Reklamace vyučtování záloh
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli někdo má zkušenosti řešení reklamace vyučtování záloh.
Jsme dostali vyučtování záloh za rok 2020 se kterým zásadně nesouhlásíme na základě toho že jsme v bytě nebydleli 5 měsíců. V roce 2019 kdy jsme v bytě bydleli celý rok po vyučtování nám spravcovská firma vratila několik tisíc Kč. Avšak v roce 2020 ještě musíme doplatit což znamená skoro 40% navyšení spotřeby i když byt byl prazdný 5 měsíců.
Jsem požadal správcovskou firmu aby udělala výpočty spotřeby za rok 2019 a rok 2020 za každý měsíc zvlášť abychom mohli porovnat spotřebu a zjistit kde je chyba. Správcovská firma BALENO real, spol. s r.o. však tvrdí že v roce 2020 byla instalována nová dálkově odečitatelná měřidla s počátečním stavem nula a odebrána stará měřidla a zapsána poslední naměřená hodnota. Během instalace jste podepisovali protokol s uvedenými hodnotami a čísly měřidel. V přiloženém rozúčtování vytápění, spotřeby TUV a vody jsou na druhé stránce tyto hodnoty uvedeny. Proto jsou náklady spočítány správně. Je možné pokud jste v bytě nebydlel, že došlo někde , např. na WC, k průtoku vody…
My však trváme na reklamačním řízení a žádáme aby dodavatel vody a tepla udělal výpočty spotřeby za rok 2019 a rok 2020 za každý měsíc zvlášť .
Správcovská firma po nás chce abychom teto vypočty zaplatili vzhledem k tomu že tato vícepráce je účtována jako náklad objednavateli, proto potřebuje náš souhlas, že tento náklad uhradíme.
Dotaz: mají na to právo?
Děkuji za komentáře a připadné tipy jak tuto situaci vyřešit.
Vyúčtování se provádí za zúčtovací období (zpravidla rok). Dodavatel resp. poskytovatel služeb nemá povinnost provádět vyúčtování či výpočty pro každý měsíc zvlášť. Bohužel pro vás, jsou v právu.
Dále se těžko radí – trváte na reklamaci, ale není zřejmé v čem spatřujete chybu – ve vstupních nákladech, výpočtu rozúčtování, nebo snad v odečtených údajích? Vyúčtování by mělo aspoň napovědět. To, že částka (nedpoplatek) se jeví jako vysoká, není ještě nutně „vada“. Nezapomeňte, že vzhledem ke složitosti rozúčtování tepla a vody vaše náklady závisí i na spotřebě ostatních.
Jak můžete chtít udělat vypočty na každý měsíc, když předpokládám máte k dispozici pouze jeden odečet za daný rok?
I kdyby byly měsíční odečty k dispozici, tak taková práce samozřejmě je vícenákladem, který musíte uhradit – spíš se divím, že jsou vůbec ochotni ji provádět. S reklamací vyúčtování za rok 2020 totiž vůbec nesouvisí a nevím, čeho chcete docílit. Pokud máte na měřiči vysoký odečet a máte pocit, že je chybný, můžete požádat o přezkoušení měřidla – pokud bude měřit správně, ověření zaplatíte vy, v opačném případě SVJ.
Mimochodem náklady na teplo a teplou vodu se částečně rozúčtovávají mezi všechny vlastníky, takže vyšší spotřeba nemusí vůbec souviset s vaší spotřební složkou.
- V první řadě upozorňuji, že se nejedná o žádné „vyúčtování záloh“. Jde o vyúčtování služeb. Do vyúčtování služeb vcházejí jak uhrazené zálohy, tak i skutečně vynaložené náklady. Výsledkem vyúčtování je rozdíl mezi zálohami a náklady (přeplatek nebo nedoplatek).
Poskytovatel služeb není povinen provádět nějaké extra výpočty jen proto, že Vy byste si to přál. Máte-li o toto zájem, pak si to u správce objednejte a zaplaťte. Nebo si proveďte ty výpočty sám. Nic Vám v tom nebrání, máte přece právo nahlížet do všech podkladů k vyúčtování a kopírovat či opisovat si z nich cokoliv potřebujete.
Chcete podat „reklamaci“ ale nevíte proč. To nevypadá nadějně.
Justitianus
"V roce 2019 kdy jsme v bytě bydleli celý rok po vyučtování nám spravcovská firma vratila několik tisíc Kč. Avšak v roce 2020 ještě musíme doplatit což znamená skoro 40% navyšení spotřeby i když byt byl prazdný 5 měsíců.
… Správcovská firma BALENO real, tvrdí že
- – – – – – – – – – –
v roce 2020 byla instalována nová dálkově odečitatelná měřidla s počátečním stavem nula a odebrána stará měřidla a zapsána poslední naměřená hodnota. Během instalace jste podepisovali protokol s uvedenými hodnotami a čísly měřidel. V přiloženém rozúčtování VYTÁPĚNÍ, TUV A VODY jsou na str. 2 tyto hodnoty uvedeny. Proto jsou náklady spočítány správně. Je možné pokud jste v bytě nebydlel, že došlo někde , např. na WC, k průtoku vody… "
Konec citace
- – – – – – – – – – –
Z vyúčtování 2019 a 2020 můžete porovnat, kde došlo k „nárůstu“, protože neuvádíte, co způsobilo, že jste v r. 2019 dostali přeplatek, a v r. 2020 máte vysoký nedoplatek.
Nejspíše jde teplo s teplou vodu. Víte, že se 60 či 70 % spotřeby domu rozpočítává dle (třeba) počtu žeber jako u nás. Jen zbytek dle náměru v bytě. Takže někdo plýtval nebo jste zapomněli nastavit v r. 2020 radiátory jako jste je měli nastavené v r. 2019.
Je možné i to, že chybně měří měřič v domě.
Opakuji, pokud čtu dotaz pozorně, tak neuvádíte, v které položce došlo k nárůstu.
Poslední komentáře