Rekonstrukce byt. jádra - změna v užívání? Je možný dvojí výklad stavebního zákona?

Vložil Pavla (bez ověření), 16. Červenec 2012 - 18:14 ::

Dobré odpoledne,

bohužel jsem během příprav na rekonstrukci narazila na problém. Chci v bytě rekonstruovat bytové jádro – odstranit umakart a jádro vyzdít a současně rozšířit o 30 – 40 cm do chodby v bytě. Procházela jsem stavební zákon a myslela jsem, že se bude postupovat dle § 103, odst.(1) h) zákona 183/2006 Sb., tudíž že nebude třeba ani ohlášení (v případě, že doložím statický posudek, že se touto rekonstrukcí nezasáhne do nosné konstrukce budovy a neovlivní to statiku domu). Informovala jsem se u známého, který pracuje na stavebním úřadě jiné městské části. Ten mi potvrdil, že oni takto přesně postupují, jen že striktně vyžadují onen statický posudek – obzvláště v panelákových bytech, že jim to nařizuje jakýsi dokument nadřízeného úřadu – stavebního úřadu města (ale když není žalobce, není soudce – tudíž doporučil mít statický posudek pro mou ochranu).

Šla jsem se pro jistotu informovat i na úřad naší městské části – a tam mi řekli, že takto lze postupovat pouze tehdy, kdy nerozšířím jádro o více než 20 cm (a v tomto případě nevyžadují ani žádný posudek, zřejmě bych ho stejně měla mít pro případ potřeby). Ale pokud chci jádro rozšířit o více než 20 cm, že už to berou jako změnu v užívání stavby a tudíž se postupuje dle § 104, odst.(2) n) zákona 183/2006 Sb. A na změnu stavby už prý potřebuji ohlášení a také souhlas 75% vlastníků a samozřejmě všechny dokumenty pro ohlášení stavby.

Je možné, aby dva stavební úřady měly takto různý výklad zákona?

Myslela jsem, že změna užívání stavby se týká účelu užívání, který měnit tímto snad nijak nehodlám (je někde vyjmenováno, co všechno se bere jako změna v užívání?). Je povinností stavebníka se jít na daný úřad informovat, co právě oni vyžadují? Kdybych tam nešla, řídila bych se prvním případem a rekonstrukci nikde nehlásila. Oněch 20 cm ani nikde psáno není, je to jen „jedna paní povídala“, prý se úřad řídí interním nařízením. (a že těch 20 cm inzerují všem stále dokola mám ověřeno – mají to i bytová družstva ve městě uvedeno ve svých informacích…). Také mi paní říkala, že změnou stavby je i např. výměna kuchyně s pokojem apod.

Děkuji předem za radu a objasnění.

Pavla

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Krobot (bez ověření), 18. Červenec 2012 - 16:58

    Zde také platí kdo se moc ptá moc se dozví. V kontextu odpovědí tedy platí, že pokud stavební úprava nezasahuje do nosných zdí není třeba žádné povolení. Pro Vaši jistotu bych si nechal vystavit posudek statika a seznámil bych (ze slušnosti) výbor (a tím i ostatní vlastníky) s tím, že budu dělat úpravy v bytě a statik nemá námitek.

    Vložil lake, 17. Červenec 2012 - 0:35

    „A na změnu stavby už prý potřebuji ohlášení a také souhlas 75% vlastníků“.

    Názor o souhlasu 75% vlastníků nemá žádný právní základ. Jde o úpravu bytu, který je stavbou ve smyslu § 2 odst. 4 Stavebního zákona. Nutný je pouze souhlas vlastníka stavby – tedy vlastníka bytu – a to pouze v případě kdy není sám stavebníkem.

    Souhlas vlastníka společných částí domu by byl nutný, pokud by tyto části byly stavebními pracemi dotčeny (např. zásah do nosných konstrukcí, do společných prostorů či místností).

    Podotýkám, že podle nového ObčZ bude od 01.01.2014 nutný souhlas všech i ke stavebním úpravám uvnitř bytu. Nyní však takový požadavek nemá právní opodstatnění.

    lake

    Vložil Pavel, 17. Červenec 2012 - 1:06

    Pane lake,

    z čeho dovozujete, že od 2014 bude nutný souhlas všech na stavební úpravy uvnitř bytu?

    Já z § 1 175/1 usuzuji, že to nutné nebude. I když v tomto státě člověk nikdy neví.....

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil lake, 17. Červenec 2012 - 2:37

    Pane Pavle,
    tok mých myšlenek byl tento: Nyní platný Občanský zákoník definuje byt jako samostatnou nemovitou věc, která je předmětem právních vztahů (§118 odst. 2 ObčZ). Byt jako stavba ve smyslu § 2 odst. 4 Stavebního zákona má svého vlastníka stavby (který je odlišný od vlastníka domu).

    Naproti tomu nový Občanský zákoník tuto koncepci opouští a namísto bytu definuje jednotku jako samostatný předmět právních vztahů:
    § 1159 Jednotka zahrnuje byt jako prostorově oddělenou část domu a podíl na společných částech nemovité věci vzájemně spojené a neoddělitelné. Jednotka je věc nemovitá.
    Stojí za povšimnutí, že podle § 1159 byt je sice "prostorově oddělená část domu", ale není již samostatnou nemovitou věcí; není tedy předmětem vlastnických vztahů. Podle nového ObčZ neexistuje "vlastník bytu", pouze "vlastník jednotky". Domnívám se, že tato změna náhledu na vlastnictví se promítne i do stavebního práva.

    Změna je vidět i jinde v novém ObčZ: Ze znění §1208 nObčZ je zřejmé, že výslovně odnímá vlastníkovi jednotky právo rozhodovat o změně účelu užívání jeho bytu a přesouvá toto rozhodování na společenství:
    § 1208 Do působnosti shromáždění patří (...) rozhodování (...) o změně účelu užívání domu nebo bytu.

    Bude-li za stavbu považován pouze (celý) dům s byty a nebytovými prostory, včetně nosných konstrukcí a nenosných příček, pak vlastník jednotky nebude oprávněn rozhodovat o stavebních úpravách "bytu". Každá stavební úprava v bytě bude považována za stavební úpravu domu, o níž náleží rozhodovat vlastníkovi domu.

    lake

    Vložil Zdenek 22, 16. Červenec 2012 - 20:03

    Co Vám brání postupovat podle § 103 odst. 1 písm. h) StaZ s tím, že si pro jistotu opatříte statický posudek?

    Rozšíření bytového jádra o zmíněných 30 – 40 cm zcela zjevně není změnou v užívání stavby – viz § 126 StaZ.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".