Ohledně potřebného 100% souhlasu se změnou pravidel pro rozúčtování nákladů na vytápění viz § 6 zákona č. 67/2013 Sb. Měl jsem za to, že jej znáte, když jste se vyjadřoval k jeho obsahu.
V žádném případě neplatí, že by 100% souhlas vlastníků byl zákonem předepsaný „jen při použití jiného způsobu, než při použití rozpočtu dle vyhlášky č. 372/2001 Sb“. Jak jste k takovému názoru došel?
- Samotná vyhláška pouze obsahuje určitá a použitelná pravidla pro rozúčtování podle započitatelných podlahových ploch (bez spotřební složky). K ničemu jinému použitelná není.
- Vyhláška je ovšemže nepoužitelná pro rozúčtování podle indikátorů či měřičů tepla. Není totiž oním zákonem předvídaným „právním předpisem, kterým se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele“. Takový předpis nebyl dosud vydán.
Pokud byste se alespoň JEDENKRÁT pokusil rozúčtovat přesně podle vyhlášky, zjistil byste ihned, že je to nemožné pro její neurčitost a nesrozumitelnost. Chybí v ní totiž klíčové údaje: jednoznačně stanovený poměr základní a spotřební složky, chybí samotná výpočtová metoda (!!!!!), chybí povinná úprava výpočtové metody při překročení průměrných nákladů, nejsou konkretizovány koeficienty ani jejich počet a význam, ani způsob jejich uplatnění při výpočtu. Chybí údaj jak se naloží s teplem pro vytápění společných prostor. Chybí údaj jak se započte vliv tepla z neměřených radiátorů – stoupacího potrubí v bytech. Chybí údaj jak se do rozúčtování promítne sousedství s podprůměrně vytápěným bytem, který odebírá teplo přes stěnu, strop či podlahu. A tak dále.
Vyhláška je nedodělaný polotovar, který nesplňuje požadavek zákona – neobsahuje použitelná pravidla.
Chcete-li rozúčtovat podle indikátorů (se spotřební složkou), pak buď již máte schválená a používaná pravidla, nebo je nemáte.
- V prvním případě byl již získán souhlas 100% vlastníků a změna pravidel je možná opět jen se 100% souhlasem. Na toto jsem vás už upozornil.
- V druhém případě nemáte žádná pravidla. Ta musí teprve být sestavena a schválena všemi vlastníky jednotek. Tak praví § 6 zákona č.67/2013 Sb..
Zákonodárci ovšem stvořili zjevně nerozumný, nepoužitelný paskvil. Požadavek souhlasu všech je v praxi těžko splnitelný.
Předpoklad zákonodárce, že desítky vlastníků jednotek se zázračně shodnou na jedněch konkrétních pravidlech, je úsměvný. Fantazie zákonodárců, odtržených zcela od praxe, nelze v reálném světě dodržet.
Rozúčtovat se ale nějak musí. Takže v praxi se pravidla rozúčtování
stanoví tak, aby byla v souladu s dobrými mravy, nebyla extrémně
nespravedlivá a aby nepřinášela bezdůvodné obohacení některých
jedinců. Pak se uplatní – a nesouhlasící vlastníci mohou reklamovat,
nebo se obrátí na soud. Neobrátí-li se nikdo na soud, pak bylo dosaženo
zákonem požadovaného souhlasu všech vlastníků jednotek. A máte případ
č. 1.
----------------------------------------------------------------------------------------
Ohledně jakéhosi metodického pokynu se nevyjadřuji, byla by to zbytečná ztráta času.
lake
Poslední komentáře