Doba uchovávání dokladů 5 nebo 10 let?
Je zde starší diskuse, že podle § 27 ZDPH je třeba uchovávat daňové doklady 10 let, i když SVJ není podnikatelem a že hrozí sankce podle § 37 ZSDP.
Mezitím došlo k novele a „10 let“ se přesunulo do § 35 ZDPH, ale už nemůžu najít, zda se povinnost stále vztahuje i na „nepodnikatele“.
Moje otázka nicméně zní, zda je nutné přijaté faktury adresované SVJ archivovat 5 let dle § 31 ZoÚ , nebo 10 let.
Přebíráme totiž agendu od správce a předal nám jen poslední 3 roky s vysvětlením, že zbytek je „promlčen“, nejsme o tom přesvědčeni.
Pokud SVJ není plátce DPH, tak se na něj ZDPH nevztahuje, platí pouze obecná úprava v zákoně o účetnictví.
Účetní závěrky mají lhůtu 10 let, ostatní účetní doklady 5 let, mzdové listy a platba pojištění též 10 let (to ale nejsem jistá). SVJ je neplátce DPH, ale je registrováno na FÚ kvůli dani z příjmu. Proto ty daňové doklady. Ty 3 roky bývají ve smlouvě, že správce nebo účetní mají povinnost mlčenlivosti a pak archivace dokladů i po ukončení smlouvy, pokud nerozhodne SVJ jinak. Pokud přebíráte agendu od správce, to nejsou jen účetní doklady, ale i smlouvy, projektová dokumentace, tj. všechno, co měl správce v držení. Že je něco podle správce „promlčeno“, to ještě neznamená, že to není v papírové nebo elektronické podobě. Může to být v archivu. Skartace dokumentů podléhá požadavkům zákona o archivnictví.
Nenašla jsem v platném znění ZDPH jediné ustanovení nahrazující původní par. 27. Nový par. 35 o uchovávání účetních dokladů se vztahuje jen na plátce DPH. Domnívám se tudíž, že SVJ se řídí ZOÚ a druhý zákon se na společenství již nevztahuje. 10 let finanční závěrka, 5 let účetni doklady a záznamy. Má někdo přesnější informace?
pokud je SVJ plátce DPH, pak je povinnost uchovat daňové doklady po dobu 10 let (zákon č. 235/2004 Sb., o DPH, § 35)
§ 35 (2) Daňové doklady se uchovávají po dobu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo.
pro SVJ dále platí povinnosti dle § 31 zákona o účetnictví, tj. 10 let účetní závěrka; 5 let účetní doklady + účetní knihy + odpisové plány + inventury + účetní rozvrh. nadto platí povinnost dle § 32 zákona o účetnictví a lhůty pro archivaci jsou delší, pokud je povinnost uchovat doklady pro účely např. občanského soudní řízení, tedy nejsou-li př. vyúčtovány dlouhodobé zálohy, je třeba uchovávat i účetní doklady k těmto dlouhodobým zálohám, apod.
§ 31 (1) Účetní jednotky jsou povinny uschovávat účetní záznamy pro účely vedení účetnictví po dobu stanovenou v odstavci 2 nebo 3. Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro nakládání s nimi zvláštní právní předpisy. (2) Účetní záznamy se uschovávají, pokud v § 32 není stanoveno jinak, a) účetní závěrka a výroční zpráva po dobu 10 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají, b) účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventurní soupisy, účtový rozvrh, přehledy po dobu 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají, c) účetní záznamy, kterými účetní jednotky dokládají vedení účetnictví (§ 33), po dobu 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají.
§ 32(1) Použijí-li účetní jednotky účetní záznamy i pro jiný účel než uvedený v § 31 odst. 1, a to zejména pro účely trestního řízení, opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, správního řízení, občanského soudního řízení, daňového řízení, výběru archiválií ve skartačním řízení nebo mimo něj, nebo pro účely sociálního zabezpečení, veřejného zdravotního pojištění anebo pro účely ochrany autorských práv, postupují po uplynutí dob úschovy uvedených v § 31 odst. 2 dále tak, aby byly zajištěny požadavky vyplývající z jejich použití pro uvedené účely; v případě, kdy účetní jednotky použijí účetní záznamy k těmto účelům, platí všechna ustanovení tohoto zákona týkající se účetních záznamů obdobně.
každopádně jsem se v praxi nikdy nesetkal s tím, aby řádný hospodář nearchivoval kompletní účetnictví od vzniku, protože neví, kdy se mu bude hodit. z praxe vím, že i skutečně velké firmy účetnictví nikdy neskartují.
Nevím o SVJ, které by bylo plátcem, i když to připouštím, takových bude málo.
Nevěděl by někdo, kam se přesunula po novele povinnost, že se „10 let“ vztahuje i na „nepodnikatele“? Dřív to bylo v § 27 ZDPH, v aktuálním znění zákona to nemůžu najít.
Pokud to v zákoně není, mám názor, že se „10 let“ na SVJ-neplátce nevztahuje.
Povídáním o „řádném hospodáři“ bohužel u správce neuspěju, vysmějí se nám, jací jsme mamlasové. Potřebuji pádnější argumenty, které použijeme, aby nám doklady předali, koneckonců jsou naše, že…
nikam se to nepřesunulo, viz novela zákona o DPH 502/2012 Sb. argumentoval bych § 31 a 32 zákona o účetnictví, tam je jasně stanoveno 5 let (§
- a déle (§ 32) pro faktury přijaté. nehledě na to, že sám jste
Starší faktury součástí předání nebyly s odůvodněním, že nebylo vedeno samostatné účetníctví pro SVJ, do té doby bylo vedeno účetnictví domů střediskově v rámci účetnictví SBD. Teprve v souvislosti s novým občanským zákoníkem prý bylo SBD povinno vést samostatné účetnictví pro SVJ. Argumentuje, že nejsme majiteli účetnictví a proto na ně nemáme ze zákona nárok. SBD byl pověřený vlastník, kterého jsme odvolali, správu vykonával z pozice statutárního orgánu, žádná písemná smlouva nebyla. De facto se tedy o správce asi ani nejednalo.
Co s tím?
„nebylo vedeno samostatné účetnictví pro SVJ, do té doby bylo vedeno účetnictví domů střediskově v rámci účetnictví SBD“
To Vás nemusí zajímat. Požadujte vydání všech dokladů (ať bylo účetnictví vedeno jakkoli).
To jsme už učinili a písemně. Ústně nám sdělili, že nejsou povinni a žádný zákon jim to nenařizuje. Je to prý jejich účetnictví.
samostatné účetnictví je povinno vést SVJ od svého vzniku dle zákona o účetnictví. NOZ na tom vůbec nic nezměnil. vy jste SBD nic za vedení účetnictví neplatili? v nejhorším budete muset SVJ podat žalobu vůči SBD na vydání dokladů a účetnictví.
Platili jsme jen správní poplatek na každou jednotku 150 Kč. Samostatně za vedení účetnictví ne. Já to chápu tak, že účetnictví vedli, protože byli statutárním orgánem, ne protože byli správcem.
Neumím si představit, jak by taková žaloba zněla. Bývalý statutár řekne, že po něm chceme něco, co nemá. Jak žalovat vydání něčeho, co neexistuje? :-)
My jsme pochopili, že dříve objednatelem,odběratelem a plátcem bylo vždy družstvo, A to pak občas všechno přefakturovalo SVJ.
správa zahrnuje jistě i vedení účetnictví. žalobní petit by zněl na vydání účetnictví. a pro jistotu, že by ho SBD už nemělo (a žaloba by tak byla zamítnuta), bych dal eventuální petit „na vydání účetnictví, eventuálně na zaplacení částky XXX“. částku bych vyčíslil, kolik jste zaplatili nebo kolik stojí udělat nové účetnictví. samozřejmě ale žaloba je pořád nejhorší způsob řešení, protože české soudnictví je horor (osobní zkušenost).
„bych dal eventuální petit „na vydání účetnictví, eventuálně na zaplacení částky XXX““
Nebo eventuální žalobní petit: „v případě, že účetnictví žalovaný nedrží, potom se žalovaném ukládá, aby na svoje náklady provedl rekonstrukci účetnictví a toto účetnictví ve lhůtě dvou měsíců předal žalobci“.
Tady je mj. vidět nevhodnost pokladny: Pokud žalovaný nedrží účetnictví ani účetní doklady, bude při rekonstrukci účetnictví vycházet z bankovních výpisů, které mu budou na jeho náklady opatřeny. Co se týká pohybů pokladnou, nezrekonstruuje kromě dotací pokladny z účtu nejspíš nic.
Pohyb příjmů a výdajů v pokladně se vede v pokladní knize. Vede to účetní nebo i odpovědná osoba z výboru. Přehled podle účetních tříd máte v Přehledu o účtech a dokladech. Pokladna je kontrolována, existují zápisy o inventarizaci. Jestli nemáte účetní doklady za určité období, tak nemůžete účetnictví rekonstruovat, ani bankovní výpisy už nemusí existovat.
janico, o droku 2015 už několikrát od vás čtu o jakémsi Přehledu o účtech a dokladech. Můžete mi napsat, o co jde? V zákoně o účetnictví jsem nic takového nenašel. Nemáte ukázku?
Jedná se o vyjetinu z programu, co má naše účetní. Ukázku těžko dám, nejde to zkopírovat tak, aby to bylo přehledné. V záhlaví je adresa SVJ, IČO, účetní rok a účtové období. Dále v tabulkové části jsou kolonky: Účet – doklad – účetní datum – Obrat MD – Obrat Dal – Text. Např. Účet 211 – pokladna, Účet 324.57 – Předpis záloh na výtahy, Účet 955.1 – Dlouhodobá záloha. V jednotlivých účtech jsou položky, které se účtovaly, např. v pokladně, že bylo zaplaceno dne 12.5. poštovné za 70 Kč (doklad má číslo). V tomto přehledu si kontrolujeme, zda všechno odpovídá. Z BÚ víme, kolik máme na účtu peněz, ale z účtu 955.1 – DZ, vycházíme při tvorbě rozpočtu na další opravy. K tomuto přehledu nám účetní dává jmenovitě, který vlastník nezaplatil platbu v daném měsíci. Nevím, jaké přehledy účetních dokladů dává správce nebo účetní jiným SVJ.
Pouze z bankovních výpisů NELZE rekonstrukci účetnictví vykouzlit. A to pomíjím, že i banka neschovává neomezeně dlouho bankovní doklady.
No jo, ale co dělat? Nedělat nic a nejspíše porušovat zákon o účetnictví? Protože odpovědnost leží na aktuálním výboru, ne na předchozím pověřeném vlastníkovi, který (asi) nevedl účetnictví.
já bych se snažil dostat doklady a účetnictví ze SBD. vyzval bych je přes právníka předžalobní výzvou na jejich vydání a na uhrazení náhrady škody na rekonstrukci účetnictví vzniklé jejich nevydáním. a dále bych použil negativní reklamu a začal oslovovat ostatní SVJ, které tento tento „profesionální“ správce správcuje. a šel bych i zkusit média, protože pořád jsou to lepší cesty než české soudnictví s loterijním a soudcovským pocitovým (rozuměj rozhodováním nikoli na základě právních předpisů) rozhodováním.
„Neumím si představit, jak by taková žaloba zněla.“ (Ert)
Po prokázání, že se jedná o majetek žalobce, který žalovaný neoprávněně zadržuje a na výzvy k jeho předání nereaguje, navrhnete, aby soud rozhodl takto: Žalovaný je povinen žalobci do tří dnů od právním moci tohoto rozsudku předat účetnictví a veškeré účetní doklady za období ode dne … (den vzniku SVJ) do dne … .
SVJ vzniklo 1.7.2000, za celou dobu určitě nemají i s ohledem na archivační lhůtu vlastně jen 5 let, jak vyplynulo z této diskuse. Myslím, že žaloba bude zamítnuta.
Je to v této starší diskusi: http://www.portalsvj.cz/…v-svj-10-let
Tehdejší znění ZDPH nařizovalo i nepodnikatelům archivovat přijaté daňové doklady 10 let pod hrozbou sankce.
Podle všeho ale po novele tato povinnost ze zákona vypadla a nyní se týká už jen plátců DPH, kam nejspíše většina SVJ nespadá.
Podle té starší diskuse v roce 2010 platilo, že všechna SVJ, i když nebyla plátci, musela uchovávat doklady 10 let. To už ale dnes neplatí.
Je to tak?
V případném sporu budete muset řešit platby dlouhodobých záloh a jejich čerpání od doby vzniku vlastnictví bytu. To bez účetních dokladů těžko zvládnete. (Něco jiného jsou platby za služby, ty se skutečně promlčují.)
Asi došlo k nedorozumění. Já vím, co znamená promlčení, tento pojem poněkud nešikovně použil bývalý správce. Nerad bych se ale točil kolem jednoho slovíčka, jádro mého dotazu je jiné.
zda je nutné přijaté faktury adresované SVJ archivovat 5 let dle § 31 ZoÚ , nebo 10 let dle § 35 ZDPH.
Na protistranu platí jen citované paragrafy. Musíme odůvodnit, proč něco chceme a zda to nařizuje zákon. Podle jejich výkladu, když to zákon nenařizuje, tak nemusí nic.
Zálohy se nepromlčují.
Je ovšem možné, že máte všechny zálohy spotřebovány a vyrovnány, tj. stav záloh všech vlastníků činí nula.
Poslední komentáře