Změna vlastníka poloviny bytu

Vložil Klára (bez ověření), 3. Srpen 2021 - 20:04 ::

Dobrý den,

byla mi odkázána polovina bytu, ale od úmrtí zůstavitele nikdo neplatí fond oprav. Příbuzní, kteří v tom bytě bydlí prý fond můžou začít platit až po tom, co odhlásím sipo původního majitele. Já nevím, jak se v této situaci postupuje a prosím o radu. Nemám kontakt na nikoho ze SVJ a do teď mi nikdo nedal ani úmrtní list. Moc děkuji za odpověď.

S pozdravem, Klára

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Justitianus, 4. Srpen 2021 - 7:47

    Kláro, Váš dotaz je nesrozumitelný. A nejen proto, že neexistuje žádný „fond oprav“. Nenapsala jste nám zda už bylo skončeno dědické řízení a zda jste v katastru zapsána jako spoluvlastník bytové jednotky. Od toho se odvíjí vše ostatní.

    Právnické osobě se doručuje na adresu jejího sídla. Nepotřebujete tedy k ničemu „kontakt na někoho v SVJ“. Potřebujete zjistit přesný název a adresu sídla SVJ. To najdete například v rejstříku SVJ, nebo v ARES.

    Pokud jsou v katastru už zapsáni noví spoluvlastníci bytu, pak postup je jednoznačný. Spoluvlastníci bytu si mezi sebou určí společného zástupce (nejlépe písemně), který bude uplatňovat práva vlastníka jednotky vůči SVJ (§ 1185 odst. 2). Sdělíte SVJ (písemně s doručenkou) nabytí jednotky a další zákonem požadované informace (zejména přenechání bytu k užívání osobě odlišné od vlastníka bytu podle § 1177, případně změnu v počtu osob rozhodných pro rozúčtování služeb). Na základě toho by SVJ mělo vlastníkovi bytu vystavit a doručit (na adresu společného zástupce) předpis plateb na správu domu a předpis záloh na služby spojené s užíváním bytu. Teprve pak začnou noví spoluvlastníci platit.

    Způsob doručování vlastníkům jednotek může být upraven ve stanovách SVJ. Přečtěte si je pozorně. V nich najdete i další povinnosti členů SVJ.

    Povinnost hradit na účet SVJ nemá naprosto nic společného s tím zda bylo či nebylo zrušeno nějaké SIPO. Zavedená služba SIPO na jméno zůstavitele se zruší na poště; je třeba předložit úmrtní list.

    Poznámka:
    Prostředky na bankovním účtu zůstavitele měly být součástí dědictví. Během dědického řízení je účet stále veden na zůstavitele a banka i nadále provádí všechny trvalé platby i příkazy k inkasu, včetně SIPO (samozřejmě pokud na účtu je dostatek prostředků). Změnit to může jedině žijící disponent (pokud jej vlastník účtu ustanovil), osoba pověřená správou pozůstalosti, nebo určený dědic (po skončení dědického řízení).

    Justitianus

    Vložil Klára. (bez ověření), 4. Srpen 2021 - 8:05

    I přesto, že byl můj dotaz nesrozumitelný, nejspíš proto, že absolutně netuším o čem mluvím, jste mě pochopil perfektně a já moc děkuji za odpověď, který mi pomohla :) Děkuji

    Vložil Vlastnice jednotky (bez ověření), 3. Srpen 2021 - 20:30

    „nikdo neplatí fond oprav“

    Dotaz se týká družstevního bytu, nebo doby před 25 lety? (V SVJ fond oprav není a tím se ani neplatí. Už se zde opakovaně řešilo, zákon je v tomto ohledu zcela jednoznačný a srozumitelný.)

    „Nemám kontakt na nikoho ze SVJ“

    Kontakt na SVJ získáte nahlédnutím do veřejného rejstříku společenství vlastníků jednotek.

    „mi nikdo nedal ani úmrtní list“

    Úmrtní list Vám vydá matrikář.

    Vložil Klára. (bez ověření), 3. Srpen 2021 - 20:43

    Dobře, tak se to asi nejmenuje fond oprav, ale něco se platí, když na to měl zůstavitel nastavený sipo. Zkusím tedy nahlédnout do veřejného rejstříku jednotek, děkuji. Úmrtní list samozřejmě matrikář vydal, jen mi ho nikdo z rodiny nepředal a teď na mě útočí, že jsem to ještě nezařídila.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".