Posouzení stavby
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, ve stanovách máme uvedeno, že co není ve výlučné pravomoci shromáždění, nebo co si shromáždění nevyhradilo do své pravomoci, tak řeší výbor. Tedy výbor má dle mého názoru poměrně slušné pravomoci, neboť shromáždění si nic nevyhradilo. Vzhledem k tomu, že předchozí vedení ani vlastníci se o dům moc nestarali, chtěl bych to napravit. Dle mého názoru je potřeba provést novou hydroizolaci, bude třeba nových rozvodů vody, bude třeba řešit stropy ve sklepech které jsou ve špatném stavu, atd.. Protože ale nejsem odborník, chtěl bych aby nám toto posoudila odborná firma. Má otázka zní, má tuto pravomoc výbor společenství? Moc děkuji za rady.
Pravomoce výboru určují stanovy.
§9 odst. 11 ZoVB Výbor nebo pověřený vlastník rozhodují o věcech spojených se správou domu, pokud si rozhodnutí v těchto věcech nevyhradí shromáždění.
Dle VS je výbor k takovému to kroku oprávněn, neboť nejde o věc vyhrazenou shormáždění.
Jde spíše o to, aby na zaplacení takovéhoto posouzení bylo dostatek prostředků. Jaký máte rozpočet? Je v něm počítáno s tímto výdajem? Je výbor oprávněn k přesunu peněz mezi položkami…?
Na posouzení mám nabídku cca 5–8 tisíc, dle rozsahu. Prostředků na opravy není mnoho, nicméně o to mi primárně jde, abych lidi donutil, že je potřeba zvednout platby na předpokládané opravy. A kdo jiný má určit jaké opravy budou nutné? Já si sice mohu myslet, že je potřeba provést hydroizolaci, ale to nemá žádnou váhu. Potřebuji odborné stanovisko. Rozpočet tu není žádný, předchozí vedení se o to staralo velice špatně, nebo spíše bych řekl že vůbec. Jedná se mi o to, pokud výbor má oprávnění provádět drobné opravy na byt. jednotku nepřesahující v průměru 1000,–Kč, předpokládám, že takového posudku se to týkat nebudu. V advokátní kanceláři mi bylo řečeno, že na položky typu právních služeb, uzavírání smluv atd. má výbor oprávnění do 50.000,–Kč/rok na jednotlivý úkon. Má tedy výbor k tomuto skutečně oprávnění? Na shromáždění toto nemohu navrhovat, spořiví důchodci by to okamžitě zamítli.
Jdete na to velice rozumně.
Právní způsobilost SVJ(2000) je provádět zejména správu, provoz a opravy domu. U SVJ(2012) k tomu přistupuje i zlepšení domu. Tuto hlavní činnost zabezpečuje vždy statutární orgán – a jeho členové jsou podle NOZ povinni konat s péčí řádného hospodáře. Do péče o dům patří i sledování jeho stavu a střednědobé i dlouhodobé plánování nutných budoucích zásahů údržby a oprav. Z tohoto hlediska jsou Vaše kroky jednoznačně v souladu s předmětem činnosti SVJ.
Má-li výbor konat tak, jak mu zákon přikazuje (to jest jako řádný hospodář), musí mít v první řadě znalosti o skutečném stavu domu a jeho jednotlivých částí, a také informace o zbytkové životnosti částí domu a technických zařízení.
- Teprve na základě těchto skutečností je možné pro dům vytvořit dlouhodobý plán údržby a oprav.
- Z tohoto plánu pak vychází finanční plán, který počítá s provozními náklady, náklady na údržbu, i s náklady na opravy, které bude nutné uskutečňovat postupně v následujících desítkách let.
- Tento finanční plán je základem dlouhodobého plánu cashflow SVJ, do kterého se zahrnují plánované finanční vstupy (platby od vlastníků a jiné zdroje) a plánované finanční výstupy (náklady na jednotlivé akce).
- A teprve z tohoto dokumentu lze určit nutnou výši záloh či příspěvků na správu v jednotlivých měsících a následujících letech.
Plán cashflow je pochopitelně třeba sestavit vždy tak, aby se SVJ nedostalo do červených čísel. Pokud by k tomu mělo dojít, je třeba naplánovat jak to překlenout: mimořádnou úhradou od vlastníků, zvýšením měsíčních plateb v předstihu, nebo bankovním úvěrem – ovšem s řádně zajištěným splácením pomocí smluv s dlužníky.
Vy jako členové výboru samozřejmě neovlivníte, zda vlastníci nakonec schválí dlouhodobý plán údržby a oprav a jeho financování. Ale budete-li mít dlouhodobý plán a předložíte jej shromáždění, nikdo Vám nebude moci pak říci, že jste snad zanedbali péči řádného hospodáře o svěřený majetek. V některých státech je takový plán sestavovaný povinně a samozřejmě schvalovaný shromážděním; zde se o tom psalo pod štítkem „Reserve Study“: http://www.portalsvj.cz/stitky/….
Na konec upozorním, že jak plán oprav, tak finanční plán s přehledem cashflow je třeba aktualizovat, postačí každé dva roky. Starší plán by nemusel již odrážet skutečný stavebně-technický stav domu, ani vývoj cen.
lake
Poslední komentáře