Úklid-fakturace částky za čistící prostředky a ohřev teplé vody-2xDPH?
Dobrý den,
naše SVJ má uzavřenu smlouvu o správě domu s profesionální firmou. Firma má uzavřenu smlouvu-dohodu o provedení práce s jednou nájemnicí v domě (zatím na 3 měsíce), která provádí úklid. Za provedenou práci ji dle smlouvy za 3 kalendářní měsíce přísluší odměna 4800,–Kč čistého dle platného zákona o mzdě. Dále je nájemnici na konci tří měsíčního období vyplácena částka ve výši 1200,–Kč čistého na čistící prostředky a ohřev teplé vody. Na daňovém dokladu od správcovské firmy je uvedena hrubá mzda 5655,–Kč a částka za čistící prostředky a ohřev teplé vody 1440,–Kč (tzn. včetně 20% DPH).Dále si účtuje 400,– Kč včetně DPH za vedení administrativy.
Otázky:
- Je výše hrubé mzdy správná?
- Proč firma fakturuje částku za čistící prostředky a ohřev
teplé vody
ve výši 1440,–Kč, když nájemnice již DPH zaplatila?(nakupuje
čist.prostředky někde v maloobchodě, vodu platí včetně daně).
- Pokud by se ve smlouvě mezi sprav.firmou a nájemnicí vypustilo slovo
„čistého“ na čistící prostředky a ohřev teplé vody fakturovala by pak
firma částku 1200,–?
Děkuji předem za vysvětlení.
PN8,
domnívám se, že celý postup správce je špatný.
A)správce neposkytuje „mzdu uklizečky“, ale poskytuje „službu úklid“. Protože je správce plátce DPH musí tuto službu zatížit DPH.
B)správce se asi domnívá, že slovy „1200 Kč čistého“ je míněno „bez DPH“. Zde mohl využít § 36/11 ZDPH a nakoupené čistící prostředky přefakturovat bez DPH. Nebo si mohl DPH z čistících prostředků odečíst na vstupu na základě dokladu a pro SVJ uplatnit DPH na výstupu. Tím by bylo DPH uplatněno pouze jedenkrát.
C)aby se odstranily problémy s DPH navrhuji zaměstnat uklizečku přímo v SVJ.
Hezký den!
Pavel
Děkuji za odpověd.
- Tzn. cituji ze smlouvy: "k čisté odměně ve výši 4800,–Kč dle
platného zákona o mzdě a vnitropodnikové směrnice" by měla
správcovská firma přičíst DPH a nepřičítat zálohu na daň?
Ve smlouvě je uklízející uvedena jako „zaměstnanec“.
- Pokud bychom správc.firmě zaslali částku za čistící prostředky pro
uklízejícího včetně DPH tzn. konečná částka bude ve výši 1440,–Kč
hrozí SVJ nebo správcovské firmě nějaký postih?
(Hádám, že ne… pokud je daň zaplacena dvakrát, stát s tím problém
nemá.) - Přemýšlel jsme o sepsání smlouvy přímo s paní, ale nemám
ověřenu
otázky ohledně zodpovědnosti v případě nějaké škody, která by
plynula z neprovedení úklidu (např.neoodklízení sněhu v zimě)
nebo způsobení škody např. v případě poranění někoho na vytřených
schodech v domě. Také zatím nevím jesti bychom dle platné
legislativy byli jako SVJ povinni přihlásit uklízejícího pak na
úřadech respektive jak koncipovat smlouvu, aby
uklízejícímu zůstala zachována výše odměn a SVJ ho nemuselo někde
přihlašovat a nést zodpovědnost za případná následky související s
úklidem…
Děkuji za případnou odpověd.
Myslím, že by stálo za to pořádně se podívat na smlouvu, kterou jste sepsali s tzv. profesionálním správcem. V konání vašeho správce nespatřuji nic profesionálního, naopak. Máte to příliš překombinované. Úklid a to jak domu tak sněhu lze dělat na DPP, na tom není nic složitého. Dohlídnou na úklid si pak musíte sami. Odpovědnost je jednoduchá, neuklidí, nedostane peníze. Pokud sepíšete dohodu, tak vaší povinností je přihlásit svj u správce daně, tedy na finančáku a z každé odměny, kterou vyplatíte musíte odvést daň. Je to jednoduché, nic na tom není. A proboha nepátrejte po tom, jak by mohla být postižena správcovská firma. Správcovská firma je podnikatelský subjekt a vy za její konání nenesete žádnou odpovědnost. Poranění na vytřených schodech má být řešeno v pojištění domu.
„pokud je daň zaplacena dvakrát, stát s tím problém nemá“
Jak u které daně.
Pokud je zaplacena dvakrát zdravotní daň, stát ji bez průtahů vrátí. Solidní jednání.
Pokud je zaplacena dvakrát sociální daň, stát ji bez průtahů vrátí. Opět, solidní jednání.
Pokud je zaplacena dvakrát daň, jejímž správcem je finanční úřad, stát ji nevrátí ani na žádost. Přeplatek u finančního úřadu se s nejistým výsledkem vymáhat. Naopak, pokud je nedoplatek, finanční úřad okamžitě pokutuje, obesílá a vyhrožuje. Spoléhají na to, že finanční úřad nebude nikdo pokutovat a jen málokdo žalovat, a čekají na promlčení. Protiprávní vrchnostenské jednání. Bohužel.
Psáno podle dlouholeté praxe.
Dobrý den, nemáte pravdu. Finanční úřad je povinen vrátit vratitelný přeplatek (vyšší než 100 Kč) do 30 dnů od podání žádosti pokud v době podání žádosti existuje. Pokud ne, sleduje se zda vznikne ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení žádosti, pokud nevznikne, žádost je zamítnuta. Jsou i daně např. DPH kdy je nadměrný odpočet, rep. vyměřený vratitelný přeplatek, vracen bez žádosti do 30 dnů ode dne vyměření (§ 105 ZDPH). Vždy však musí být přeplatek vratitelný – § 154 a 155 daňového řádu. Pokud správce daně vrátí přeplatek po lhůtě mátě nárok na úrok, dle odst. 3 § 155 daňového řádu, který odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, zvýšené o 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. Pokud není na Vaše žádosti reagováno máte možnost podat podnět nejblíže nadřízenému správci daně (finančnímu ředitelství)pro nečinnost (§ 38 daňového řádu). Pokud je Vaše žádost zamítnuta máte možnost opravného prostředku – odvolání. karelh,
Pane karelh,
správně píšete, co říká zákon.
Já jsem psala, jaká je praxe: SSZ a ZP vracení bezproblémové, FÚ běžně 100.000,–- Kč i více nevrácených. U nedoplatků FÚ pokutuje promptně, u přeplatků čeká na promlčení. O vracení s úrokem nemůže být řeči už vůbec.
Upozornění FÚ na to, že SSZ a ZP postupují ohledně vracení přeplatků bezproblémově, rovněž nepřináší žádný výsledek.
Nebude to tím, že uvedení správci daně nespadají pod stejné ministerstvo?
FÚ pokutuje v případě průběžného nehrazení dokonce i v případě, že nevrátilo přeplatek z minulých let, který mnohonásobně převyšuje zdánlivě nehrazenou částku.
Poslední komentáře