Měla by platit varianta 1. Po převodu do vašeho vlastnictví byste měl platit nadále do tzv. fondu oprav stejně jako před převodem, pouze název platby nebude nájemné (platí pro nájemníky), nýbrž, vy jako vlastník budete platit příspěvek na správu. Před eventuálním převodem si to ověřte na družstvu.
Co by se vám mohlo zvýšit na platbách, to by mohl být poplatek za správu (asi o několik desítek Kč), kterou vykonává správce družstvo. Je to kvůli zvýšené administrativě s vlastníky. Může jít např. o to, že jako vlastníkovi se vám bude zasílat roční vyúčtování příspěvku na správu, ve kterém budou veškeré náklady uhrazené z tzv. fondu oprav přepočítány vaším podílem na společných částech domu. Tak budete mít přehled kolik z jednotlivých uhrazených nákladů z FO připadlo na vás a budete tam mít i zůstatek FO připadající na vás podle spoluvlastnického podílu.
Ve vašem případě většího družstva a samospráv domů družstvo vede účetnictví střediskově (každý dům má své středisko) a každý dům tak má přehled o svém hospodaření. Tak to bude i po vašem převodu bytu až do vzniku SVJ, po vzniku SVJ musí váš správce (družstvo pokud si ho necháte správcem) vést extra účetnictví pro SVJ, což zvýší kromě ostatních vynaložených nákladů spojených se založením SVJ, poplatek za správu.
V případě, kdybyste prováděli vámi zmíněné finančně náročné opravy či modernizaci, a neměli v tvz. fondu oprav naspořeno dostatečné monožství peněz, by si družstvo muselo vzít úvěr, který by jste spláceli. Pokud byste chtěl provést převod bytu do vlastnictví, tak nejlépe před úvěrem, protože před převodem bytu musíte vyrovnat všechny pohledávky k družstvu. Při převodu až po poskytnutém úvěru byste musel splatit celou splátku úvěru (rozpočítanou např. na 15 let) najednou.
Poslední komentáře