dva domy - jedno účetnictví
Máme tu na sídlišti dva naprosto samostatné bytové domy, každý se svým prohlášením vlastníka. První dům je 100% vlastněný SBD, druhý dům má dva vlastníky – cca 97% SBD + 3% mě. SVJ nevzniklo. Zjistil jsem, že SBD jako správce vede jedno společné účetnictví pro oba domy. Tzn. společná dlouhodobá záloha, společné schůze … Je to v rozporu s pravidly správy uvedenými v prohlášení vlastníka. Jak nejlépe přinutit SBD k nápravě věci a rozdělení účetnictví ? Existuje jiná alternativa než soud ? Děkuji
Nemalý význam má, kdy vzniklo prohášení vlastníka tj. kdy byl dům rozdělen prohlášením vlastníka na jednotky. Pokud by to bylo až po nabytí účinnosti NOZ tj. po r. 2014, tak by prohlášení mělo na základě § 1166 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb. – znění od 01.01.2018 obsahovat náležitosti stanov. To by znamenalo, že společenství bylo založeno i když ještě nevzniklo zápisem do veřejného rejstříku.
V každém případě, ať vzniklo prohlášení kdykoliv, jste povinen podle § 1180 zákona č. 89/2012 Sb. – znění od 01.01.2018 přispívat na správu domu a pozemku uvedeného v prohlášení vlastníka ve výši vašeho podílu na společných částech (váš sploluvlastnický podíl najdete v katastru nemovitostí). V žádném případě nejste povinen přispívat na správu obou domů a v takovém případě by nesouhlasila ani velikost vašeho podílu na společných částech vašeho domu(velikost podílu prokážete jednoduše odkazem na katastr nemovitostí).
Prohlášení vlastníka bylo vloženo do katastru nemovitostí ještě za ZOVB (r.2013). Od SBD jsem kdysi dostal předpis plateb se správným spoluvlastn. podílem dle katastru., ale když každým rokem nahlížím do hlavní knihy hospodaření našeho domu, tak tam vidím, že vše vedou pro oba dva domy dohromady jako jedno středisko-samospráva. A to se mi nelíbí, tak se ptám, jak donutit SBD k nápravě ?
Jestliže skutečně přispíváte na správu vašeho domu tak, že ve skutečnosti přispíváte na správu obou domů, tak se SBD zeptejte proč, když podle prohlášení vlastníka a ustanovení § 1180 NOZ jste povinen přispívat pouze na správu vašeho domu a nikoliv i druhého domu. Měl byste obdržet vyúčtování nákladů na správu pouze vašeho domu, nikoliv obou domů. Budou vám muset podat nějaké vysvětlení, pokud neodpoví tak dotaz podejte písemně.
OK. Asi jsem se špatně vyjádřil. SBD sice vede jedno účetnictví, ale oba dva domy má sloučené pod jedno středisko a přenáší náklady mezi oběma samostatnými domy a o správě prvního domu rozhodují obyvatelé domu druhého a naopak, což je podle prohlášení vlastníka špatně. Existuje řešení ?
To máte sice pravdu. Ale já jsem vlastník a nejsem družstevník. Neřídím se stanovami družstva, nýbrž zákony a prohlášením vlastníka. A to, že SBD vede účetnictví v rozporu se zákony a prohlášením vlastníka mojí starostí je. Proč bych měl přispívat do dlouhodobé zálohy, ze které je poté např. zvelebován sousední dům ?
Napřed musíte vědět, zda oba domy (zřejmě mají společnou jednu stěnu a průchozí sklepy) nebyly od prvopočátku, kdy všechny byty byly jen družstevní vedeny u SBD jako jedno středisko. Dokud toto nevíte, tak nemůžete předpokládat, že každý dům má mít svoje účetnictví. Zatím, kromě vašeho bytu, všechny ostatní byty jsou stále družstevní, pak jestliže oba domy SBD má vedeny jako jedno středisko, tak prodej jednoho bytu do osobního vlastnictví nemůže na tom nic změnit.
Oba domy jsou naprosto samostatné a nesousedí se sebou – nemají společného nic. Jsou od sebe vzdáleny asi 30 m. Je pravda, že odjakživa byly vedeny jako jedna družstevní samospráva. Domnívám se ale, že po vložení obou prohlášení vlastníka do katastru a převodu byť jedné jednotky do OV u jednoho z domů, již nelze oba dva domy účtovat dohromady. Odporuje to totiž pravidlům správy uvedeným v prohlášení vlastníka – např. „Správce je povinen evidovat náklady na každý dům odděleně od ostatních domů, které má ve správě“. Nelíbí se mi společná dlouhodobá záloha a možnost ovlivňovat správu domu obyvateli vedlejšího domu.
Poslední komentáře