Štěnice a podíl na nákladech...
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat diskutujících na radu: v našem 3-vchodovém domě jsme měli minulý rok v krajním vchodu štěnice v několika konkrétních bytech a asociálními typy bydlících. Zda to jsou přímo vlastníci nebo nájemníci nevím. Když byla nákaza zjištěna, oznámil výbor, že kdo má štěnice ať otevře byt a bude provedeno zjištění a případná deratizace. Deratizace byla v bytech okolo bytů, kde se štěnice našly provedena preventivně také. Myslím ale, že byl z prevence deratizován celý vchod. Ve vedlejších vchodech nejen nikdo nic nehlásil – takže tam evidentně nebyly ani zjištěny ani deratizovány. To bylo v srpnu 2020.
Ptala jsem se výboru, jak bude náklad na štěnice hrazen. Výbor má za to, že není jiné cesty než ho zaplatit z příspěvků na správu domu.
Ptám se tedy, má se tedy deratizace provedená jen v některých bytech zaplatit z příspěvků na správu domu nebo jde o náklad na úklid dle zákona o službách? A v tomto případě zcela individuální – ano je možné, že někteří špinavci způsobili štěnicové zamoření a někteří jejich sousedé na to také doplatili. Je ale správné aby služba prováděná individuálně jen v bytech kde se ty štěnice odstraňovaly, byla placena z příspěvků na správu?
Jde o to, že takováto speciální služba by měla být vyúčtována individuálně pachatelům – to nejde, protože je obtížné je určit. Tak tedy postiženým – to jsou ti, u nichž se štěnice objevily bez ohledu na jejich zavinění (které nelze prokázat ani vyvrátit (snad jen v případě prokázané dlouhodobého neužívání bytu)).
Jde o to, že štěnicové zamoření se u nás opakuje každoročně – když už se ale platí z příspěvků na správu, měla by být na vyúčtování služeb a rozúčtována kritériem na rozúčtování úklidu. Rozúčtování podle podílů (zamoření je vždy v jednom a témž vchodu a v týchž 8–9 bytech) je zcela nespravedlivé, protože jsou to malé byty a problémy s čistotou tedy za tyto platí rozměrově velké byty ve vedlejších vchodech, které se na zamoření nijak nepodílely.
Shrnuto: zajímá mne tedy, zda příkladně „deratizace štěnic“, „sypání myškám“, „od-hnízdování rohů oken“, „odstranění grafiti z vnější stěny baráku“, „náklad na přistavení kontejneru na odpad ze společných prostorů“ … jsou nákladem, který musí být službou ÚKLIDU, která musí být bez rozúčtována dle zákona o službách (a musí být na vyúčtováních služeb ať již jakýmkoli kritériem rozúčtována), nebo má jít o náklad placený z příspěvků na správu? Když to zůstane i nadále hrazeno příspěvky na správu – málokdo bude chtít problém řešit, přitom problémem není hygiena sama, ale náklad ve výši 100–140.000 ročně nutný k sanaci a k pomoci některým vlastníkům / nájemníkům / podnájemníkům, kteří svým asociálním způsobem života způsobují. A to nemluvím a 3-bytech vlastněných městem, kdy se začíná jejich správce ozývat, že tyto náklady nebude město platit, protože v jiných domech kde vlastní celý dům problém řeší nejprve domluvou a poté neobnovením nájemní smlouvy, která je vždy na rok. To my v SVJ asi aplikovat nemůžeme.
Děkuji za názory
Poslední komentáře