Vyúčtování v elektronické formě
Dobrý den,
stále platí, že roční vyúčtování musí být v písemné formě
prokazatelně doručené, anebo lze ji už poslat na e-mailovou adresu ( nikoli
do datové schránky )? Buffet
Posuzuji problém spíš prakticky než podle práva (o to bych požádal
pane lake). Odkaz v zákoně (67/2013) o prokazatelném doručení jsem
nenašel ani o formách doručení, ale požadavek „písemné formy“ ano §
1 odst.(4). Jde o to, jaký je právní výklad pojmu „písemná forma“,
zda v užším pojetí dokument – nosič dat papír a datový záznam
tvoří písmo (ne zvuk nebo obraz…), pak e-mail k této formě nevyhovuje.
Nebo se chápe odecněji „trvalý nosič dat“ tj. i médium/systém VT a
datový záznam tvoří písmo za předpokladu, že příjemce disponuje
technickým zařízením, umožňující reprodukci uložených informací
nezměněné podobě a přizpůsobené pro lidské vnímání čtením písma.
E-mail této definici by vyhovovalo.
V našem SVJ provádíme dotazovou akci o požadavku způsobu doručení
(dopor. dopis., obyč. dopis, vloženo do schránky, elektronicky e-mailem) a
forma písemnosti vyúčtování pro 1–3 tištěný papírový dokument, pro
4 pdf soubor. Doručení pak realizujeme podle volby vlastníků.
Ono je potřeba myslet taky na vyhlášku 372/2001, kde § 7, odst. 1 říká: „V tomto termínu vlastník zajistí, aby s konkrétním vyúčtováním byl písemně seznámen konečný spotřebitel.“ – je otázka, jak si vyložit ono „zajištění“. Podle mě existují pouze 2 reálné způsoby, a to v tištěné formě z ruky do ruky proti podpisu nebo pomocí datové schránky. Emailem by to šlo, pokud by vlastník potvrdil doručení např. textem: „Potvrzuji přijetí Vyúčtování za rok xxxx“ a zároveň měl tento email elektronický podpis.
Jinak myslím, že za písemný styk (či formu) se považuje i elektronická komunikace pomocí emailu nebo datové schránky. Jen je potřeba myslet na to, co je ověřená a neověřená komunikace.
Poslední komentáře