Co má přednost - Stanovy SVJ dle ZOVB nebo NOZ?

Vložil Syk (bez ověření), 20. Únor 2014 - 23:39 ::

Dobrý den všem, ve společenství vlastníků v domě se 7 jednotkami chce nadpoloviční většina výtah, 2 jsou proti, jeden se zatím zdržel (přikloní se k většině). Ve stanovách dle ZoVB jsme odsouhlasili, že zásadní úpravy společných prostor je potřeba schválit 100% souhlasem všech. Dle NOZ by to již ale nebylo třeba, stačilo by nadpoloviční většina přítomných na schůzi, je-li tato usnášeníschopná. Co má tedy přednost, stanovy, nebo NOZ? Díky!

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil správce předseda (bez ověření), 21. Únor 2014 - 13:25

    Odsouhlasujte dle NOZ.

    Vložil lake, 21. Únor 2014 - 14:49

    Správce předsedo, už jsem Vás přece upozornil, že bláboly v rozporu s právními předpisy budou mazány bez upozornění. Oslovuji Vás naposled.

    ZoVB neskončil s rokem 2013, jak se nesprávně domníváte. Cituji ze stanoviska Expertní skupiny Komise pro aplikaci nové civilní legislativy (KANCL) tu část, která se týká platnosti ZoVB v roce 2014 a dále:

    „„Na převod vlastnického práva k jednotkám vzniklých před účinností NOZ bude po účinnosti NOZ dopadat i nadále zákon o vlastnictví bytů jednak z hlediska předmětu převodu vlastnického práva (budou převáděny jednotky vymezené dosavadním zákonem o vlastnictví bytů), jednak z hlediska povinných náležitostí smlouvy stanovených zákonem o vlastnictví bytů (pokud jde o označení předmětu převodu a další náležitosti předepisované v § 6 zákona o vlastnictví bytů).“

    Pokud jste to stále nepochopil: pouhé zrušení právního předpisu neznamená, že by přestaly působit jeho účinky.

    • Právní vztahy vzniklé mezi vlastníky podle ZoVB jsou tu dál beze změny.
    • Práva a povinnosti mezi vlastníky a SVJ(2000) vzniklé podle ZoVB platí nadále.
    • Právnická osoba SVJ(2000) má stále tutéž omezenou právní způsobilost podle ZoVB.
    • Současné stanovy společenství platí dál.

    Je tomu tak, i když Vy se v tom neorientujete.

    lake

    Vložil správce předseda (bez ověření), 21. Únor 2014 - 19:26

    Všechny Vaše 4 body jsou v pořádku. Ale toho se dotaz netýká.

    Vložil lake, 21. Únor 2014 - 10:34

    Zmatečný dotaz. Jste přece SVJ(2000) podle ZoVB, takže platí vaše stanovy. Nikoliv jakési neexistující stanovy „podle NOZ“.

    Navíc je bezvýznamné, co jste si snad schválili ve stanovách. Výtah je nová věc, neuvedená v Prohlášení vlastníka budovy. Takže má-li vzniknout výtah společný všem, je nutný souhlas všech vlastníků jednotek se změnou Prohlášení.

    To nemá naprosto žádnou souvislost ani se SVJ(2000), ani s jeho stanovami, ani s hlasováním na shromáždění SVJ. Jde o rozhodování spoluvlastníků mezi sebou o nové společné věci, zcela mimo právní způsobilost SVJ(2000).

    Může nastat případ, kdy např. někteří vlastníci jednotek budou prosazovat stavbu výtahu, kdežto jiní (kteří bydlí v přízemí) nemají o výtah vůbec zájem. V tom případě se Prohlášení změní tak, že výtah je společnou částí domu, společnou pouze vlastníkům jednotek od 1.patra výše. Tím je určeno i financování výtahu a jeho provozu. Ke stavbě výtahu (změna vnitřního uspořádání domu) bude postačovat oprávnění od tříčtvrtinové většiny vlastníků jednotek (§ 11 odst. 5 ZoVB).

    lake

    Vložil Syk (bez ověření), 24. Únor 2014 - 17:51

    Dobrý den, díky všem za odpovědi. Pro zjednodušení jsem psal o výtahu. Jde ale o samohybnou sedačku pro velmi obtížně chodícího člověka bydlícího ve 3.patře, instalace spočívá ve dvou vodících kolejnicích nad sebou, po kterých se samohybná sedačka pohybuje. Řešení poměrně minimalistické, při vnitřní straně zábradlí, šířka schodiště více než dostatečná, přesto 2 z spoluvlastníků nesouhlasí z důvodu znehodnocení historického schodiště. Ponechme stranou morální aspekt věci, mně jako předsedovi SVJ jde o to, jak k záležitosti přistoupit. To, o čem píšete (prohlášení a změna vnitřního uspořádání domu) zde zřejmě aplikovatelné nebude. Dispozice domu, a jeho vnitřních společných prostor se měnit nebude. Jde pouze o zásah do společných prostor, který by si i žadatel financoval ze svého. Dotaz je tedy takový, jestli ve světle NOZ může nechat sedačku nainstalovat s vědomím 5/7 souhlasů v zádech, nebo jestli si koleduje o soudní rozepře a evt. prohru, pokud se do něj nesouhlasící pustí přes právníky. Díky!!

    Vložil X (bez ověření), 24. Únor 2014 - 18:15

    Píšete, že (patrně) dojde ke znehodnocení historického schodiště. Pak bych to viděl na změnu vzhledu. K tomu potřebujete souhlas všech.

    Ona to asi bude pěkná opičárna. Navíc nebezpečná (podívejte se na Gremliny).

    Vložil Poznamka (bez ověření), 21. Únor 2014 - 0:06

    prostudujte…

    http://www.portalsvj.cz/…j-podle-zovb#…

    zjistíte,že Vaše stanovy dle ZoVB…

    Vložil svjdukelská111, 21. Únor 2014 - 0:18

    Přednost mají vaše stanovy. Ostatně i v NOZ je v § 1206 odst. 2 uvedeno:

    (2) Shromáždění je způsobilé usnášet se za přítomnosti vlastníků jednotek, kteří mají většinu všech hlasů. K přijetí rozhodnutí se vyžaduje souhlas většiny hlasů přítomných vlastníků jednotek, ledaže stanovy nebo zákon vyžadují vyšší počet hlasů.

    Vložil správce předseda (bez ověření), 23. Únor 2014 - 6:04

    Tazatel není v SVJ dle NOZ. Proto se ptá na kvórum. V jeho stanovách je potřeba odsouhlasit nový výtah 100% hlasů. A ptá se, co platí. Na toto asi odpovědět neumite. Pokuste se porozumět psanému textu.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".