Výměna plastových oken

Vložil Anonymous, 14. Září 2009 - 18:48 ::

Dobrý den,jsme SVJ a provádíme celkovou rekonstrukci panelového domu. Před rekonstrukcí (po převodu z byt.družstva na osob.vlastn.-před rokem) si pár vlastníků vyměnilo okna na svoje náklady, bez souhlasu všech vlastníků či písemného oznámení výboru SVJ. V prosinci 2008 (asi 4měsíce po jejich výměně oken) proběhlo schválení rekonstrukce dle stanov, a momentálně jsme v polovině celkové rekonstrukce vč. výměny oken u ostatních vlastníků. Vlastníci, kteří si vyměnili okna na své náklady před rekonstrukcí, si teď vzpomněli a chtěli by náhradu od ostatních vlastníků, protože jejich okna byli z celkové rekonstrukce odečteny a úvěr byl schválen dle stanov na výši celkové regenerace a rekonstrukce. Ve stanovách máme jasně napsáno, že v případě, kdy je měněn vzhled budovy (což výměna výplní je), tak musíme mít souhlas všech vlastníků. Stejně tak jsme postupovali v případě změny z ploché střechy na valbovou, výměny oken a dalších věcí. Souhlas nikdo z nich nemá,dle mého jasně porušili své povinnosti podle stanov SVJ a tudíž jim nenáleží ani žádná náhrada. Myslím si, že postupuji správně,ale nevím zda se to neprolíná s dalšími zákony. Předem moc děkuji za odpověď.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Jarda, 15. Září 2009 - 8:59

    ne nemáte pravdu, stavební zákon říká že pří výměně oken musí zachovat vlatník oken což u SVJ z 90% majitel bytu rozměr členitost a barvu .Nemusí se vůbec nikoho ptát ani to nikde hlásit . Jestli si vaše svj bere úvěr na okna která jsou soukromá porušujete tím zákon (z dlouh.záloh je zakázáno financovat soukromý majetek ) okna soukromá si má financovat každý sám třeba tak že se více majitelů se domluví a vemou si uvěr který musí vést zvlášť od dlouh.záloh .

    Vložil ... (bez ověření), 14. Září 2009 - 22:33

    Co máte uvedeno v prohlášení vlastníka o vlastnitví oken (jsou společná nebo patří k jednotkám)?

    Vložil MJ (bez ověření), 18. Září 2009 - 11:30

    Museli jsme se kouknout do papírů.Okna patří k byt.jednotkám, tudíž nejsou společná.

    Vložil lake, 18. Září 2009 - 12:29

    Pokud okna patří k jednotkám, je věc jasná. Nelze zneužívat zálohy složené k opravě a údržbě společných částí domu na okna, která patří k bytové jednotce.

    Kdybych byl vlastníkem s vyměněnými okny ve Vašem SVJ, žádal bych, ať si případný úvěr vezmou jen ti, kdo budou okna měnit. Financování musí jít mimo účetnictví SVJ (stavební spoření například).

    Není-li možný postup podle předchozí věty (banka chce uzavřít smlouvu o úvěru přímo s SVJ), pak jediný spravedlivý způsob je uzavřít písemnou dohodu všech vlastníků o jiném způsobu placení záloh než podle spoluvlastnických podílů (dle zákona o dani z příjmů):

    (1) Ti, kdo čerpají úvěr, budou vedle dosavadních záloh platit navíc splátky úvěru a úrok z úvěru.
    (2) Kdo má okna vyměněna z dřívějška, bude pochopitelně platit jen zálohy.

    lake

    Vložil Pavla (bez ověření), 14. Září 2011 - 6:43

    Dobrý den, mohl by mi prosím někdo napsat, podle kterého zákona se nesmí okna v majetku vlastníků BJ financovat z fondu SVJ ? Náš výbor totiž nezná zákony. Děkuji.

    Vložil AnonymousX (bez ověření), 14. Září 2011 - 9:23

    Jsou-li okna vlastníků, pak je to obdobné, jako v situaci, kdy by SVJ platilo za auta vlastníků a v tomto případě je jen malý rozdíl v tom, že okna jsou částí budovy. SVJ se stará pouze o společné části.

    Pochopitelně se všichni vlastníci mohou dohodnout na mnoha věcech.

    Vložil Anonymouss (bez ověření), 14. Září 2011 - 7:42

    Váš výbor nezná zákony. Vy je znáte, tak proč se ptáte. Přečtěte si laskavě Prohlášení vlastníka vašeho domu a dozvíte se,jak a z čeho se hradí výměna oken. Výbor tedy může mít ve svém tvrzení pravdu, ale taky nemusí. Přečtěte si prohlášení a poučte neznalý výbor.

    Vložil MJ (bez ověření), 18. Září 2009 - 13:38

    My ale provádíme celkovou rekonstrukci,v kte­ré máme výměnu oken, zateplení, úpravy vstupů, střechu,regulaci tepla,opravy rozvodů vody, okapový chodník s tím, že jsme podali žádost o dotaci. Platíme jeden úvěr (čerpáme ze stav.spoř. uzavřeného pro SVJ) s jednou splátkou, s tím, že tuto splátku platíme z fondu oprav,který tvoříme 38,–Kč za m2 a ne podle vlastnických podílů. Prostě máme úvěr na SVJ a ne na každého vlastníka zvlášť.Takže pro mě z toho vyplývá to,že okna jsou moje, měl bych si je platit sám a ne z celkového úvěru SVJ nebo každý vlastník by měl složit částku za okna do FO. Rozumím tomu dobře?

    Vložil FrantaK (bez ověření), 18. Září 2009 - 14:58

    Pokud na správu domu přispíváte částkou 38,–Kč za m2, pak přispíváte v poměru spoluvlastnických podílů.

    Vložil lake, 18. Září 2009 - 14:57

    Pane MJ,

    díky za upřesnění. Pokud platíte částku stanovenou za m2, pak vlastně jde o platbu podle spoluvlastnických podílů - ty se stanoví podle plochy.
    U oken, která nejsou společná, by skutečně nemělo docházet k míchání společných a soukromých financí. Ve skutečnosti je ovšem mnoho SVJ ve stejné situaci jako vy - jediný úvěr, jedna banka, jediná hromádka peněz.

    Řešívá se to dvěma způsoby:

    • Spočte se cena kalkulace za všechna okna domu, od toho se odečte cena za okna skutečně měněná. Rozdíl se vyplatí ze záloh jako refundace těm, kteří svá okna vyměnili již dříve. Vrácená částka tedy přesně odpovídá tomu, co SVJ ušetří. (Zásadně se nevracejí částky, které vlastníci za dřívější výměny skutečně zaplatili). Dále se všichni podílejí společně na splácení poskytnutého úvěru podle spoluvlastnických podílů.
    • Usnesete se, že částku na svá okna zaplatí každý vlastník jako mimořádnou zálohu na opravy a údržbu (skutečné částky za okna v každém bytě, nikoliv poměrně podle spoluvlast. podílů). Je možno splatit jednorázově, nebo zvýšením měsíčních záloh. Vlastníci s dříve vyměněnými okny samozřejmě neplatí nic navíc. Tím dojde ke vzájemnému vyrovnání a dále se všichni podílejí společně na splácení poskytnutého úvěru.

    Jen znovu připomenu, že platby záloh "jinak než podle spoluvlastnických podílů" podléhají zájmu Finančního úřadu (nemajetkový příjem a nutnost jeho zdanění). Vyhnete se tomu uzavřením písemné dohody všech vlastníků. Podrobnosti viz zákon o dani z příjmu.

    lake

    Vložil lake, 15. Září 2009 - 12:17

    Pro Anonymous:
    Ustanovení o "úpravách, jimiž se mění vzhled domu" je obsaženo přímo v zákoně o vlastnictví bytů. Ve vašich stanovách je to tedy nadbytečně.

    Nenapsal jste, co Vás vede k přesvědčení, že dřívější výměny oken změnily vzhled domu. Z čeho tak usuzujete? Jsou snad rámy odlišné barvy? Nebo je členění oken jiné, než u stávajících?

    Jsou-li okna společná (nezmínil jste se), nemůžete jako jakýsi samozvaný šerif za jejich dřívější výměnu rozdávat "tresty" tím, že budete těmto vlastníkům odepírat přiměřenou náhradu.
    Ustanovení o neoprávněném majetkovém prospěchu můžete nastudovat v Občanském zákoníku.

    Nejsou-li okna společná, pak samozřejmě platí, co napsal pan Jarda a pan Petr.

    lake

    Vložil Petr, 15. Září 2009 - 10:35

    Tato otázka řešena x-krát. Přečtěte si např. vlákno „Platba výměny oken z fondu oprav. Je to právně v pořádku??“

    Okna zřejmě máte ve vlastnictví bytu, nikoli jako součást společné fasády, viz Prohlášení vlastníka.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".