Již bylo na jiném místě konstatováno, že položky předpisu plateb jsou
individuální a vychází z konkrétních podmínek daného SVJ a především
má mít vazbu na tvorbu rozpočtu a vyúčtování a proto posuzovat vhodnost
lze pouze ze znalosti řešení těchto dalších agend. Pokusím se obecně
charakterizovat, kdy je konzistentní předpis plateb s tvorbou rozpočtu a
vyúčtováním. Funkce „předpisu plateb“ je totožná s fakturou
individuálních dodávek, neboť v podstatě odběratel (vlastník) výkonu
(správa domu a pozemku a služby) dodavateli (SVJ) hradí za dodávku plnění
podle tohoto dokladu. Rozdíl je v tom, že dodávku tvoří „nepřetržitá
služba správy“ a proto financování musí být též „nepřetržité“
průběžné nebo zálohové jako v případě SVJ, kdy jednotka úhrady není
vyjádřením měřitelného objemu dodávky. Tyto zálohové platby se pak
zúčtují ve vyúčtování za zúčtovací období za které lze dodávky
výkonu změřit, ocenit rozpočítat a porovnat s poskytnutými zálohami a
rozdíl vypořádat. Z tohoto paralelu je zřejmé že i předpis plateb by
měl obsahovat obvyklá osobní data vlastníka (odběratele) a SVJ (dodavatele)
případně zpracovatele finanční agendy SVJ (externí správce). Data
platební dispozice: plátce, data platebního instrumentu (bankovním
převodem/poštovní poukázkou/SIPO/pokladnou – konto příjmové,
variabilní symbol platby, splatnost platby, lhůta periody placení). Pokud
něco má význam i pro SVJ, pak sem patří ještě popis dispozice přepravy
dodávky, předání a převzetí případně daňové záležitosti DPH.
A nakonec to nejdůležitější – popis a cena předmětu dodávky. Zde
bude uveden seznam položek předpisu plateb co vlastně tvoří buď jeden druh
(pojištění domu) nebo různé náklady sdružované do jedné společné
jednotky (náklady vlastní správy). Do jedné položky lze sdružovat různé
náklady pokud mají společné a shodné atributy:
- způsob financování (zálohové, příspěvkové)
- metoda rozpočítání společných nákladů na vlastníka
- metoda vypořádání výsledku vyúčtování
- oddělená účetní evidence nákladů.
Sdružování nákladů do jedné položky je možnost nikoliv povinnost, obecně finančně největší položky by měly být uvedeny samostatně a zbytek v položce „ostatní výdaje …“. Na druhé straně je otázkou, zda někoho zajímá kolik přesně přispívá na pojištění, odvoz odpadu a úklid atd. zda by nestačila informace procentního rozkladu společného nákladu na tyto složky, přičemž takovou informaci je postačující uvézt jednou, do popisu rozpočtu. A to je předmětem dohody v rámci SVJ a tvoří součást pravidel tvorby rozpočtu a vytváří individuální charakter jak předpisu plateb tak navazujících agend. Vlastnosti a) -d) položky zajistí, že za položku předpisu z účetnictví za zúčtovací období lze stanovit skutečné náklady, tj. lze sestavit rozpočet pro následující období dále za takovou položku lze i vyúčtovat a vypořádat. Pouze tyto podmínky umožňují stanovit jednotkovou „cenu dodávky“ (1/12 ročního objemu rozpočtu) , měrnou jednotku – měsíc „výkonu služby správy“ a platnost (datum) od kdy je předpis platný. Takže posoudit správnost předpisu by znamenalo i posouzení konzistentních vazeb na účetní evidenci, rozpočetnictví a vyúčtování. Předpis plateb je i účetním dokladem a proto by měl splňovat i požadavky na účetní doklad.
Poslední komentáře