Misme, já myslím, že jde o zmatení pojmů. A nebo spíš jiný úhel pohledu.
Náležitosti účetního dokladu musí mít ten, kdo o dokladu účtuje. Pokud tedy SVJ účtuje o faktuře od dodavatele, mělo by být zřejmé, kdo to zaúčtoval a kdo to schválil. Dříve byly košilky, které se opravdu podepisovaly, pak razítka a dnes je normální, že to zaznamenává program sám a nikdo se podepisovat nemusí. A odpovědná osoba také nic nepodepisuje, ale schválí třeba klikem na počítači.
Stejně je to i u vydané faktury, nebo třeba předpisu záloh. Náležitost účetního dokladu potřebuje SVJ pro vlastní potřebu. Ale vlastník nic takového nepotřebuje.
Já ale nemluvím o účetních dokladech. Já mluvím o tom, kdo má vystavovat předpis záloh a kdo ho podepisuje. A to nikoli jako účetní doklad. Ale jako právní úkon (jednání), které směřuje vůči mojí osobě.
Smlouva mezi účetní firmou a SVJ je dvoustranná smlouva, která se mnou jako vlastníkem nemá nic společného. Tato firma samozřejmě může pro SVJ připravit vyúčtování a předpis záloh. Ale podepíše ho osoba jednající za SVJ.
Vlastníci mohou souhlasit s tím, že vyúčtování služeb za SVJ bude provádět firma XY. Já bych v takovém případě chtěla mít v mandátní smlouvě i to, že tato firma bude za vyúčtování odpovídat vlastníkům a to jak po formální, tak po obsahové stránce. Protože pokud něco takového vlastníci schválí, tak si musí zajistit i to, kdo za to vyúčtování vlastně odpovídá. Nakonec jsou to stejně oni, kdo ručí za případné škody, které mohou nastat. Ale ovečky většinou schválí to, že vyúčtování bude vyhotovovat účetní firma a výbor si umeje ruce, protože za to již neodpovídá. Odpovědný (vlastníkům) pak není vlastně nikdo. A ještě častěji není schváleno nic, ale vyúčtování je podpesáno někým, s kým nemají vlastníci nic společného.
Chápu, pokud to někomu nedojde a neví. Ale nechápu, že to neopraví, pokud na to upozorňuji tolik let.¨
Magda
Poslední komentáře