Vodoměr - Závada na měření - zamítnutá reklamace
Dobrý den,
při posledním odečtu spotřeby vody se zjistilo, že po výměně nového vodoměru se hodnota spotřeby nepřičítá, ale odečítá a tak neměří správně. Tuto skutečnost jsme nahlásili, aby byla sjednána náprava, protože i jak nám bylo doporučeno, je v našem zájmu správné měření. Dodavatelem jsme byli dotázáni, zda nedošlo k výměně baterie či nemáme elektronickou, že se to stává (el. nemáme, baterie jsme neměnili nikdy ani jiné spotřebiče nebyly odpojeny/připojeny k vodovodu – vše bylo tak, jako do výměny, kdy původní vodoměr měřil správně).
Poté nám byl navrhnut reklamační postup, kdy přijede technik, situaci vyhodnotí a vodoměr vymění. Když se ukáže, že je vodoměr vadný, bude nám reklamace potvrzena, v opačném případě bude účtován poplatek za výjezd, práci a nový vodoměr. S tím jsme souhlasili (nepočítali jsme s tím, že by vodoměr byl bez závad, když dochází ke špatnému měření). Nový vodoměr už funguje tak jak má. Teď přišel protokol, že demontovaný (reklamovaný) vodoměr je bez závad a faktura za výše zmíněné.
Dodavatel mi neprokázal, co za špatné měření mohlo. Očekávám, že to za něj bude něco s baterií, což předesílal s dotazem na výměnu baterie.
Nedokážu se ztotožnit s tím, že bych měl platit za výměnu vodoměru (podle dodavatele fungujícího, ale ve skutečnosti a dle odečtů chybně měřícího) dodaným a nainstalovaným technikem, když nedošlo k žádnému zavinění z naší strany. Pokud zařízení neukazuje správné hodnoty, jako laik ho považuji za vadný, proto jsme souhlasili s reklamací, což byla zpětně chyba. Neměli jsme jinou možnost, jinak by stále neměřil skutečnou spotřebu a museli bychom čekat do pravidelné výměny. Vypadá to, že mohlo dojít k nějakému pochybení při výměně ze strany technika. Tím spíš platba bolí.
Dá se nějak bránit, nebo jsme se souhlasem s fakturačním postupem rovnou rozloučili s penězi?
Děkuji.
Ekonomika
Zalezi na to z jake strany se na to divate.
Ze zkusebny Vam prisel protokol, ze je v je v poradku. Prisla Vam faktura, coz se Vam nelibi, ale zase jste usetril za 8-mi mesicni spotrebu teple vody, coz urcite neni zanedbatelna castka.
Druhe reseni mohlo byt, ze Vam vymeni zpetnou klapku, zdarma – vodomer je v majetku SVJ, a douctuji Vam primerenou spotrebu teple vody za 8 mesicu.
Obavam se, ze prvni reseni je pro Vas urcite levnejsi, samozrejme mate trosku vetsi spotrebu studene vody, ktera se Vam zpetne tlacila do teple vody.
„vodomer je v majetku SVJ“ (Vložil Hubert (bez ověření), 25. Říjen 2023 – 14:04)
Odkud takto soudíte?
„Sledujte toky penez, kdo objednal a platil vymenu.“ (Vložil Hubert (bez ověření), 25. Říjen 2023 – 21:03)
Sleduji, že SVJ objedná a hradí novou střechu (vymenu střechy), novou fasádu, nový výtah (výměnu výtahu), nové trubky (výměnu trubek), nové dráty (např.). Co z toho vyvodíte, pane Huberte?
JJ
Na vodomeru byl zpetny prutok, z nejvetsi pravdepodobnosti doslo k poruseni membrany zpetne klapky. Pri vymene kazdeho bytoveho vodomeru se davaji nove zpetne klapky. Prvni vodomer byl samozrejme v poradku. Zpetny tok muze delat nejaka smesovaci baterie teple a studene vody, dokonce i pracka, mycka… prave proto se na vodomery davaji zpetne klapky… muzete je i sam dat pod baterie.
Zachoval jste se nesprávně tím, že jste podal reklamaci a souhlasil s demontáží. Naletěl jste. Není žádná možnost jak Vaši chybu napravit.
Justitianus
„technik, situaci vyhodnotí a vodoměr vymění. Když se ukáže, že je vodoměr vadný, bude nám reklamace potvrzena, v opačném případě…“
Byl položen správný dotaz, zda se jednalo o vodoměr fakturační nebo podružný. Předpokládám, že spíše podružný.
Dotaz:
Podružný vodoměr byl mokroběžný nebo suchoběžný ? Nemám tušení zda jsou ještě někde instalovány suchoběžné.
Podružné vodoměry jsou společnou částí (stejně jako vodovodní stoupačky) ?
Dotaz: jakým postupem vyhodnocoval technik „situaci“ ?
Pokud šlo o podružný, tak při „vyhodnocování“ vodoměr přičítal nebo odečítal ?
Ke zjištění funkčnosti nebylo nutno v tomto případě vyhodnocování odvážet podružný vodoměr do dílny k dalšímu vyhodnocování.
- – – – – – – – – – – – – – –
Odkaz na článek na internetu
www.vymenavodomeru.cz/index.php…
Jak zjistit, zda bytový vodoměr měří správně?
Jak ověřit funkci bytového vodoměru
Funkci bytového vodoměru lze oficiální cestou ověřit dvěma způsoby.
Prvním je demontovat vodoměr, vhodně jej zabalit a odvézt k přezkoušení do některého z metrologických center. Nicméně výsledek zkoušky může být ovlivněn právě demontáží a převozem. Proto … ..............
Spotřebu vodoměru si ale můžete ověřit přibližně i doma. Obecně jsou dvě metody. Váhová a objemová.
… metoda objemová.
Natočíte 5 litrů do 5-ti litrové kalibrované nádoby a pak odečtete náměr vodoměru…
Ale pozor. Nepoužívejte nekalibrované nádoby. … se stalo, že zákaznice odměřovala vodu do litrové nádoby koupené v supermarketu a pak se zjistilo, že rysku pro litr nakreslil „číňan“ od 2 cm vedle… A pak je všechno jinak.
Dobrý den,
předem se omlouvám, ale jsem laik. Jedná se o bytovou jednotku v novém 5patrovém domě, vodoměr teplé vody je v bytě ve stoupačkách, takže zřejmě podružný, jak píšete.
Vodoměr měl po instalaci počáteční stav 0,1 a při odečtech (leden
- ukazoval stav 0,05. Paní, co dělala odečty, k tomu připsala otazník a
Obrátili jsme se na dodavatele (Renova) přes správce domu (Optimcare), že vodoměr ukazuje nižší hodnotu, než byl počáteční stav. Z jejich strany bylo řečeno, že pošlou technika, ale nejdřív se musí dohodnout, kdo bude platit jeho výjezd. SVJ od toho dalo ruce pryč a tak nám bylo doporučeno ze strany Optimcare, ať s tím reklamačním postupem viz níže souhlasíme, protože je v našem zájmu, aby se to vyřešilo a vodoměr ukazoval skutečný stav.
1. Naše společnost po dohodnutí termínu provede na místě kontrolu těsnosti, kontrolu měřidla a zhodnotí případnou výměnu měřiče za jiný. 2. Vámi reklamované měřidlo (závada) bude následně posouzeno v naší zkušebně RENOVA, s.r.o., Vodárenská 380, 517 01 Solnice, a to v termínu nejpozději do 30-ti dnů. 3. V případě, že reklamované měřidlo bude shledáno vadným, výsledkem reklamace bude uznání vady. Nově instalované měřidlo vám zůstane bezúplatně nahrazeno za původní vadné. 4. V případě, že na reklamovaném měřidle nebude shledána závada, bude vyúčtována cena zapůjčeného měřidla, které po jeho zaplacení přejde do Vašeho vlastnictví. Faktura bude Vámi uhrazena do 14-ti dnů ode dne jejího doučení. Ve faktuře bude účtována cena měřidla částkou 379,– Kč/ks bez DPH a další náklady spočívající v: demontáži/montáži 450,–/ks bez DPH a výjezdu technika částkou 1.000,–/1 výjezd bez DPH.
Technik přijel (srpen 2023), vyměnil vodoměr za nový (ten teď funguje) a zmizel. Mimochodem v době výměny vodoměr stále ukazoval hodnotu 0,05. To máme i v protokolu z výměny. Tedy minimálně 7 měsíců ukazuje v normálně obývaném bytě pořád stejnou hodnotu. Proto nás ani nenapadlo, že by mohl fungovat správně. Před pár dny nám přišel e-mail s protokolem o kontrole vodoměru „Na měřidle nebyly shledány žádné závady, měřidlo plně vyhovuje všem metrologickým podmínkám správného měření a jeho ověření je platné. viz Sb.č.505/1990 §9. Vzhledem ke zjištěným skutečnostem se na reklamované měřidlo záruka nevztahuje.“ + faktura za nový vodoměr (který je do zaplacení zapůjčený a po zaplacení bude v našem vlastnictví), práci a výjezd.
Nejde mi do hlavy, jak mohou zamítnout reklamaci vodoměru, který ukazuje nižší hodnoty, než počáteční stav a navíc stejný stav ukazuje i po půl roce, kdy se v bytě teplá voda normálně používá.
Díky.
Pokud je vodoměr ve Vašem vlastnictví, jak uvádíte, potom nemáte žádné povinnosti stran funkčnosti ani ověřování správnosti vodoměru. Jedná se o Vaše výhradní soukromé vlastnictví, s nímž můžete libovolně nakládat, což podle Vašeho popisu ostatně již činíte.
„Obrátili jsme se na dodavatele (Renova) přes správce domu (Optimcare), že vodoměr ukazuje nižší hodnotu, než byl počáteční stav. Z jejich strany bylo řečeno, že pošlou technika, ale nejdřív se musí dohodnout, kdo bude platit jeho výjezd. SVJ od toho dalo ruce pryč a tak nám bylo doporučeno ze strany Optimcare“
- – – – – – – – – –
Z vašich dvou příspěvků (pokud jsem to nepřehlédl) neplyne, že vodoměr není společná část SVJ, ale patří k bytu (stejně jako třeba vodovodní baterie).
Pokud byl vodoměr společnou částí, tak nevím, proč od toho dávalo SVJ „ruce pryč“.
Vodoměry by neměly být částí bytu, protože potom by si mohl každý vlastník instalovat libovolný vodoměr (např. s různou třídou přesnosti).
Jinými slovy vám totéž sdělil §
Poslední komentáře