom, že si věc plně vyřídí město na základě registrů a nijak tím nezatěžuje společenství vlastníků.
Úřad nepoužívá katastr pro vyměření poplatku. Obec musí vědět, které nemovitosti slouží k bydlení a které nikoliv.
A na základě těchto dat, může přeci i zjistit, že v dané nemovitosti není ohlášen žádný poplatník k místnímu poplatku.
„Úřad nepoužívá katastr pro vyměření poplatku.“ (Korky)
Město Brno používá katastr pro vyměření poplatku.
„fyzické osoby, které mají na území města ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba“
Co je byt, ve kterém není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba, jak píše město Brno shora, a jak se takový byt zjistí?
Jedná se o byt (nemovitost) v katastru dané obce, u kterého není evidován žádný poplatník, nebo-li osoba, která se přihlásí k placení poplatku na základě své ohlašovací povinnosti.
Město Brno jasně píše, že se jedná o osoby hlášené k pobytu v bytě (nikoli přihlášené k placení poplatku, jak uvádí p. Korky).
Takový pojem není definován.
Dejte si na čelo studený obklad a zhluboka dýchejte.
Je nesmyslný Váš názor, že obec nesmí vědět kdo jsou obyvatelé obce. Jde o tak jasnou věc, že Vám k tomu ani nebudu hledat žádné zákonné ustanovení.
Zákon sice stanoví, že adresa trvalého pobytu má evidenční charakter, ale právě proto jste v evidenci jako obyvatel města Brna. A jste povinen hradit v této obci poplatek za svoz a likvidaci komunálního odpadu.
Pokud se Vám to nelíbí, odstěhujte se z Brna jinam. Nebo kandidujte na zastupitele a pak v zastupitelstvu prosaďte změnu obecně závazné vyhlášky města Brna.
lake
„obec [ne]smí vědět kdo jsou obyvatelé obce.“ (lake)
Značka lake opět polemizuje s něčím, co tazatel vůbec neuvedl, navíc aniž by se vyjádřil byť jen k jednomu dotazu.
Jak vidím, blbost kvete... Oprávnění obce přistupovat do základního registru obyvatel vyplývá ze zákonů ČR.
Podle § 7 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích platí, že "obec spravuje své záležitosti samostatně (dále jen "samostatná působnost"). (...) Rozsah samostatné působnosti může být omezen jen zákonem."
Podle § 10 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích platí, že "povinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou (...) d) stanoví-li tak zvláštní zákon." Pro systém nakládání s komunálním odpadem je tímto zvláštním zákonem zákon o odpadech.
Podle § 17 odst. 2 zákona č. 185/2001 o odpadech platí, že "Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území."
Podle § 149a odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích platí, že "[o]rgány obce, krajský úřad a Ministerstvo vnitra využívají z informačního systému evidence obyvatel pro výkon působnosti podle tohoto zákona tyto údaje: a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení, b) datum narození, c) pohlaví, d) místo a okres narození, v případě narození v cizině místo a stát, e) rodné číslo, f) státní občanství, popřípadě více státních občanství, g) adresa místa trvalého pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého pobytu, případně též adresa, na kterou mají být doručovány písemnosti podle zvláštního právního předpisu, h) počátek trvalého pobytu, popřípadě datum zrušení údaje o místu trvalého pobytu nebo datum ukončení trvalého pobytu na území České republiky, i) omezení svéprávnosti, jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo opatrovníka, nebylo-li mu přiděleno, datum, místo a okres jeho narození a u opatrovníka, který se narodil v cizině, místo a stát, kde se narodil, j) jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo otce, matky, popřípadě jiného zákonného zástupce, k) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí občana mimo území České republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo, l) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden jako den smrti, popřípadě jako den, který nepřežil."
-----------------------------------------------------------------
Z uvedených právních skutečností plyne, že obec je oprávněna k provádění obecní vyhlášky o odpadech a k výběru poplatku za komunální odpad zjišťovat osobní údaje obyvatel, včetně jejich adresy trvalého pobytu.
Není tedy pravdivé nesmyslné tvrzení z úvodu této diskuse, že obec údajně nekoná v souladu se zákonem, když k evidenci plátců poplatku za komunální odpad a k vyměření tohoto poplatku používá údaje ze základního registru obyvatel.
lake
Poslední komentáře