Tak tohle je problém mnoha SVJ. Když jsem před časem žádal, aby se DZ každoročně vyúčtovaly, tak mě výbor odbyl s tím, že to žádný zákonný předpis výslovně neukládá. V tom mají asi pravdu.
Na druhou stranu vlastník, který vede účetnictví (právnická osoba) nebo vlastník (fyzická osoba), který svůj byt pronajímá, vyúčtování DZ na správu nutně potřebuje. SVJ jim to přece nemůže odmítnout. Jak by potom vyplnili přiznání k dani z příjmu?
Lake tady již dlouho tvrdí, že SVJ musejí DZ jednou ročně vyúčtovat (samozřejmě nikoliv vypořádat), ale zákon, kde by to výslovně stálo černé na bílém nikdy neuvedl. SVJ pak mají celkem slušný argument, proč vyúčtování DZ nedělat – zákon jim to neukládá.
Škoda, že to není (nebylo) v ZoVB. Stačila by jedna jediná věta navíc v § 15.
Je ještě jeden zásadní důvod, proč to vyúčtování SVJ nechtějí udělat. SVJ totiž většinou vůbec nevědí jaké závazky mají k jednotlivým vlastníkům. Znají jen celkový stav „FO“ a to je vše. Tak vám jen sdělí, kolik na vás „orientačně“ připadá (částku ve „FO“ vynásobí vašim podílem). Po 15 letech, kdy se vyúčtování nedělalo, a po mnoha převodech bytů, kdy se závazky smluvně nepřeváděly, ten chaos už nikdo nerozmotá. Musela by se udělat tlustá čára za minulostí a začít to dělat pořádně. K tomu výbor nedonutíte.
Poslední komentáře