Účetnictví SVJ správcem SBD
Dobrý den,v r.2009 na jaře schůze s notářkou,účet jsme tenkrát nezaložili,protože si na to nikdo netroufal a SBD dělá správce více SVJ,že je taková praxe.V létě podání na soud,na podzim v rejstříku,mandátní smlouva zatím snad ještě není podepsaná.Za rok 2009 je vedeno vše na SBD jako jiná léta,tj.měsíčně „Provozní hospodaření“-samospráva našeho domu=analytické členění nákladových účtů a zaplacených záloh a pohyb na fondu oprav včetně konečného zůstatku.Lze tohle považovat za účetnictví SVJ?Faktury zní na SBD bankovní účet svůj nemáme.Dle sdělení SBD oni zatím účtnictví dělat nebudou,pokud nebudeme mít svůj účet.Jak by probíhaly úhrady faktur,když nám SBD dělá správce?Budeme je hradit my nebo jakou formou SBD?Trochu to zde sleduji,píše se zde,co hrozí za nevedení účetnictví,že do našeho účetnictví lze zahrnout jen faktury znějící na naše SVJ,že není dobré nemít svůj bankovní účet.Ve výboru jsou samí muži.Poraďte prosím.Marie
Když nemáte vlastní účet, tak na co se ptáte? Na co jste si netroufali nechápu ? Snad leda na to, účto dělat sami. Ale na založení svého účtu? Bez vlastního účtu se to jinak dělat nedá, než na cizí. Myslím, že to je pro správce i více práce, vyzobávat např. ze sjetiny SIPO dům po domu. Máte svůj přehled, co jste v konkrétním bytě na zálohách uhradili, takže pokud vám to ne/souhlasí … Musíte také mít svoji smlouvu na dům na SIPO. Faktury za dům – dostáváte např. fakturu na konkrétní vodoměr (největší položka služeb), vodárny to přec snad nevystavují na IČO družstva v součtu. Stejně tak popelnice. Dostáváte rozpis za co útrata fondu oprav? Dostáváte aktiva a pasiva apod., viz kurs účta ing. Klainové zde ?
Promiňte, ale jste blázni, když necháte někoho cizího hospodařit se svými penězi.A ještě se ptáte, zda máte mít své účetnictví. Promiňte, ale vaše naivita nemá hranice. Váš dům, vaše peníze a necháte si s tím vším hospodařit naprosto cizí subjekt.
Marie, máte svůj soukromý bankovní účet? Rád bych vám s nim hospodařil, zařizoval a platil z něj vše co byste mohla Vy a Vaše rodina potřebovat. A to tom, co budete potřebovat budu rozhodovat ja. Co vy na to? Líbí se Vám můj návrh? Asi nelíbí, tak proč to děláte se svým majetkem v podobě bytu? .
Sice silná slova, že jsem blázen, ale já osobně bojuji o vyúčtováni záloh od r. 2005 – mimo vyúčtování tepla,vody a spol. energie – nic, co to vlastně po nich žádám? Teď jestli může někdo odpovědět do kdy má být vyúčtování hotovo, je duben a nic, shromáždění prý až v květnu, netrpělivě na něj čekám a jsem připravena ostře vystoupit, ale s vlastníků se nikdo nepřidá, nevadí jim, jak se s jejich penězi nakládá. Na výborové schůzi jsem se ptala, proč každý dvoupokojový byt platí jinou výši na úvěr, (měsíční platba rozdíl i dvě stovky) tak se na to musí podívat a na dotaz proč mám splatit úvěr o 6tis. víc než byt podemnou, tak si mám zajít na představenstvo družstva. Nemám s ním nic společného, nejsem členem družstva.
Nemáte tedy roční vyúčtování ? Pokud jsou zálohy nižší než celkové roční faktury, tak rozdíl hradí společenství (správa) z fondu oprav. Co například děláte když nedostanete vyúčtování plyn, světlo byt ? Snad se jako dospělý člověk ptáte toho, komu platíte.
Pan Matějka zde psal, jaké doklady by mělo každé společenství mít. Účetní závěrka plyne ze zákona o účetnictví. Hledejte zde v diskusi.
Máte stanovy ? V nich o vyúčtování "Čl. XVII
"Úhrada nákladů spojených se správou domu a pozemku a úhrada za služby
(1) Příspěvky na správu domu, dále zálohy na úhradu za služby platí členové v částkách a termínech na účet společenství [čl. VII odst. 3 písm. f) a g)], nerozhodne-li shromáždění o placení na účet správce.
(2) Vyúčtování záloh na úhradu za služby provádí výbor 1× za zúčtovací období, kterým je kalendářní rok, nejpozději do 4 kalend. měsíců po jeho skončení; v souladu se stanoveným způsobem rozúčtování [čl. VII odst. 3 písm. h)]. Nedoplatek nebo přeplatek splatný do 7 kalendářních měsíců po uplynutí zúčtovacího období.
(3) Zprávu o použití a stavu příspěvků na správu domu a pozemku předkládá výbor ke schválení shromáždění spolu se zprávou o hospodaření společenství a s návrhem na schválení účetní závěrky. Nevyčerpaný zůstatek těchto finančních prostředků se převádí do následujícího roku".
Marie,
jestliže shromáždění neuloží výboru zpřístupnit vlastníkům účetní doklady ke kontrole, ani neuloží výboru předat písemné vyúčtování záloh za předchozí roky, pak se tedy obraťte na soud jako "přehlasovaný vlastník". Zatím Vaše peníze mizí v nenávratnu, promlčecí doba je tři roky nebo dva roky (10 let pokud byste prokázala úmysl).
Máte pravdu v tom, že s družstvem nejste v žádném právním vztahu, vše je třeba vyžadovat od SVJ a jeho statutárního orgánu.
Mimochodem, v okamžiku, kdy jste poprvé nedostala řádné vyúčtování záloh na služby, jste měla okamžitě přestat platit tyto zálohy, začít je skládat do notářské úschovy a o svém rozhodnutí zpravit SVJ (písemně s doručenkou do vlastních rukou předsedy výboru).
lake
„v okamžiku, kdy jste poprvé nedostala řádné vyúčtování záloh na služby, jste měla okamžitě přestat platit tyto zálohy“
Toto oprávnění přestat platit zálohy plyne odkud? Celý dům je tedy podle Vás za jistého předpokladu (který není nepravděpodobný) oprávněn přestat platit zálohy. Zajímavé.
Franta
Poznámka o členech výboru není genderově korektní. :-))
Sledujete dobře, sdělte výboru jaká sankce hrozí SVJ a následně členům výboru za nevedení účetnictví.
Založte účet a dohodněte se správcem vedení skutečného účetnictví SVJ. Musíte změnit smlouvy s dodavateli služeb z SBD na SVJ.
Zda svěříte proplácení faktur správci nebo je budete proplácet sami záleží na výboru. V každém případě by výbor měl faktury věcně odsouhlasovat.
Hezký den!
Pavel
Poslední komentáře