Praktická aplikace zákona 67/2013
Dobrý den, můžete někdo poradit s aplikací správného postupu? Níže uvedený příklad samozřejmě nastal v roce minulém a nyní se bude nepochybně opakovat. Že se takto postupuje i v jiných SVJ nemám pochyb. Jak se dostat z tohodle ven? (prosil bych jiné rady a názory než umřít nebo prodat a táhnout jinam – jak se příjemce dozvěděl od členů výboru)
- 15.3. podal příjemce žádost dle §8/1
tj. o podklady pro následné vyúčtování a možnost si je ofotit - 15.4. bylo příjemci doručeno vyúčtování – obsahující
vyčíslený dluh.
Příjemce se od tohoto data stal „dlužníkem“ a poskytovatel se stal „věřitelem“.
Vyúčtování mimojiné neobsahovalo vyúčtovaný úklid spol.prostor,
obsahovalo záhadný „dluh z minulých let“ (60% z vyčísleného dluhu) - 18.4. podal příjemce (který stále nedostal podklady) preventivní
písemné námitky
s uvedením výše popsaných, ale zatím jen „domnívaných“ chyb - 12.8. byl po opakovaných slovních a pak i písemných urgencích
(4.7. a 2.8.)
dodán „nějaký“ balík „nějakých“ podkladů (žádaných již 25.3.) - 24.8. po prostudování dodaných „podkladů“, podal příjemce
námitky, protože zjistil,
že podklady neobsahují nic odůvodňující nezúčtování úklidu.
Zjistil také že 1/3 dokladů nerozumí: k tomu mu SVJ (z pera právníka správce) napsalo, že zákon mu ukládá doklady předložit ale nikoliv příjemce školit v porozumění účetním podkladů a základům matematiky pro základní školy. A jako projev vstřícnosti poskytovatele že uvádí, že „dluh z minulých let“ si příjemce může spočítat jako rozdíl co zaplatit měl „v minulý letech“ a co skutečně zaplatil. - 31.8. je dle §7/3 nejzažší lhůta pro finanční vyrovnání
- 23.9. je dle §8/2 nejzažší lhůta pro vyřízení námitek z 24.8.
- 25.10. bylo příjemci doručeno stanovisko SVJ, které obsahovalo všechno možné ale nic o tom, zda byla reklamace uznána či nikoliv
- 31.12. bylo příjemci doručeno, že pohledávka bude prodána slovenské vymahačské agentuře „Vystěhujeme neplatiče s r.o.“ (název je pochopitelně změněn, ale významově je obdobný)
- 15.1. bylo příjemci doručeno oznámení, s informací, že jeho dluh vůči SVJ je vyšší o 60% za nedostavení se na adresu XY si agentura účtuje 4000Kč, že s platností od „dubna“ bude znemožněno příjemci používání výtahu, že je „v pozdně večerních hodinách“ snížena bezpečnost ve společných prostorech domu
Otázky:
- je nebo není poskytovatel v prodlení (73-dní) v povinností
předložení podkladů dle §8/1
(termín předložení 31.5. předloženo 12.8.)? - je „spravedlivé“ aby příjemce pokutu (jeli reálná) dle ad-1 požadoval/vymáhal/započetl?
- je poskytovatel v prodlení (32-dní) v povinností vyřídit námitky do
30-dnů dle §8/1
(termín vyřízení 23.9. předloženo 12.8.)? - je „spravedlivé“ aby příjemce pokutu (jeli reálná) dle ad-3 požadoval/vymáhal/započetl?
- je dlužník (který má na podání námitek termín 23.9.) již od 31.8. neplatičem (od tohoto data+1 vypočítává posytovatel pokutu z prodlení za prodlení příjemce dle §7/3 – lze to mít za „spravedlivé“)?
- je znemožnění užívání výtahu pro příjemce bydlícího v 8-patře, fyzickým týráním?
- je „informace“ o snížené bezpečnosti zastrašováním a vydíráním?
- má dlužník (dle vymahačů již neplatič) zaplatit nebo se má bránit nějak aktivně? (Policie má zato, že ze strany SVJ a pověřené agentury nejde o vydírání, ale vymahači jen přátelsky upozorňují, k čemu nezaplacení dluhu povede (zda dluh existuje či nikoli prý neřeší Policie ale jen občanskoprávní soud, ale z výsledku poptání u sousedů příjemce má policie za to, že dluh zřejmě existuje a hrozbu napadení neshledává jako akutně reálnou)
- má dlužník (nikoliv neplatič) čekat na soudní obsílku (žalobce
SVJ),
nebo trpně čekat na pěst mezi dveřmi či jiné napadení?
Pojem „spravedlivé“, je uveden v §13/1 jako předpoklad vymahatelnosti pokuty z prodlení.
Asi vám lépe pmůžeme, když sem vyvěsíte (nebo někam na uloz.to či úschovnu) vyúčtování z loňska a reklamaci, i žádost o nahlédnutí. Vyvěste i stanoviska a vyjářdění správce a upomínku.
Poslední komentáře