rekonstrukce (odstranění stávajících) balkonů a přístavba nových lodžií

Vložil Marcela Jáklová (bez ověření), 18. Květen 2021 - 22:38 ::

Vážení zde diskutující, obracím se na Vás s dotazem k této naší situaci. Na shromáždění SVJ se odhlasovala výměna vstupních dveří vč. nových schránek, malovaní společných prostor, ale předně také rekonstrukce balkonů, resp. i přístavba nových lodžií. K tomuto se odhlasovalo navýšení příspěvku a úvěru na pokrytí této investiční akce. Dům má celkem 36 bytových jednotek a 4 nebytové jednotky – garáže. Aktuálně 24 bytových jednotek disponuje balkóny, které byť byly před cca 6ti lety opraveny v rámci zateplení a revitalizace domu, tak nyní budou de facto odříznuty za účelem dodatečně montovaných předsazených lodžií z prefabrikovaných betonových prvků nově pro všech 36 bytových jednotek.

Návazně s ohledem na tuto plánovanou přístavbu, kterou se dům evidentně půdorysně rozšíří, by tedy mělo začít probíhat stavební řízení, jehož podkladem by zcela určitě měla být i odsouhlasená změna prohlášení vlastníka. I když podle novely OZ nyní postačí ke změně prohlášení ve věci přístavby nových lodžií souhlas nadpoloviční většiny hlasů všech vlastníků jednotek, pak se zde vybízí otázka, zda se toto pravidlo změny bez omezení vztahuje i na situaci, kdyby některý ze stávajících vlastníků, kteří současný balkón výlučně užívají, souhlas s odříznutím či odstraněním neposkytnul.?! Stávající balkony jsou v prohlášení vlastníka vymezeny jako společné části domu, které jsou v užívání výhradně jen vlastníky konkrétních bytových jednotek. Je souhlas takto dotčeného vlastníka jednotky s balkónem nezbytný?! Co by eventuálně následovalo?

Moc děkuji za osvětlení, Marcela Jáklová

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Justitianus, 18. Květen 2021 - 23:13

    Špatně jste si přečetla občanský zákoník. Ke změně prohlášení v tomto případě nepostačí souhlas nadpoloviční většiny hlasů všech vlastníků jednotek.

    § 1169
    (2) Ke změně prohlášení postačí souhlas většiny hlasů všech vlastníků jednotek, týká-li se změna a) společných částí, při které se nemění velikost podílu na společných částech, nejde-li o části ve výlučném užívání vlastníka jednotky, (…).

    Z uvedeného plyne, že kromě souhlasu většiny hlasů všech vlastníků jednotek je nutné získat i souhlas každého vlastníka, který výlučně užívá balkon. Bez souhlasu těch 24 výlučných uživatelů balkonů to nepůjde; chybějící souhlas vlastníka jednotky je ovšem možné nahradit rozhodnutím soudu.

    Justitianus

    Vložil filNad52, 10. Červen 2021 - 6:14

    Při rekonstrukci lodžií a vzniku nových balkónu, je zásah do vlastnických práv všech vlastníků SVJ. Lodžie jsou v prohlášení vlastníka zapsány k užívání konkrétních bytových jednotek. Pro mě z toho vyplývá, že s rekonstrukci musí souhlasit všichni vlastníci bytových jednotek, protože se mění data v prohlášení vlastníka. Porozuměla jsem správně? Děkuji ještě jednou F

    Vložil KN (bez ověření), 18. Červen 2021 - 10:57

    ..taky se přikláním k názoru, že tady k výše uváděnému by měl být vysloven souhlas všech vlastníků! To aktuální hlasování ve společenství přeci nemůže nahradit splnění povinnosti podle stavebního zákona! Mě osobně zajímá varianta, co když vlastník, který disponuje balkónem nemá o novou lodžii zájem, zkrátka mu ten současný postačuje a prostě nemá potřebu se podílet na této investiční akci! Shromáždění, ale třeba 80 % rozhodlo, že se do toho půjde.. Bude tedy vůbec v navazujícím stavebním řízení vyžadován souhlas všech, resp. těch zbylých 20 % a bude vůbec vyžadována změna prohlášení vlastníka.?! A co když ten konkrétní vlastník nebude souhlasit, to i přesto mu ten stávající balkón jednoduše odříznou a přistaví mu lodžii, jen protože se 80% rozhodlo.?! Děkuji za reakce… KN

    Vložil Justitianus, 18. Červen 2021 - 15:20
    • KN, napsal(a) jste: „Shromáždění, ale třeba 80 % rozhodlo, že se do toho půjde..“

    Píšete nesmysl. O tom nerozhoduje shromáždění!

    ☀ Podle prohlášení má dům balkony. Odstranění balkonů je nejen stavební úpravou, nýbrž má dojít k zániku společných částí uvedených v prohlášení. To vyžaduje změnu prohlášení. Do toho SVJ nic není. O tom shromáždění vůbec nerozhoduje.

    ☀ Stavba se má půdorysně rozšířit přístavbou (lodžie). Ty nové lodžie se mají stát společnými čátmi domu a budou určeny k výlučnému užívání. To opět vyžaduje změnu prohlášení se souhlasem všech dotčených vlastníků jednotek. Do toho SVJ nic není. O tom shromáždění vůbec nerozhoduje.

    A pokud bude jeden nesouhlasící vlastník, jeho chybějící souhlas může nahradit soud svým rozhodnutím. Přečtěte si § 1209 odst. 2. Ten se týká rozhodování spoluvlastníků mezi sebou o společné věci.

    Justitianus

    Vložil BONO (bez ověření), 18. Červen 2021 - 20:44

    souhlasim s Vami pane Justi.. akorat, ze zrejme tady s ohledem na bohuzel ruznou uroven odbornych znalosti tech radoby vyboru se vyse dotazujici KN, ale i pani Jaklova doptavaji na situaci, kdy na shromazdeni rozhodovali o tom, ze bude probihat nejaka investicni akce, coz s urcitosti asi tem „chytrym“ vyborum nedochazi, ze stejne bude muset v ramci stavebniho rizeni dojit ke zmene prohlaseni vlastnika a tady jak uvadite jsou pravidla jasne dana.. Chybou vyboru je, ze prvotne neresi souhlas zmeny PV a pak teprve samotnou akci s balkony! Je tedy skutecne v ramci stavebniho rizeni nutne dodat zmenene PV.?!

    Vložil nim (bez ověření), 19. Červen 2021 - 2:46

    V svj žádná investiční akce neexistuje a existovat nemůže. Je to pouze a pouze správa domu, nic víc.

    Vložil Justitianus, 18. Červen 2021 - 22:43

    Vážený BONO,

    nikdo zde netvrdil, že by v rámci stavebního řízení úřad vyžadoval předložit prohlášení. Úřadu je přece úplně jedno zda pro dům existuje nějaké prohlášení, a už vůbec nemá důvod zajímat se o jeho obsah.

    Justitianus

    Vložil BONO (bez ověření), 18. Červen 2021 - 23:30

    ..aha, takze shromazdeni s 80 % odhlasuje akci balkony, zbylych 20 % se to dozvi ze zapisu a akce bezi i bez zmeny PV, protoze jeho obsah nikoho nezajima…

    Vložil anonymouse (bez ověření), 19. Červen 2021 - 7:43

    „akce bezi i bez změny PV, protože jeho obsah nikoho nezajímá…“

    Normální statutáři, by se do takové akce, bez písemné dohody všech dotčených vlastníků jednotek v domě o změně PV vůbec nepouštěli, protože by si byli vědomi protiprávního jednání. Pouhým usnesením shromáždění nelze změnit PV, ale tam kde není žalobce není potřeba soudce:-) Blbečci, kteří se „dorvali“ k funkci, ale takové „malichernosti“ neřeší:-)Fakt je ten, že každý člen spolku má svá práva i povinnosti a ta si musí pohlídat sám!

    Vložil JenS (bez ověření), 25. Červen 2021 - 8:44

    ..souhlas s tim, ze ve vyborech je pomerne dost nymandu – jak tedy pak ve zde projednavane veci postupovat.? Shromazdeni rozhodlo aniz by resilo zmenu prohlaseni vlastníka..

    Vložil JaMa (bez ověření), 14. Červenec 2021 - 15:33

    Hlasováním ve společenství nelze nahradit splnění dalších povinností, tj. tedy konkrétně toho, že v souvislosti s přístavbou balkónů by mělo dojít i ke změně prohlášení vlastníka! Pokud tedy výbor nekomunikuje, oslovil bych správce (který v PV je určitě uveden), aby výbor upozornil, že tento dokument bude nutno změnit…

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".