Mám za to, že vyúčtování záloh na správu potřebujete, pokud svou jednotku pronajímáte. Od příjmu z pronájmu můžete odečíst vynaložené náklady. Ty můžete uplatnit buď paušálně ve výši 30% příjmu nebo skutečně vynaložené náklady, tj. náklady na správu, pojistné, daň z nemovitosti, atd. Vynaložené náklady musejí být doložitelné. Pronajímáte-li více nemovitostí (týká se i pronájmu společných částí domu), oba způsoby nelze míchat!
Zajímalo by mě, jak by se FÚ tvářil na vyúčtování, které dostávám od našeho SVJ. Téměř všechno (služby, odměny, pojistné, apod.) je tam zmatlané do jedné tabulky. Opravy ale vyúčtovány nejsou. Pod tabulkou je napsáno „Zůstatek ve fondu oprav k 31.12. je xxx,xx Kč“. Svůj podíl si samozřejmě mohu vypočítat, ale jaké mám uplatnit náklady? Miki raď :)
Je tu ještě jedna zvláštnost, která podporuje lakeho tvrzení o rekonstrukcích a modernizacích. Náklady na ně nelze uplatnit v jednom roce, ale takzvaně „odepisovat“ po delší období (zpravidla 30 let).
V každém případě od SVJ potřebujete následující oddělená vyúčtování záloh:
- vyúčtování služeb pro nájemce, má na ně nárok, přeplatek mu vracíte
- vyúčtování nákladů na správu domu a výši zaplaceného pojistného pro vyplnění daňového přiznání
- vyúčtování nákladů na rekonstrukci a modernizaci, tyto náklady postupně „odepisujete“
Pokud v Mikiho domě o 100 bytech dosud nikdo nic takového nepožadoval, pak je to z následujích možných důvodů:
- nikdo byt nepronajímá,
- pronajímá, ale v přiznání uplatňuje náklady procentem,
- pronajímá, ale příjmy nepřiznává
Myslím, že c bude správně.
Poslední komentáře