Vložil N. Klainová (bez ověření), 9. Březen 2011 - 23:46

Zálohově vybírané příspěvky na správu domu představují závazek SVJ k vlastníkům jednotek. SVJ by je mělo jako každé jiné zálohy vlastníkům vyúčtovat. V praxi to znamená předat vlastníkům jednotek minimálně jednou za rok přehled o stavu a pohybu záloh na správu. V přehledu by měl být uveden počáteční zůstatek, příspěvky za rok, čerpání záloh a konečný zůstatek.

Má-li SVJ externího správce, který vede účetnictví SVJ, musí ten přehled vystavit on.

Solidní správce domu vyhotoví k čerpání záloh další přehled, a to soupis všech nákladů, které byly ze záloh na správu v průběhu roku uhrazeny (např. opravy a udržování, bankovní aj. poplatky, kopírování a další náklady výboru, odměny orgánů SVJ, pojištění domu apod.) a uvede i podíl vlastníků jednotek na těchto nákladech.

Méně solidní externí správce domu, který vlastníky jednotek neinformuje, jak se s jejich penězi hospodaří, tyto přehledy nevyhotovuje a nejspíše ví, proč. Jestli si to vlastníci jednotek nechají líbit nebo ne, záleží už jen na nich. Vedení účetnictví by si měli platit proto, aby jim poskytovalo informace o hospodaření s jejich majetkem, ne proto, aby zvyšovali zisk externích správců a neměli z toho žádný efekt.

N. Klainová

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.