Změna výše záloh
Dobrý den, vlastník má nedoplatek, protože má nízko nastavené zálohy na studenou vodu (z doby, kdy byt obýval občas sám – nyní má nájemníky s větší spotřebou). Máme vodoměry. Ve stanovách máme uvedeno, že zálohy (způsob a výši) schvaluje shromáždění. Znamená to, že i v případě, že výše zálohy není adekvátní stávající spotřebě, je třeba, aby se SVJ sešlo kvůli takovému vlastníkovi a odsouhlasilo mu rozumnější výši záloh? Děkuji.
Dobrý den předsedo,
ve stanovách máme stejné ustanovení. Stejný problém, ale u více vlastníků, jsme řešili takto:
- o navýšení (ale i snížení) záloh na služby se výbor dohodl s konkrétními vlastníky
- jednoho vlastníka jsme nedostihli – na nadcházejícím shromáždění jsme nechali odsouhlasit jeho navýšené zálohy (ještě navýšené z důvodu menšího počtu plateb do vyúčtování)a nový rozpis jsme mu zaslali
- zároveň shromáždění odsouhlasilo přenesení pravomoci o stanovení výše záloh na služby ze shromáždění na výbor. Úpravu výše záloh vždy s vlastníkem konzultujeme (pokud se podaří).
Pavla
Dobrý den,
a nebude s přenesením pravomocí problém s §1208 písm. e) NOZ?
Do působnosti shromáždění patří schválení druhu služeb a výše záloh na jejich úhradu, jakož i způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky,
Vámi citovaná část § 1208 NOZ je jen ukázkou nedomyšlenosti NOZ v části o bytovém spoluvlastnictví. Profesor Eliáš je zkrátka odtržen od reálného života. Jak už jsem poznamenal: svěřovat do rukou shromáždění rozhodování o zálohách na služby – to musel vymyslet úplný neprakta, který neví nic o reálném světě.
V normálním životě se nestane, aby dodavatel tepla, elektřiny, plynu či vody se s odběratelem (SVJ) nějak dohadoval o výši záloh!!! Dodavatelé prostě při vyúčtování pošlou předpis záloh na příští období: a plať, bez diskusí. Nedomlouvají se o tom s odběratelem, nenechávají to schvalovat někde „nahoře“. SVJ musí ty předepsané zálohy rozdělit na jednotlivé vlastníky. Proč by k tomu mělo pokaždé svolávat shromáždění? Co by k tomu vlastníci jednotek na shromáždění vydumali?
Naštěstí pro služby platí zákon č. 67/2013 Sb., který řeší zálohy na služby ve svém ustanovení § 4. A řeší to jinak než NOZ v § 1208. V právu platí, že lex specialis má přednost před lex generalis. Takže se použije § 4 zákona č. 67/2013 Sb.
Podle zákona č.67/2013 Sb. je na prvním místě dohoda mezi poskytovatelem služby a příjemcem. Není-li dohoda, rozhodne shromáždění (v SVJ(2012) podle § 1208). Nerozhodne-li shromáždění, dostane odběratel služby natvrdo předepsány „měsíční zálohy za jednotlivé služby jako měsíční podíl z předpokládaných ročních nákladů na služby z uplynulého roku, nebo podle posledního zúčtovacího období, anebo z nákladů odvozených z předpokládaných cen běžného roku.“
To platí není-li ve stanovách SVJ uvedeno něco odlišného. Je-li ve stanovách cosi nerozumného o zálohách, je nejvyšší čas uvažovat o změně stanov.
lake
Máte ve stanovách nesmyslnou a nefunkční úpravu stanovení záloh. To muselo přece být jasné každému myslícímu člověku od samého počátku.
Výše záloh se přece odvíjí od celkové platby za předchozí období, případně s přihlédnutím k ohlášeným změnám v počtu osob. Na tom přece nemá shromáždění co odhlasovávat! Je nesmyslné, aby SVJ muselo nechat hlasovat o každém zvýšení či snížení. Je nesmyslné, aby si vlastník nemohl nechat snížit zálohy na vodu a TUV, jakmile poklesl počet osob v bytě.
Nicméně máte stanovy takové, jaké jste si schválili. Takže postupujte podle nich.
lake
Poslední komentáře