Jsem laik v účetnictví. Tato úvodní věta předpokládám že mi
zajistí ochranu abych nebyl titulován cvičenou opicí, trollem nebo blbem.
Neškolím/neradím nikoho/nikomu jen přemýšlím a diskutuji. Podle mne
musíme najít vhodný model pro ekonomickou činnost SVJ. Je třeba hledat
jiný pohled na ekonomiku SVJ. Co je specifický a v čem je smysl
ekonomického působení SVJ? Lze ten pohled zobecnit pro většinu neziskovek?
Většina neziskovek hospodaří nějakým specifickým statkem funkčně a
objemem pro stát nevýznamným. Hospodaření realizuji zájmově sdružující
členy v právním subjektu reprezentující neziskovku. Myslím si, že lze
specifikovat čtyři činnosti a i čtyři odpovídající celky hospodaření
a toto dělení hospodaření by mělo být povinné na nejvyšší úrovni
členění. Pak by vznikly zajímavé výsledky jaká je nákladovost správy
jednoho bytu (v malém a velkém SVJ) jak nákladná je údržba stavu/provoz
jednoho bytu nového domu nebo různě starého domu…
Dělení činnosti:
1. Vlastní správní činnost
Jsou to činnosti útvaru zajišťující administrativně a technicky chod
organizace neziskovky (SVJ pro náš případ)
2. Správní činnost pomocná hlavní činnosti (ostatní zdanitelné
aktivity) Vyvolané činnosti správní vzniklé při zajištění 3 a
4. Použití finančních produktů jako úvěr, spoření, pojištění,
finanční investování, příjem darů a dotací,…
3. Majetková správa pro hlavní činnost
Neziskovky při výkonu hlavní činnosti spravují stavy nějakých majetků
vlastních nebo cizích. (budovy pro bydlení a pozemky, budovy škol, honitby,
rybníky, revíry, kostely…). Cílem je uchovat a velebit stav pro provoz.
4.Provozní správa pro hlavní činnost
Činnosti zajišťující průběžné provozování tj. využití spravovaného
majetku pro cíle určení. V domě zajistit bydlení, ve škole učení,
chovat zvěř, ryby, organizovat a konat bohoslužby…)
Činnosti správy jsou zajištěny nákupem externích výkonů správy nebo
organizováním výkonu správy ve vlastní režii. Neziskovky mají rozdílné
zdroje financování vlastní činnosti (členská základna, státní
rozpočet, subjekty místních orgánů a dále budu popisovat pouze SVJ které
znám. Výkony správy nejsou určeny pro externí realizaci ale pro potřeby
vlastníka. Vlastník „nekupuje“ produkt správy ale (průběžně a
převážně zálohově) financuje jejich pořízení společenstvím.
Zobrazení hospodaření dle „výrobního“ principu (náklady výnosy) je
nepoužitelné a třeba nahradit zobrazením finančních toků a přechodem na
příjmový výdajový princip a to na fondové hospodaření za oblast
činností 3 a 4. Inspiraci nabízím na základě podoby funkce a způsobu
hospodaření zdravotních pojišťoven a SVJ. Podrobně viz. Časopis
Účetnictví, červenec 1999, Ing. Josef Muk, Jak účtují zdravotní
pojišťovny po novém.
Poslední komentáře