Roční rozúčtování nákladů dle pravidel roku 2013
Dobrý den, pane Lake, Mám na Vás prosbu. Snažím se najít smysluplný „návod“ na pravidla rozúčtování nákladů na správu a služby v SVJ, ale nacházím řadu neodborných diskuzí a odkazů na všemožné výroky soudců, ale moudrý z toho všeho nejsem. V FAQ je to podobné a nějaký univerzální postup nenacházím. Vím, že jde o složitou problematiku, ale je možné aspoň obecně shrnout, jak zhruba by to mělo být? Zajímá mě nejvíce následující, ale prosím o revizi, jelikož z toho nejsem moudrý: (1) Náklady na správu (tzn. faktura od správce – správa domu, účetnictví apod.) – zde je účtováno dle spoluvlastnického podílu, pokud 100% vlastníků nerozhodne jinak. Zde mám osobní problém, jelikož ve smlouvě o správě SVJ máme uvedenou cenu za bytovou jednotku ve výši 190Kč, ale správně mám účtovat dle podílů? (2) Náklady na provoz výtahu (revize a elektřina) – účtováno dle spoluvlastnického podílu, pokud 75% přítomných vlastníků na shromáždění nerozhodne jinak? (3) Náklady na společnou elektřinu v domě – účtováno dle spoluvlastnického podílu, pokud 75% přítomných vlastníků na shromáždění nerozhodne jinak? (4) Náklady za odvoz odpadu – rozúčtováno na jednotlivé osoby, které mají v domě trvalé bydliště? (5) Náklady na teplo a na TV a SV je extra kapitola, kterou zde nechci otevírat, o tom bylo napsáno dost i celkem přehledně Děkuji za odpovědi, Jan F.
(1) Rozúčtování nákladů na správu:
Samozřejmě postupujete podle ZoVB. Tedy buď podle dohody všech, nebo podle
podílů (§ 15 odst. 1 ZoVB). Pokud máte tento způsob rozúčtování
uveden ve stanovách SVJ, budete stejně rozúčtovat i v r. 2014 a letech
následujících. Stanovy SVJ jsou platnou a účinnou smlouvou, která byla
uzavřena před dnem nabytí účinnosti NOZ. Veškerá práva a povinnosti
vzniklé z takových smluv se i nadále posuzují posle dosavadních
právních předpisů, viz výslovné přechodové ustanovení v §
3028 NOZ.
(2) Náklady na provoz výtahu:
Podle vašich schválených pravidel. Rozúčtování za rok 2014 se bude
řídit podle zákona č. 67/2013 Sb.. Upozorňuji, že tento zákon je vadný
ve svém § 2 písm. (d), kde se nesmyslně tvrdí:
„… nákladem na služby podle tohoto zákona nejsou revize zařízení a součástí domu a odpisy domu, popřípadě další podobné položky“ |
Při tom je jednoznačné, že toto ustanovení je ekonomicky a účetně nesmyslem. Kalkulace ceny poskytované služby musí zahrnovat nejen spotřebované energie, nýbrž samozřejmě i opravy a stálé ekonomicky oprávněné náklady. Do nich patří i náklad na předepsané revize a kontroly. Bez revizí a kontrol by nebylo možno výtah používat, a tedy ani ani poskytovat službu „provoz výtahu“. (K tomu obdobně viz např. Cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 2/2013 ze dne 1. listopadu 2013, k cenám tepelné energie (str. 14): http://www.eru.cz/…ul_konec.pdf. Zákonodárci z neznalosti vyplodili nepoužitelný paskvil. Revize a kontroly hrazené provozovatelem výtahu je tedy nutno zahrnout do ceny služby.
(3) Náklady na společnou elektřinu v domě:
Podle vašich schválených pravidel. Od zúčtovacího období 2014 jde opět
o službu podle zákona č. 67/2013 Sb..
(4) Náklady za odvoz odpadu:
To záleží na tom jaká pravidla platí ve Vaší obci, na tom kdo je plátcem
a kdo poplatníkem poplatku. Podle toho SVJ buď rozúčtuje poplatek
předepsaný obcí, nebo pouze vymáhá částky předepsané obcí jednotlivým
vlastníkům, nebo s tím SVJ nemá nic do činění.
lake
Já osobně bych vyúčtování za r.2013 provedla shodně jako v předchozích letech, účetní období pro SVJ končí k 31.12.2013, k tomuto datu se uzavírá účetnictví SVJ a sestavuje účetní závěrka. Případné změny nastávají až od přijetí NOZ, který platí až pro r.2014. Doufám, že uvažuji správně. Pan Lake mě když tak opraví.
Poslední komentáře