Problém, rozvedu dál, výbor svj
Dobrý den, mohl by mi někdo říct, co takový výbor SVJ má vše na starosti, respektive co vše musí ze zákona plnit? Děkuji
respektive co vše musí ze zákona plnit?
Jednoduché a prosté, co najdete v normách a co si dáte do stanov v souladu
se zákony.
členové výboru jsou statutárními zástupci právnické osoby svj. Právnická osoba svj je správcem domu a má povinnosti jak k úřadům, tak k vlastníkům. To vše má zajišťovat výbor, to je jeho náplní práce. Zajišťovat správu domu a plnit vše, co od svj požadují zákony, úřady, plnit usnesení shromáždění. Zajistit, aby vše fungovalo tak, jak fungovat má.
Ve stanovách nemáme téměř nic. Jsou to okopírované jedny že vzorových. Shromáždění se u nás nedělá, zápisy ze schůzí také ne – protože žádné schůze se nedělají. Ptala jsem se na účetnictví a fin.závěrky – nedělají se, nejdou prý nutné. Rozpisy plateb nejsou na papíře, jen přijde předsedkyně a řekne si o peníze s odůvodněním na co. Než mě tu někdo napadne, že se starám až teď po 8mi letech od založení, tak na moji obhajobu můžu jen říct, že tohle všechno jsem nevěděla a neměla o tom ani páru. Náhodou jsem narazila na tento web a diskuse, a nestačím se divit, v jakém průseru jsme. Požádala jsem předsedkyni o svolání schůze. Schůze proběhla, vše jsem tam členům svj řekla, co a jak se má dělat s tím, že se musíme všichni postarat o nápravu a mít snahu, ten bordel dát dohromady společně. Předsedkyně jen řekla, že má vše v pořádku. Na rejstříku máme jen stanovy, původní. Zápis s ustanovující schůze a zápis o členech výboru. A nic víc.
Milá paní z toho co jsem si přečetl, jak to u vás chodí, je jen zlý sen vlastníka jednotký – hejla. Kdo Vám vede účetnictví, kdo Vám předepisuje kolik máte a na co platit, jak vysoké máte uhrazovat zálohy za služby, kdo vyplácí odměny paní předsedkyni, kdo zajišťuje úklid v domě, kdo zajišťuje odečet vody, el. energie, tepla, plynu ap., kdo Vám provádí vyúčtování nákladů, kdo odvádí sociální a zdravotní pojištění, atd? Přemýšlejte dále sama a selským rozumem zjistíte, co asi musí výbor nutně dělat. A vůbec, kdo tu povedenou předsdkyni zvolil? Uvědomte si, že vám hrozí pokuta do výše 100.000,– Kč!
Účetnictví – nikdo nevede, podle předsedkyně není nutné, před léty se na to ptala. Předpis plateb – do FO se platí pořád ta samá částka, jako byla domluvená při vzniku svj. Elektřinu si zálohuje každý sám. Centrální vytápění nemáme. Společná elektřina se rozděluje podle neexistující domluvy na obyvatele v domě stejným dílem. Odměny si paní předsedkyně prý nevyplácí, nejsou stanovené, ani nijak schválené. Úklid v domě – sami obyvatelé, předsedkyně udělá rozpis a podle něj jedeme. V domě není domovní řád, ani požární řád. Nejdou označené únikové východy. Od uzavřených východů do nedávna neměla polovina lidí z domu klíče – alespoň to se mi povedlo vybojovat. Sociální a zdravotní pojištění výboru se nevede. Vím co je třeba, je třeba se do toho pustit a dát vše do pořádku. Jenže od schůze je to už dva měsíce s nic se neděje. Chci, aby to tu fungovalo, ale jak to mám udělat?
Pokud se částka do neexistujícího fondu oprav schválila a neschválila se jiná, tak platí ta původní, schválená třeba před deseti lety. Pokud je to moc, dejte návrh na její snížení, pokud málo, tak návrh na zvýšení. V domě, kde existuje svj, platí pravidla vyplývající ze zákona a ze stanov, tam nemusí být žádný domovní řád. Domovní řád je nevymyhatelný. U nás taky žádný nemáme. Pokud máte problém s úklidem, tak navrhněte jiné řešení, úklidovou službu, jelikož povinnost uklízet nemáte. Máte pouze povinnost přispívat na úklid. Takovou povinnost máte, je daná zákonem. Sociální a zdravotní pojištění výboru se opravdu nevede, tak co máte za problém? Zvlášť, když předsedkyně nemá žádnou odměnu. Co máte dělat? Máte právo navrhovat změny ke schválení. Pokud je ostatní členové společenství nebudou akceptovat, pak máte smůlu. Jak se účtují služby, tak na to máte mít schválena pravidla. Stejně tak, jak se přispívá na služby. Jestli to máte schválené tak, jak to děláte navrhněte změnu a přesvědčte ostatní, že váš návrh je lepší ve srovnání s tím, jak to funguje. Jestli nevedete účetnictví, to je průšvih.
Nic si nevymýšlím. Vše výše popsané je pro JuraI. který chtěl vědět, jak to u nás chodí. Je to plný výčet. Domovní řád mě netrápí, ani ten úklid, nejsem lenoch. Jde mi hlavně o to účetnictví a rejstřík. O tom, že nás jako členy svj nikdo neinformuje, co se děje, rozhodne se výbor s nikdo nic neví. Snažím se, aby se ty doklady daly dohromady, já se nechci podílet na zaplacení pokuty za to, že se u nás nic nedělá. Navrhovat změny ke schválení? Jak? Schůze a ani shromáždění se nedělají. Jak se účtují služby? Nic žádná pravidla se neschvalovala.
Jak máte navrhovat změny? Dopisem s dodejkou na adresu SVJ, tak. Návrh na pravidla taky tak. Do dopisu napíšete návrh na změnu. Navrhovat změny na schůzi je pozdě.
Milá paní či slečno, povězte mi prosím,kam posíláte peníze na úhradu společné elektřiny a kdo a kdy Vám tyto peníze alespoň za rok vyúčtuje? Zeptejte se také vaší předsedkyně kde se ptala na to, kde jí řekli, že vaše SVJ účetnictví nemusí vést. Pak se pokusím Vám poradit jak vyburcovat Vaše spoluvlastníky k nějaké činnosti, když to nejde po dobrém. Jura I.
Úhrada společné elektřiny – po vyúčtování od e-on přijde složenka na adresu svj. Částka se poníží o peníze z nájmu vysílače (internetová společnost má na střeše domu vysílač signálu, za něj platí do pokladny svj nájem, za cenu spotřebované energie). Výsledná částka se vydělí počtem obyvatel v domě. To vše dělá předsedkyně bez toho, aniž by to hodila na papír a vyvěsila. Pak obejde dům, vybere peníze a zaplatí (snad furt platí, protože ještě svítíme :D ). Účetnictví – ano, na schůzi jsem se ptala. Prý jí to při založení svj řekla účetní, která pomáhala výboru dojednat úvěr na zateplení domu a opravu střechy. Vše, jsem na schůzi řekla. I to, že nám hrozí fakt dost vysoké pokuty. A furt se nic neděje. Předsedkyně jen vyběhla s tím, že když se mi to nelíbí, jak to dělá, tak ať si to dělám sama. Že mi donese materiály … Chci, aby se správcovství svěřilo nějaké firmě, na to mi předsedkyně řekla, že s tím ona souhlasit nebude.
Ještě něco. Když jsem řekla, že by se to mělo dělat podle platných zákonů, tak se mi předsedkyně vysmála, že bych furt dělala vše podle zákonů… Bohužel, tady v domě je výbor, který vůbec nevěděl, že k jejich funkcím patří i povinnosti. Mysleli si, že založením svj se v domě nic nezmění. a že výbor je jen jakýsi nástupce domovníka, nic víc.
Paní, z Vás to leze jako z chlupatý deky. Teď se dozvídáme, že máte dokonce úvěr. Víte kolik ten úvěr činí a za jakých podmínek byl schválen? Jakým způsobem jej splácíte? Můžete sem dát IČO vašeho SVJ aby byl pohled na vaše společenství vyčerpávající a zbytečně zde nehráli pinčes?
Když mi poradíte, jsem ochotná vám zavolat a vše vysvětlit. U nás totiž nic nefunguje… Půjčka? Navýšení půjčky? Jen výbor, sám za sebe.
Takže milá paní,
- tuším, že asi nevíte o nějakém úvěru. Žádný nebyl asi shromážděním vlastníků schválen, že? Úvěr si tedy vzali členové výboru, tak ať jej splácí z vlastní kapsy. Proč Vy splácíte nějaký cizí úvěr?
- blíží se termín (do 30.4.), kdy obdržíte vyúčtování záloh za rok 2017, které jste po celý rok vašemu SVJ platila. Pokud zjistíte, že vyúčtování nemá předepsané náležitosti – je neúplné, nebo jeho obsahu nerozumíte, nebo je provedeno v rozporu se zákonem, pak jej musíte ve lhůtě 30 dnů reklamovat. Pak uvidíme co se bude dít. Tak do toho.
1 – při ustanovující schůzi při založení svj, se majitelé bytů vč. mě domluvili, že necháme dům zateplit a opravit střechu. Domluvená firma (jednatel stav.firmy má v domě tchýni) měla zakázku udělat do 2 mega. Všichni jsme souhlasili s úvěrem a se splátkou. Výbor dojel do banky a vzal úvěr. Ale nikdo z nás zbývajících nedostal aspoň kus papíru o výši úvěru, o době splácení a o úrocích. Nicméně po 7 mi letech jsem se náhodně dověděla, že proběhlo navýšení úvěru. Že firma provedla vícepráce, nebo jak se tomu říká, prostě že zakázka se prodražila. A tentokrát řadoví členi ani o tomto kroku nevěděli. Když jsem se na schůzi (svolané na můj popud) předsedkyně ptala, tak mi jen odcekla, že máme chodit na schůze – ovšem žádná schůze o navýšení neproběhla. Vlastně, od doby, co se dům zateplit a druhý rok se opravila světla na chodbě, se žádná chůze, ani shromáždění nekonalo.
2 – předpis plateb u nás neexistuje. Každý byt si hradí svoji vodu (studenou, centrální teplou nemáme), svoji elektřinu, každý sám za sebe si zve kominíka,… Jediné, co se platí společně, je společná elektřina a revize hadičáků. Jak se platí společná elektřina, jsem popisovala výše. Přijde složenka od e-on, částka se poníží o částku vybranou za pronájem střechy pro internetový vysílač, výsledná částka se vydělí počtem obyvatel v domě. Pak přijde předsedkyně, zabuší na dveře a řekne si o částku podle lidí v bytě.
Milá paní Niko, nevím sice jak se do vaší společné pokladničky sypou od Vás peníze, nicméně máte tři možnosti jak vybruslit z toho spoluvlastnického „bordelu“ v domě, ve kterém bydlíte:
- vzít za slovo paní předsedkyni výboru, nechat se zvolit za předsedkyni společenství a uvést vše do řádného a civilizovaného stavu. Musíte se však připravit na hodně práce, nevděčnosti, donehostování Vaší osoby, studium a odpovědnost za své činy.
- Celou záležitost předat advokátovi, aby ji ve Váš prospěch (ale i ve prospěch ostatních) uvedl do pokojného stavu. To však stojí velké peníze.
- Tato varianta je ta nejjednodušší.
Až po Vás bude paní předsedkyně boucháním na dveře chtít nějaké peníze, tak jí rovnou řekněte, že bez písemného doložení oprávěnosti požadované platby jí již nic nikdy nedáte (to se týká i úvěru), a bez řádného vyúčtování záloh, které jste jí dosud zaplatila se s ní již bavit nebudete. A peníze za pronájem střechy, které náleží dle výše Vašeho spoluvlastnického podílu Vám, do vaší kapsy, ty požadujete vysázet na ruku. Jste přece spoluvlastnicí domu, nebo ne? Dále jí řekněte,ať zajistí úklid v domě, že už uklízet nehodláte – společenství Vás nesmí nutit vykonávat pro společenství nějaké úsluhy.
Ono se vše špatné pak vyloupne samo. Ostatní povinnosti vůči úřadům snad ještě chvilku počkají, když už čekaly tak dlouho. Dejte nám vědět jak to dopadlo.
Silně pochybuji že by banka poskytla úvěr pouze výboru SVJ bez zajištění. A jaképak vyučtování záloh by mohli očekávat v tom bordelu, který tam, jak paní popisuje, panuje? Prohlášení předsedkyně že má vše v pořádku jsem zažil osobně – pak jsme se nestačili divit. Ale ani to ostatní vlastníky nepřiměje aby začli přemýšlet hlavou.
Banka pujcuje SVJ bez zajisteni zcela bezne…
Mate pravo podle paragrafu 1179 NOZ, tak jej pouzijte a pisemne pozadejte o
- smlouvu k uveru
- ucetnictvi za roky kter vas zajimaji
Tedy pokud tomu rozumite a vite, co presne chcete…
Mimochodem, kolik vase predsedkyne bere odmen?
Měla byste nejprve paní předsedkyni upozornit, že za své jednání/nejednání ručí celým svým majetkem. Pokud dostane kvůli její prokazatelné chybě nebo nečinnosti SVJ pokutu, měla by být odvolána a nový výbor by to po ní měl začít vymáhat.
Děkuji. To jsem výboru sdělila. Jeden člen výboru mi řekl, že se funkce před léty vzdal (což nikdo kromě předsedkyně neví) a že se ho to už netýká. Druhý člen – mistopředseda – na mě koukal jak z jara a jen říkal – já nic nevím, nic neřeším. Předsedkyně mě odbyla s tím, že má vše zapsané v notýsku a že problém nevidí.
- ale je docela možné, tedy pokud je společenství zapsáno v rejstříku –
že je v rejsříku pořád zapsán!
A ohledně zmíněného úvěru. Žádný z členů SVJ neví, kromě výboru, kolik ta půjčka je, jak dlouho se bude splácet. Kolik činí úrok. A to že byla navýšena, to se provalilo až minulý měsíc. Neexistuje žádný souhlas s navýšením a ani žádné oznámení o navýšení úvěru. A vy se mi divíte, že u nás chci něco změnit?! Tady totiž u nás vůbec nic nefunguje nikdo nic neví nikdo nic řešit nechce. Všichni jsou spokojení jen když nemusí něco řešit nebo o něčem rozhodovat. Tohle všechno je jako zlý sen. Většině z vás to může připadat jako nesmysl či dokonce můj výmysl. Ale vše co tady popisuju je pouze pravda.
Také za neukládání účetní závěrky do sbírky listin,nevyplácení výnosů z pronájmu střechy vlastníkům jednotek dle velikosti podílu na společných částech domu dle z.č.366/2013 Sb., § 16 odst.2
"(2) Příjmem společenství vlastníků jednotek nejsou příjmy plynoucí z nakládání se společnými částmi, a to i v případě, že jsou hrazeny na bankovní účet společenství vlastníků jednotek; jde zejména o tyto příjmy:
písm.a) nájemné z pronájmu společných částí domu,
Možná by bylo vhodnější zveřejnit IČO vašeho SVJ,abychom získali více informací a Vy jste obdržel radu,jak postupovat dle vašich stanov.
Hezký zbytek dne. JaVa
,to ovšem závisí od aktivnosti příslušného rejstříkového soudu. Přece nechcete vyrušit vsú. z pohodového zakládání listin do rejstříku a chtěl by jste po nich ještě aby hlídali soulad listin se zákonem?
„nevyplácení výnosů z pronájmu střechy vlastníkům jednotek dle velikosti podílu na společných částech domu dle z.č.366/2013 Sb., § 16 odst.2“
Kde tam vidíte něco o pokutě?
Určitě neváhejte a obraťte se na finanční úřad pod který spadá Vaše SVJ. SVJ je účetní jednotkou a jest-li je pravda co píšete, tak jen za neuložení účetní závěrky do sbírky listin rejstříku SVJ je pokuta od 3 % do 6 % hodnoty aktiv (netto) – jedná se o spáchání protiprávního jednání.
Nevídané – pracovnice FÚ a neví, že výši aktiv najde v UZ, která by měla být zveřejněna v rejstříku.
Naučte se . Neptám se kde je najdu, ale kolik činí. Kolikpak asi svj, které neúčtuje, bude mít aktiv? Kolik asi má aktiv „průměrné“ svj? kolik pak činí těch x%?
Pokud není vedeno účetnictví, zjišťuje se hodnota aktiv podle pomůcek. Nevím, jaké pomůcky využívají na FÚ, ale kdybych tam pracovala, zajímala bych se nejdříve o běžný účet a o pohledávky, tj. o nejpodstatnější část aktiv. Jde-li o SVJ, které nevede běžný účet, nějakou evidenci pohledávek snad vede.
Pro ověření bych se zajímala o závazky, hlavně předpisy záloh na služby a na správu. Poptala bych se po dalších závazcích.
Protože platí, že aktiva = pasiva bez ohledu na to, jestli a jak se vede účetnictví, určitá základna pro sankci by se podle mého názoru dala zjistit ve všech SVJ.
Odhaduji, že u mini SVJ o 5 členech činí aktiva (i pasiva) minimálně 150 tis. Kč. S počtem členů SVJ samozřejmě narůstají předpisy záloh, které hlavně ovlivňují výši pasiv, a tudíž i aktiv.
Paní Klainová,
nic jiného než pomůcky finanční správa nemá možnost použít. K dispozici má v rejstříku SVJ cca 60 000 SVJ. Z toho se dá vybrat vhodná pomůcka.
Pravděpodobně použijí obdobnou velikost SVJ jako u SVJ nevedoucí účetnictví.
A tam mají velkou škálu možného použití velikosti aktiv.
U nás jsme začínali při vzniku SVJ s aktivy 38 000 Kč/jednotku. V době revitalizace jsme měli aktiva 188 000 Kč/jednotku. A to jsme revitalizovali postupně. Pokud by byla revitalizace v jednom roce, tak je to daleko více.
Pokud by se SVJ odvolalo proti použití pomůcek, tak soud bude zkoumat pouze zda se pomůcky mohly uplatnit a nikoliv jaká výše pomůcek byla použita.
Hezké Velikonoce!
Pavel
Pane Pavle, děkuji Vám za reakci. Použití pomůcek má tedy znamenat, že se musí vybrat SVJ obdobné velikosti? Že není možné dospět k velikosti aktiv vlastními propočty, jak jsem se o to snažila ve svém původním příspěvku?
Potom může mít pokutované SVJ smůlu, protože existuje velká pravděpodobnost, že FÚ vybere sice SVJ obdobné velikosti, ale s dvojnásobnými aktivy, jak to mám v příkladu na který jsem uvedla odkaz. Pokud vím, je takových SVJ, ve kterých jsou nabalena aktiva i pasiva, většina. To vaše navýšení aktiv díky revitalizaci je mi jasné, ale o takovém SVJ jsem neuvažovala, protože by mu snad banka bez vedeného účetnictví úvěr neposkytla.
I já Vám přeji hezké Velikonoce!
N. Klainová
Paní Klainová, jak by mohl FÚ dospět k velikosti aktiv vlastními propočty. Z čeho by vycházel? Jestliže nějaké SVJ nevede účetnictví tak porušuje platné předpisy. Předpokládám, že ho FÚ vyzve, aby předložil účetnictví např. za poslední tři roky (což mu umožňuje zákon). A SVJ se buď probudí a rychle všechno zpětně doúčtuje a účetnictví předloží. Nebo nic neudělá, a pak zřejmě dostane sankci za nevedení účetnictví. Jak ji FÚ vyčíslí si netroufnu určit, ale přiklonila bych se k názoru p. Pavla. Jinak vím, že se to mnohým zde nebude líbit, ale jestliže vlastník je absolutně bezmocný, a chce se po něm aby jen platil a o nic jiného se nestaral a držel ústa, tak bych ho vůbec neodsuzovala, že k takovému kroku přistoupí.
Jak bych to počítala, jsem popsala v původním vláknu. Samozřejmě, že bych vlastníka, o kterém píšete, neodsuzovala. Naopak. A pokutu by měl platit orgán, který tu sankci zavinil.
A tady je znovu odkaz na začátek diskuse. Předtím jsem uvedla asi špatný.
Ano, to jsem si přečetla, ale to by SVJ něco muselo evidovat, ale ono zřejmě vůbec neúčtovalo a nedělalo závěrky. Jak napsala tazatelka u nich se žádné schůze nedělají, účetnictví a fin.závěrky se nedělají, nejsou prý nutné. Rozpisy plateb nejsou na papíře, platí to co si někdy dříve dohodli a jen přijde předsedkyně a řekne si o peníze s odůvodněním na co. Tím mohu předpokládám, že vůbec nemají účet a ani žádnou evidenci o finančních tocích. Pak ovšem Váš model nelze použít. To je tak, když se založí SVJ, nikdo se o nic nestará, protože tomu nerozumí a nechá někoho v baráku, aby tomu „šéfoval“. Před asi 2 lety mě kamarádka mé známé líčila, jak to u nich např. chodí při vyúčtování služeb a tomu jsem nemohla naprosto uvěřit, zejména proto, že to nikomu v jejich domě nevadilo. Říkala, že při vyúčtování (teplo, voda, služby) jejich předseda nedoplatky vyrovnává z přeplatků. A tím je vyúčtování hotovo, nic se nevrací, nedoplácí. Když jsem ji ve stručnosti vysvětlila jak to má být správně tak řekla, že to netušila, že ona tomu nerozumí. To je pak skutečně tragédie.
Paní ik, můj model použít jde, jen by se musel upravit. Pokud si paní, o které jste psala, že jen vybírá hotovost, nevede na papíře pohledávky a nosí je v hlavě, tak by se prostě muselo začít rozmotávat od pasiv. Nikdo nepsal, že v domě odpojili vodu nebo vypnuli elektřinu, nevím, jak to tam mají s teplem. to znamená, že mají schváleny nějaké předpisy záloh, které stačí na úhradu dodavatelských faktur. Kvalifikovaný odhad pasiv tedy udělat jde a tedy je možné odvodit i výši aktiv. Takto bych postupovala já, kdybych dostala za úkol zjistit aktiva a pasiva nějakého SVJ, které o ničem neúčtuje, ale které hradí dodavatelské faktury.
Už jsem si podobný rébus vyzkoušela na účetnictví, které bylo pracnější rozmotat, než zavést úplně nové.
Úředník FÚ takto samozřejmě nemusí postupovat, může vzít údaje ze stejně velkých SVJ, která vedou účetnictví, jak psal pan Pavel.
asi jsem to špatně vyjádřila – někteří vlastníci mají při vyúčtování přeplatky, někteří nedoplatky (zaplacení zálohy proti skutečným nákladům) a pan předseda nevrátil přeplatky vlastníkům např. 1,2,3, ale vyrovnal jimi nedoplatky vlastníků např. 4,5,6,7. A nikomu to v tom domě nepřišlo divné.
Poslední komentáře