To, že se bude postupovat podle NOZ, vyplývá především z toho, že právnická osoba nevznikla do 31.12.2013. Vznik SVJ po tomto datu je novou právní skutečností, na kterou se vztahuje NOZ § 3028 odst. 1, nikoliv však odst. 2 a 3. SVJ tedy nemůže vzniknout jinak nežli založením podle NOZ.
Co bylo úmyslem zákonodárce:
K založení SVJ(2012) musí stanovy být přijaty všemi vlastníky jednotek.
Při uplatnění postupu podle NOZ v domě s „odloženým“ vznikem SVJ by
kterýkoliv vlastník jednotky mohl zablokovat založení právnické osoby
prostě tím, že by nesouhlasil se stanovami. Zákon č. 311/2013 Sb. tento
problém řeší tím, že snižuje potřebný počet hlasů ke schválení
stanov ze všech vlastníků jednotek na prostou většinu
přítomných. Jde tedy o zákonnou výjimku z pravidla. A je
zřejmé, proč ji zákonodárce zavedl: úmyslem zákonodárce bylo
nepřipustit, aby jednotlivý vlastník jednotky blokoval založení SVJ
v bývalých družstevních domech.
Co z toho plyne pro tazatele:
V domě, kde spoluvlastnický podíl původního družstva již poklesl na
méně než jednu polovinu před dnem 1.1.2014, vzniká situace předvídaná
v NOZ § 1203: správce ze zákona (BD) již ztratil většinu. Zbývá pouze
přijmout stanovy. Proto soudím, že při nečinnosti správce mohou vlastníci
svolat „ustavující“ shromáždění sami. Na něm se budou schvalovat
stanovy postupem podle zákona č. 311/2013, to jest nadpoloviční
většinou přítomných. Součástí stanov bude i určení prvních
členů statutárního orgánu. Buď dosavadní správce (BD), nebo kterýkoliv
vlastník jednotky, pak zajistí vznik SVJ zápisem do veřejného seznamu.
Otázkou je, zda v domě tazatele je vůle k takovému postupu, nebo budou všichni raději čekat, že to za ně jednou zařídí družstvo …
lake
Poslední komentáře