Vyúčtování nedoplatku vody při vadném vodoměru
Dobrý den, prosím o radu. V dome bydlim od 4/2020 a v čase 5–12/2020 jsem provedla generální rekonstrukci bytu, při které stavební firma po domluvě se mnou odstranila 2 vodoměry a vyměnili jsme za 1 nový. Při vyúčtování tohoto období bylo zjištěno, že jeden vodoměr vykazuje zjevně zcela nereálné číslo spotřeby a proto SVJ vyúčtovalo můj podíl takto: celkový objem vody do domu minus hodnoty z měřidel ostatních bytů a výsledek pro mne je 180 m3, coz povazuji já i stavební firma za nereálné. SVJ na mě útočí, ať tedy skutečný odběr dokážu, což samozřejmě v tuto chvíli nemám jak. Nový vodoměr funguje v pořádku a aktuální průběrná spotřeba naší rodiny je cca 7m3 měsíčně. Vyúčtování jsem reklamovala, podklady k němu mi SVJ zatím odmítá vydat. Žádám rovněž o info, kdy proběhla poslední výměna vodoměrů, abych věděla, zda vodoměr nebyl už starý, že se na něm objevil nesmysl. Prosím poradíte, jak postupovat? Děkuji.
Bakeress, Váš popis je nejasný a zmatený.
Pokud jste zjistila nesprávný stav některého vodoměru, měla jste to okamžitě ohlásit poskytovateli služby (SVJ) že vodoměr je vadný. A měla jste PŘED DEMONTÁŽÍ provést orientační zkoušku v místě instalace. Měla jste šanci prokázat Vaše tvrzení o „nereálných číslech spotřeby“.
Je na Vás, abyste prokázala co tvrdíte.
Justitianus
- udaj o roce overeni je uveden na vodomeru, platnost je +5 let od toho roku.
- na predlozeni podkladu ma SVJ cas az do konce kvetna
- jak si muzete dovolit sundat meridlo bez souhlasu a bez vedomi SVJ a jeste si tam umistit sve meridlo?! Take si sundate plynomer a elektromer bez vedomi (souhlasu) distributoru? Ach jo.
“ Při vyúčtování tohoto období bylo zjištěno, že jeden vodoměr vykazuje zjevně zcela nereálné číslo spotřeby” – vysvetlete, co to znamena? Jakoze na sundanym vodomeru byl moc vysoky namer a sama jste na to upozornila? :-)))
A jaky stav jste predala SVJ dle predavaciho stavu mezi prevodcem bytu a vami k 4/2020?
Poradime:
- sezente si plnou moc predchoziho vlastnika, nahlednete dle o.z. do podkladu a zjistete si odchylky nameru vodomeru predchozich let a na zaklade toho se dohodnete s SVJ. Z toho co jste uvedla nic moc nesvedci pro vas.i
Děkuji za zpetnou vazbu.
Bohužel údaj o stáří vodoměru nedokážu vyčíst. Snad mi SVJ dodá tyto informace.
SVJ bylo o výměně informováno. Bohužel jsem nevěděla, že má být zaprotokolováno či ideálně realizováno přímo SVJ. V tomto duchu mi SVJ ani nereagovalo. Mé pochybení v tomto směru nezpochybnuji, avšak ráda bych situaci řešila v nějakých reálných hodnotách a postupech ve výpočtech.
Na vodoměru bylo při predani bytu 4/2020 427m3 a po sundání 15859m3. I SVJ vyhodnotilo, že je to nesmyslné číslo i v návaznosti na celkový odběr vody za dům a proto přistoupilo k této formě výpočtu. Proto jsem se dotazovala, zda je jeho postup a výpočet správný.
Děkuji.
„stavební firma po domluvě se mnou odstranila 2 vodoměry a vyměnili jsme za 1 nový. Při vyúčtování tohoto období bylo zjištěno, že jeden vodoměr vykazuje zjevně zcela nereálné číslo spotřeby a proto SVJ vyúčtovalo můj podíl takto: celkový objem vody do domu minus hodnoty z měřidel ostatních bytů a výsledek pro mne je 180 m3“.
Nevíme, jakou máte spotřebu běžnou (průměrnou), ale dle uváděných statistik je spotřeba pod 150 litrů / os /den.
Nevíme, co máte v Zásadách rozúčtování studené vody (pokud takové zásady o rozúčtování rozdílu mezi domovním a bytovými máte), ale pokud vím (třeba někdo napíše že Vyhláška o rozúčtování SV či už dávno neplatí), tak se při neodečtu v bytě účtovalo „směrné číslo spotřeby“, i když ani to není dle mne moc nízké.
Snad ještě platí Vyhláška 120/2011 a příloha č. 12
Mojí průměrnou spotřebu za minulé období nelze bohužel stanovit, protože jak vyplývá z informací, do bytu jsem se nastěhovala a předávací protokol je právě z 4/2020,a rekonstrukce začala 5/2020, tudíž žádná historie v tomto směru není. Dle nového vodoměru a aktuálních hodnot, kdy v bytě bydlíme 1–4/2021 jsme si spočítali průměrnou spotřebu na cca 7m3/měsíčně. Ve stanovách není specifikováno jak se podobné situace řeší (zásady o rozúčtování), takže asi bude nutné postupovat dle Vámi zmiňovaných paragrafů. SVJ mi nechce nechat nahlédnout do podkladů, které souvisí s vypracováním vyúčtování, na které mám evidentně nárok. Ráda budu jejich výpočet akceptovat, pokud mi jej nějak smysluplně vysvětlí. Ale spotřeba 180m3 vody za půl roku na rekonstrukci bytu je opravdu nereálné. V bytě se x týdnů jen bouralo, delali se x týdnů třeba jen podlahy, elektrika, sádrokartony, truhlářské práce, tudíž práce bez kapky vody. Ještě mne napadlo napouštění topného systému a kotle, ale i tomu se mi topenářská firma zasmála…
SVJ mi nechce nechat nahlédnout do podkladů, které souvisí s vypracováním vyúčtování, na které mám evidentně nárok.
Píšu vám, že máte vyzvat k doložení podkladů, výslovně vyjmenujte odečtové archy a způsob stanovení rozúčtování vody a to za 3 roky zpětně, na základě plné moci převodce, počkat do konče května, ostatně i splatnost doplatku je do konce května.
Samozřejmě doručte do 30 dnů od obdržení vyúčtování reklamaci na vyúčtování s tím, že je vadné. Přesný důvod uvádět nemusíte a ani nemůžete, pokud vám neumožnili zatím nahlížet do podkladů.
- Vlastik (bez ověření) nepravdivě napsal: „ostatně i splatnost doplatku je do konce května.“
To jsou pouze jeho nepodložené fantazie. Ignorujte ho. Splatnost doplatku za služby se určuje zcela jinak.
- Další jeho škodlivá a zavádějící informace je „… doručte do 30 dnů od obdržení vyúčtování reklamaci na vyúčtování“.
Tato rada je nesmyslná a škodlivá.
Vám jde v první řadě o to abyste se dostala k pravidlům rozúčtování, a k podkladům pro rozúčtování. K tomu neslouží „reklamace“ (správně se to nazývá „námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování“) podle § 8 odst. 2 zákona. Kdybyste pouze podala námitku, dokonce bez uvedení důvodu, pak by Vám mezitím marně uplynula lhůta pro uplatnění žádosti na seznámení s doklady a podklady pro vyúčtování služeb. Nesprávnou Vlastikovu radu nebrat!
Vy budete postupovat tak, že podáte písemnou žádost o konkrétní údaje podle § 8 odst. 1 zákona. Při tom vyzvete SVJ k umožnění kopírovat všechny podklady. Teprve až Vám SVJ doloží požadované doklady a podklady a umožní Vám provést si výpisy, opisy či kopie, začne běžet třicetidenní lhůta k podání námitek podle § 8 odst. 2.
Ostatně vy potřebujete ještě jiné údaje: chcete nahlížet do podkladů uplynulých zúčtovacích období. Zřejmě chcete porovnat jaký byl v minulých letech rozdíl mezi náměrem patního (fakturačního) vodoměru a součtem náměrů bytových vodoměrů; podle toho zjistíte zda postup který zvolilo SVJ dává použitelný výsledek nebo ne. Zpravidla fakturační vodoměr naměří více o 5% až 25%. (popsal to zde Petr). K získání údajů z předchozích let bude možná nutné postupovat podle § 1179 zákona č. 89/202 Sb., jestliže Vám SVJ nevyhoví podle § 8 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb..
Justitianus
Já bych si (aspoň pro informaci) připočetl k součtu bytových (bez vašeho bytu) cca 20 % (nebo obvyklý rozdíl v součtu náměrů bytových vers. domovní vašeho domu za minulé roky). Bytové (dle mé zkušenosti) měří méně v důsledku nenaměření malých průtoků (snad i proto že bývají suchoběžné, zatímco domovní je mokroběžný).
Proto také (aspoň u nás) je ve vyúčtování-rozúčtování cena vody / 1 m3 vyšší než fakturují vodárny (podíl „spotřeba domu v Kč : součet bytových“).
Kolik by potom vycházel rozdíl „domovní – (součet bytových bez vašeho) x 1,2“ ? Určitě ne vámi uváděných 180 m3.
Udělala jste jistě chybu, např. i proto, že bytové jsou nejspíše „společné“ a nikoli „ve vlastnictví majitele bytu“, takže jste je neměla měnit. Ale pokud vám vodoměr ukazoval nesmysl, tak by i nevýměna otázku neřešila.
Nevím, jak máte prokázat skutečný odběr, když jak píšete
„jeden vodoměr vykazuje zjevně zcela nereálné číslo spotřeby“
Děkuji velmi za zpětné vazby a pokusím se v návaznosti na Vaše erudované rady/vyhlášky/paragrafy a stanovy dále postupovat. V této chvíli už mi snad více než o peníze jde o princip, zvlášť když se mě SVJ snaží přesvědčovat o tom, že tato spotřeba vody je při rekonstrukci bytu normální, atd. apod. a ve chvíli kdy začínám věc řešit a rozebírat, SVJ mi sdělí „je teď na Vás, jak nám dokážete svou spotřebu“. Domnívám se, že dokazovat mi správný postup k výpočtu mají právě oni, protože oni jsou za vyúčtování a jeho zpracování v kompetenci. Zároveň však připouštím svojí vinu v souvislosti s výměnou vodoměrů…
Dobrý den.
Přikládám vyjádření SVJ k mé reklamaci, kdy mi k této zprávě mailem připojila pouze fakturu od vodáren. Jinak nic dalšího.
Prosím, poradíte mi, jak v situaci dále postupovat? A na koho bych se mohla oficiálně obrátit, kdo by mi pomohl situaci vyřešit? Přestože jsem si vědoma pochybení, nemyslím si, že může SVJ tímto způsobem řešit. Děkuji.
- Nemyslím si, že vyúčtování u mne má proběhnout jinak jen kvůli tomu, že v bytě proběhla rekonstrukce.
- Nemyslím si, že mi jako reakce na reklamaci může přijít pouze toto vyjádření
- Nedošla mi informace ani vyžádaný dokument o tom kdy SVJ měnilo vodoměry (nelze z vodoměru stáří vyčíst)
- stanovy nestanovují, jak tyto situace řešit
Zpráva SVJ Vyjádření k Vaší reklamaci ze dne 5.5.2021 Stav hlavního vodoměru k 12.2.2020 byl 9589, stav k 16.2.2021 byl 11586. Spotřeba k vyúčtování za rok 2020 je 1997 za celý dům. Naměřený stav z 16.2.2021 se odečte od stavu z 12.2.2020 a vyjde spotřeba za rok 2020, která se vyúčtovává jednotlivým vlastníkům. Odečet vodoměrů v jednotlivých bytech byl prováděn 16.2.2021 osobně p. XXX vždy za přítomnosti majitele bytu nebo nájemníka, kteří si stav na vodoměru vždy ověřili. Případně byla možnost zaslat stav – fotografii domovního vodoměru mailem nebo vhozením do poštovní schránky p. XXX. Tímto způsobem se provádí odečet v domě každoročně bez jakýchkoliv pochybností. Každý vlastník je tedy sám přítomný u obou odečtů, které jsou důležité pro výpočet spotřeby vody za rok. Každý má možnost se přímo u odečtu vyjádřit, zda je vše v pořádku a zda stav, který se zapisuje, je tedy v pořádku. To samé platí pro samoodečty, kdy vlastník napíše stav na papír, který předá výboru SVJ nebo sám si vodoměr vyfotí a pošle.
Co se týká spotřeby ve Vašem bytě. Z předávacího protokolu (květen 2020) mezi paní XXX (původní majitelka) a Vámi je zřejmé, že vodoměr byl v pořádku a spotřeba vody odpovídá spotřebě, kterou paní XXX vždy měla. Vámi zaslané fotografie ukazují, že vodoměr při focení byl již demontován a není nyní možné určit, kdy se vodoměr poškodil.
Vaše spotřeba vody byla vypočítána následujícím způsobem. Od naměřené spotřeby za celý dům 1997 se odečetla sečtená se spotřeba všech vlastníků v celém domě na všech vodoměrech 1839. Rozdíl 158 Vám byl započítán do vyúčtování služeb za rok 2020. Vzhledem k tomu, že nebyla pořízena fotografie vodoměru před demontáží, nebyl k demontáži vodoměru přizván člen výboru SVJ není jiná možnost jak jinak spotřebu vody u Vás spočítat. Nelze ani u Vás aplikovat průměrnou spotřebu na osobu v domě, protože u Vás v bytě probíhala stavba a ta se s průměrnou spotřebou v domě nedá srovnávat. Reklamaci z výše uvedených důvodů zamítáme. Nedoplatek za vyúčtování služeb uhraďte do 15ti dnů na bankovní účet SVJ. V příloze posílám fakturu za vodné, stočné za rok 2019 a pol. 2020. Za druhé pololetí roku 2020 fakturu ještě nemáme, chodí až v červnu. Částka pro vyúčtování vychází ze záloh pro rok 2020, tj. 4× 43.220 = 172.880,–Kč.
Poslední komentáře