Dotaz na užívání společných prostor.

Vložil Anonymous, 12. Srpen 2010 - 9:18 ::

Dobrý den. Mám dotaz ohledně užívání společných prostor. V našem panelovém domě jsme měli nevyužitý výklenek. Tento si jeden soused se svolením společenství přebudoval na kočárkárnu.Spo­lečenství mu zaplatilo materiál nikoli práci.Podotýkám , že se jedná o společné prostory.Když jsem, ale chtěl využívat kočárkárnu i já bylo my sousedem sděleno, že práce stála 3400,–Kč a že mu musím dát půlku.Já jsem souhlasil, ale když jsem sousedovy chtěl zmíněnou částku dát tak my řekl že je to už plné. Zajímá mě zda mám právo zmíněný společný prostor využívat a jaké mám zákonné prostředky k tomuto souseda donutit . Děkuji Horáček.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Ann (bez ověření), 14. Srpen 2010 - 7:01

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na společný prostor v našem domě. U našeho bytu byl výklenek, tam kdysi babička nechala postavit příčku a část společných prostor tím najednou patřilo k bytu. To se stalo někdy v roce 98, kdy patřil dům z části LBD a z části několika vlastníkům. Na to dostala souhlas zástupců od družstevníků a vlastníků. Zároveň byla tato skutečnost předána technikům na LBD. V této době to byl ještě družstevní byt.Nic se nedělo až najednou byly všechny byty postupně převáděny do OV i ten náš.Začalo se řešit co s tou příčkou. Tento prostor jsme nechali dodatečně zkolaudovat -na užívání jsme dostali souhlas všech vlastníků.LBD Praha na schůzi navrhovalo, abychom tento prostor dostali od vlastníků s tím, že si zaplatíme všechny náklady spojené se změnou prohlášení vlastníka.Najednou několik vlastníků přišlo s tím, že tento prostor musíme odkoupit za 50.000,– /m2. Můj dotaz zní – nepochybilo družstvo, když nám tento byt převedlo bez vyřešení této záležitosti? Podotýkám, že jsme se na družstvu neustále dožadovali nápravy. Bylo nám tam ovšem řečeno, že se to vyřeší až budou byty převedeny do OV. S touto částkou samozřejmě nesouhlasíme a víme, že i kdybychom se na nějaké přijatelné částce dohodly, tak že nám to 100% vlastníků nepodepíše a budeme to řešit na každé schůzi. Už se to táhne 4 roky.Pokud by nám vlastníci odhasovali nepřijatelnou částku můžeme ji pak požadovat zpětně po LBD, protože v této věci pochybilo? Napadlo mne zda by to nešlo vyřešit s pronájemní smlouvou na dobu neurčitou na tento prostor mezi SVJ a námi.Na to stačí 50% souhlasu. Mohli bychom získat i 75%souhlasu. Šlo by uvést do této smlouvy, že pokud seženeme 75%, tak se tato smlouva automaticky změní na právo užívání a posunuli bychom se na 2.bod před změnou prohlášení vlastníka.Nepo­radíte mi se vzorem smlouvy? Moc děkuji za reakce.

    Vložil lake, 16. Srpen 2010 - 14:35

    Ann,

    píšete, že ve vašem domě je místnost (řádně zkolaudovaná jako společný prostor domu) a Vy nyní usilujete o to, abyste ji mohla výhradně užívat.
    • Pronájem je jednou z možností.
    • Vyčlenění společné místnosti jako příslušenství bytu podle § 121 odst. 2 ObčZ vyžaduje změnu Prohlášení vlastníka a souhlas všech, nikoliv souhlas 75%.
    • Změna místnosti na "věcně příslušnou k bytu" podle § 121 odst. 1 ObčZ = souhlas všech.
    • Změna místnosti na "součást bytu" = souhlas všech.

    Družstvo nepochybilo, jestliže Váš byt převedlo do vašeho vlastnictví. V době převodu neexistovala žádná právní překážka, žádná "záležitost k vyřešení", jak se domníváte. Výklenek byl a je společnou částí domu, která k bytu nepatří.

    Vaše tvrzení, že LBD pochybilo, jste nijak nedoložila. Pokud zakládáte svůj nárok jen na tom, že jste se na družstvu "dožadovali nápravy", pak jste pouze jednostranně vyjadřovali své přání. Navíc LBD v uvedené době (1998) už nebylo oprávněno samo rozhodovat o společných částech domu.

    lake

    Vložil lake, 12. Srpen 2010 - 18:47

    Pane Horáčku,

    Ve vašem případě výbor SVJ svým amatérským postupem zbytečně zamotal situaci.
    • Postavila se přepážka, zřejmě bez změny prohlášení vlastníka a bez rekolaudace.
    • Oddělená část tedy zůstala i nadále společnou částí domu.
    • Takže ji mohou využívat všichni spoluvlastníci, a to některým ze způsobů uvedených v příspěvku Má vlastník jednotky právo na všechny klíče?.
    • Užívá-li výklenek se souhlasem společenství pouze jeden z nich, je povinen za toto výlučné užívání platit ostatním částku odpovídající nájmu. Přečtěte si FAQ: Pronájem společné části domu.

    Vás vůbec nezajímá, co sousedovi bylo či nebylo zaplaceno za materiál a práci. To ať si vyřídí sám s tím, kdo si od něj postavení přepážky objednal (SVJ ?). Vy mu v žádném případě nic neplaťte - není oprávněn od vás požadovat jakékoliv částky.
    Naopak je povinen za zabraný společný prostor platit, nebo nechť jej vyklidí. Vy sám však souseda k ničemu donucovat nebudete. Vše zařídí výbor SVJ, jestliže mu to uložíte usnesením shromáždění.

    lake

    Vložil Jana1, 12. Srpen 2010 - 9:32

    Kočárkárna je stále společný prostor. Žádejte o nápravu výbor SVJ. Pak se uvidí. Do spol. prostor má mít přístup kdokoli z členů. PS. Prosím, při použití zájmena „mi“ pište měké „i“. Jana1

    Vložil Anonymous§ (bez ověření), 12. Srpen 2010 - 9:39

    Děkuji za odpověď. Mám tedy zajít za správcem a požádat ho o nápravu? Jen by mě zajímalo na základě čeho nebo jakého zákona mám právo užívat společné prostory? U nás je to malinko složitější. Horáček.

    Vložil Jana1, 12. Srpen 2010 - 10:01

    Né za správcem. Ale za výborem SVJ. Proč chodit ke kováříčkovi, když můžete jít ke kováři? Odpověď hledejte zde: 72/1994 Sb. – Zákon o vlastnictví bytů. Jako člen a podílník (platič), na spol. částech domu, tyto můžete používat bez omezení. Jana1

    Vložil Bořek (bez ověření), 12. Srpen 2010 - 10:08

    Jen tak mimochodem, když je to plné tak co s tím? Jeden výklenek nemůžou přeci užívat všichni?

    Vložil Jana1, 12. Srpen 2010 - 10:14

    No tak zplatit dotyčnému práci a napříště tam skladovat třeba zahradní náčiní. Společné prostory nemůžou sloužit jenom někomu. Nebo, ať si dotyčný vyžádá 100% souhlas, provede rekolaudaci, změní prohlášení vlastníka. Potom z něj bude platit a může si svůj prostor třeba i zamknout. Jana1

    Vložil Bořek (bez ověření), 13. Srpen 2010 - 6:26

    Proboha Jano1 jak to chcete udělat? Máme 4 vchody a 3 místnosti jako společný prostor, kde jsou kola, kočárky a pokud se to zaplní a jiný vlastník se tam nevejde? Není možné aby se dostalo na všechny. U nás naštěstí není problém. Ale podle Vás, pokud se někdo nevejde do spol.prostoru, tak ostatní to budou platit, protože já tam mám podíl a tudíž tam chci mít kolo?

    Vložil lake, 13. Srpen 2010 - 6:55

    Pane Bořku,
    ale takto přesně to funguje. Divím se, že se divíte. Spoluvlastníci mohou jednotlivého vlastníka vyloučit z užívání společné části domu. Vyloučenému spoluvlastníkovi samozřejmě náleží finanční vyrovnání od ostatních. Jak jinak byste si to vlastně představoval?

    lake

    Vložil Bořek (bez ověření), 13. Srpen 2010 - 7:16

    Pane Lake moc si vážím vašich rad a pomocí. Já si to nepředstavuji nijak, jenom nevím jak by se řešilo, že jeden společný prostor je plný, tak si to dám do druhého. Takhle to funguje u nás. Neumím si představit, že by se jeden vlastník dožadoval toho, že zrovna chce do toho, co je plný a nic se tam nevejde.Nikdo nikoho nevylučuje, ale už tam prostě není místo. Nebo jeden má vypadnout aby si tam dal ten druhý? Nevím, proto jsem tu otázku položil, protože si to fakt neumím představit.

    Vložil Petr, 13. Srpen 2010 - 8:45

    Hlasovalo se o využití prostor na shromáždění ?

    Vložil Bořek (bez ověření), 13. Srpen 2010 - 9:33

    Petře nehlasovalo. Byty jsme kupovali před 6 lety a kdo tam měl předtím kola, kočárky, tak je tam má dál. Někdo si koupil kola a pokud se vešla, tak si je tam dal. Pokud ne, tak je má ve svém sklepě. Proto jsem se zajímal jak by se to řešilo, kdyby některý vlastník vyžadoval striktně místo kde žádné není.

    Vložil Jana1, 13. Srpen 2010 - 9:44

    Tak Bořku, jak to je. Bavíš se o původní kočárkárně, nebo o výklenku, co si zbudoval soused? A nebo sis ten výklenek zbudoval pro sebe? Vše, co k tomu bylo napsáno, tak platí. Jestli se všichni kolaři do kočárkárny nevejdou, tak holt se udělá výběrové řízení, a kdo dá větší nájem, tak zaparkuje kola. Barák nenafouknete. A kočárky budou mít přednost, neboť se jedná o kočárkárnu a né kolárnu. Hledáš řešení? Vem rozum do hrsti. Jana1

    Vložil Zuzana (bez ověření), 16. Srpen 2010 - 14:54

    Jano měla jste s ním trpělivost :-), taky si myslím, že tam má nějaký svůj zájem a proto nechce pochopit, že je to jasné jak facka… :-)

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".