Rozhodovani o změně učelu bytu bez předchazejici dohody vlastniku?
o změně jejich práv a povinností uzavřene v písemné formě? Neda mě abych se znvu neotazala.
Chapu to spravně (či nikoliv) jako odporujici NOZ § 1196 (2)?
Co rikate ignorovani § 11196 NOZ ktery jasne řika, že „(2) Ke změně prohlášení se vyžaduje dohoda dotčených vlastníků jednotek o změně jejich práv a povinností uzavřená v písemné formě. Účinnosti dohoda nabývá, pokud s ní v písemné formě souhlasí vlastníci jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení, a to i když nejsou stranami dohody.“
P. ivang mě velice laskavě informoval mezi jinym o zpusobu rozhodovani tykajicim se zmeny učelu bytu nasledovnym zpusobem:
"Podívejme se, co je napsáno v § 1208 písm. f) bod 2). Přeloženo do běžné řeči, „o změně v účelu užívání domu nebo bytu rozhoduje výlučně shromáždění vlastníků.“ Co to znamená? Dejme tomu, že se některý z vlastníků rozhodne, že si ve svém bytě zařídí malou opravnu bot.
To je změna v užívání bytu a první, koho se vlastník musí zeptat (prostřednictvím výboru), je shromáždění. Je to ustanovení kogentní, donucující, tj. nemohou se vlastníci dohodnout, že o těchto záležitostech bude rozhodovat např. výbor. (Mlčky se také předpokládá, že nebudou narušena jiná zákonná opatření; například by vlastníkovi nebylo nic platné rozhodnutí, že mu shromáždění povoluje založit si v bytě pěstírnu konopí).
Pokud by si zřízení opravny bot v bytě vyžádalo změnu prohlášení, postupovalo by se podle § 1196 odst. 1 a 2. V tomto případě se také může stát, že osoba oprávněná bude rozhodnutí shromáždění vetovat, nebo že žadatel nezíská potřebný počet podpisů (které bude vyžadovat např. katastr nemovitostí)."
Zakon ke kteremu p. ivang referuje je § 1208 f) rozhodování shromazděni 2. o změně účelu užívání domu nebo bytu. Vlastnik se ma tedy v prvni řade obratit na shromaždeni, kde se o navržene změnně uživani bytu bude pravděpodobne hlasovat. Jakym kvorem?
Pokud by změna v uživani bytu vyžadala změnu prohlašeni vlastnka tak by se dle p. ivang použil § 1196 (1) Společenství vlastníků právně jedná v mezích svého účelu s vlastníky jednotek i s třetími osobami. (2) Vzniknou-li vlastníkům jednotek práva vadou jednotky, zastupuje společenství vlastníků vlastníky jednotek při uplatňování těchto práv. Vysvetluji si to tak, že by ev změnu prohlašeni zařizovalo společenstvi vlastniku , tedy vybor. Vlastnik by vyčkaval.
P. ivang se ve svem vysvětleni nezminuje o § 1169 kde je pro zmenu prohlášení treba nasledujici:
(1) Vlastníci jednotek mohou prohlášení změnit. Je-li jednotka zatížena, lze prohlášení změnit s předchozím souhlasem osoby oprávněné z věcného práva.
(2) Ke změně prohlášení se vyžaduje dohoda dotčených vlastníků jednotek o změně jejich práv a povinností uzavřená v písemné formě. Účinnosti dohoda nabývá, pokud s ní v písemné formě souhlasí vlastníci jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení, a to i když nejsou stranami dohody.
Dale se p.ivang zminuje o tom, že by mohla osoba opravněna (člen vyboru, žadajici vlastnik?) rozhodnuti shromazděni vetovat. Take se nezminuje se o tom zda se jeho informace o rozhodovani tyka pouze v SVJ(2014) dle NOZ či zda mini, že by se tento zpusob rozhodovani měl použit i v připadě pravnicke osoby SVJ 72/1994.
Pokud p. Ivang mini , že takto by žadali o změnu učelu bytu i vlastnici SVJ 72/1994, tak bych bzlo yajimave rada slyšet Vaše nazory. Děkuji.
upravit | odpovědět | hodnocení 0
Pochopil jsem správně, že u změny účelu využití bytu (dnes již jen „jednotky“) jde také o rozšíření možností pro komerční využití jednotky (bytové)?
Nastolená otázka mi totiž připomněla dávný problém známého, kterému v jedné evropské metropoli vlastníci neodsouhlasili využívání pronajaté jednotky jako „ordinace psychologa“. Důvodem byla obava, že by se v domě pak pohybovali „blázni“.
Čili – strom života do budoucna stále zelenější… O to víc důvodů, zajímat se a spolupodílet se – nikoli jen se vézt…
Stašek
V civilizovaných zemích vlastníci nejen odsouhlasují změnu účelu využití bytu ale i změnu vlastníka bytu. Aby se jim nenastěhoval do domu někdo nevyhovující. Mělo by to být i u nás. Ale asi dostanu řadu mínusů, protože to někteří nepoberou.
Oficiální název je změna v účelu užívání stavby … dotčený je stavební úřad a kolaudační rozhodnutí se přiloží k zápisu do katastru …
Pokud o to opravdu máte zájem kontaktujte svůj stavební úřad.
tady na portálu Vám změnu neprovedou.
Huberte, ve skutečnosti je to ještě jinak.
Ten údaj se nazývá způsob využití jednotky. Viz číselník SC_ZP_VYUZITI_JED (Způsob využití jednotky). Které způsoby využití přicházejí v úvahu je vypsáno zde: http://www.portalsvj.cz/…uzivani-bytu#…. Najdete to v seznamu číselníků Českého úřadu zeměměřického a katastrálního: http://www.cuzk.cz/…vitosti.aspx#….
Vy jste se zmínil omylem o něčem jiném – číselník SC_ZP_VYUZITI_BUD (Způsob využití stavby), ale změna tohoto údaje zpravidla nenastává. To by se ovšem týkalo budovy jako celku.
Zajímavou otázkou by bylo proč úřad nemá názvy svých číselníků v souladu se zněním stavebního zákona. To zde ovšem my dva nevyřešíme.
lake
Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
§ 127
(1) Změnu v užívání stavby, která není podmíněna změnou dokončené stavby, oznamuje stavebnímu úřadu osoba, která má ke stavbě vlastnické právo nebo prokáže právo změnit užívání stavby. Oznámení obsahuje popis a odůvodnění zamýšlené změny, její rozsah a důsledky. K oznámení se připojí doklad o vlastnickém právu ke stavbě, nelze-li vlastnické právo ověřit v katastru nemovitostí dálkovým přístupem, popřípadě souhlas vlastníka stavby se změnou v užívání, dokumentace s vyznačením stávajícího a nového způsobu užívání jednotlivých místností a prostorů, stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury, na kterou je stavba napojena, pokud to změna v užívání stavby vyžaduje, a závazná stanoviska, popřípadě rozhodnutí dotčených orgánů vyžadovaná zvláštními právními předpisy.
Vazeni, nechystam se žadat o změnu učelu BYTOVE jednotky (nikoliv stavby) na manželskou poradnu, baletni studio, ci bar a hernu.
Pouze mě zajima zda pri změně učelu bytove jednotky neni v prvni řade třeba pisemny souhlas (dohoda) dotčenych vlastniku dle § 1169 a teprve posleze § 1208 písm. f) bod 2) souhlas vlastniku na shromaždeni.
Dle p. Lake a § 1168.."Účinnosti dohoda nabývá, pokud s ní v písemné formě souhlasí vlastníci jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení, a to i když nejsou stranami dohody.
Dle vysvětleni p. Ivang je souhlas dotcenych vlastniku třeba pouze pokud by se jednalo o zasah do budovy (změna stavby). Hadam, že vyklad p. Ivang plati pro SVJ 2014, kde jsou všichni vlastnici „spoluvlastniky“. Take je možne, ze v tom mam stale zmatek.
Nezastavam momentalně žadny nazor pouze bych rada porozuměla vyhodam a nevyhodam použiti toho ci onoho vykladu zakona. Tedy jak se věci maji…
Ocenim vysvětleni. Dekuji Vam všem.
Arveno,
v první řadě si uvědomte, že změna účelu užívání jednotky znamená zároveň změnu prohlášení.
Oba zmíněné výklady z Vámi vzpomínané diskuse dle Ivang i lake nejsou správné. Proč z oné diskuse ignorujete můj výklad postupu KÚ doložený citací pokynů? Výklad platí podle ČKÚZ na všechny jednotky, tj. i vzniklé podle ZoVB.
Potřebná je písemná dohoda dotčených vlastníků písemně odsouhlasená vlastníky jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení, a to i když nejsou stranami dohody viz. § 1169 NOZ. Navíc musí být k návrhu na vklad přiloženo i usnesení shromáždění vlastníků jednotek o schválení změny podle § 1208 písm. f) NOZ. Pokud nebudete podle pokynů postupovat, KÚ Vám změnu nezapíše.
Cituji znova z Pokynů č.44 ČÚZK http://www.cuzk.cz/…K-31–42.aspx Čl.8 odst.2
„Změna prohlášení 2.1 Vlastníci jednotek mohou prohlášení změnit. Ke změně prohlášení se vyžaduje dohoda dotčených vlastníků jednotek . Účinnosti dohoda nabývá, pokud s ní v písemné formě souhlasí vlastníci jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení, a to i když nejsou stranami dohod y. Změna prohlášení podléhá schválení shromážděním společenství vlastníků. 2.2 Z měněn é údaj e v prohlášení vlastníka týkající se vymezení jednotek , spoluvlastnických podílů na společných částech domu a pozemku a pozemku nebo staveb funkčně souvisejících s provozem a správou domu a s užíváním jednotek se do katastru nemovitostí zapíší vkladem na základě dohody dotčených vlastníků jednotek o změně jejich práv a povinností, která je v písemné formě odsouhlasena vlastníky jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení (§ 1169 občanského zákoníku) ; k ód listiny 101/717 – „Dohoda vlastníků jednotek podle § 1169 zá k . č. 89/2012 Sb.“. Vedle uvedené dohody musí být k návrhu na vklad přiloženo i usnesení shromáždění vlastní ků jednotek o schválení změny podle § 1208 písm. f) občanského zákoníku a v případě, že dotčená jednotka je zatížena, i souhlas oprávněné osoby z věcného práva . 2.3 Z měněn é údaj e v prohlášení vlastníka týkajících se změny způsobu využití jednotek se zapíší do katastru nemovitostí způsobem zápisu jiných údajů na základě dohody dotčených vlastníků jednotek o změně jejich práv a povinností, která je v písemné formě odsouhlasena vlastníky jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení (§ 1169 občanského zákoníku) ; k ód listiny 101/717 – „Dohoda vlastníků jednotek podle § 1169 zá k . č. 89/2012 Sb.“. Vedle uvedené dohody musí být k návrhu na zápis změny přiloženo i usnesení shromáždění vlastníků jednotek o schválení změny pod le § 1208 písm. f) občanského zákoníku a v případě, že dotčená jednotka je zatížena, i souhlas oprávněné osoby z věcného práva.“
Poslední komentáře