Vložil lake, 13. Květen 2014 - 0:50

Jdete na to velice rozumně.

Právní způsobilost SVJ(2000) je provádět zejména správu, provoz a opravy domu. U SVJ(2012) k tomu přistupuje i zlepšení domu. Tuto hlavní činnost zabezpečuje vždy statutární orgán – a jeho členové jsou podle NOZ povinni konat s péčí řádného hospodáře. Do péče o dům patří i sledování jeho stavu a střednědobé i dlouhodobé plánování nutných budoucích zásahů údržby a oprav. Z tohoto hlediska jsou Vaše kroky jednoznačně v souladu s předmětem činnosti SVJ.

Má-li výbor konat tak, jak mu zákon přikazuje (to jest jako řádný hospodář), musí mít v první řadě znalosti o skutečném stavu domu a jeho jednotlivých částí, a také informace o zbytkové životnosti částí domu a technických zařízení.

  • Teprve na základě těchto skutečností je možné pro dům vytvořit dlouhodobý plán údržby a oprav.
  • Z tohoto plánu pak vychází finanční plán, který počítá s provozními náklady, náklady na údržbu, i s náklady na opravy, které bude nutné uskutečňovat postupně v následujících desítkách let.
  • Tento finanční plán je základem dlouhodobého plánu cashflow SVJ, do kterého se zahrnují plánované finanční vstupy (platby od vlastníků a jiné zdroje) a plánované finanční výstupy (náklady na jednotlivé akce).
  • A teprve z tohoto dokumentu lze určit nutnou výši záloh či příspěvků na správu v jednotlivých měsících a následujících letech.

Plán cashflow je pochopitelně třeba sestavit vždy tak, aby se SVJ nedostalo do červených čísel. Pokud by k tomu mělo dojít, je třeba naplánovat jak to překlenout: mimořádnou úhradou od vlastníků, zvýšením měsíčních plateb v předstihu, nebo bankovním úvěrem – ovšem s řádně zajištěným splácením pomocí smluv s dlužníky.

Vy jako členové výboru samozřejmě neovlivníte, zda vlastníci nakonec schválí dlouhodobý plán údržby a oprav a jeho financování. Ale budete-li mít dlouhodobý plán a předložíte jej shromáždění, nikdo Vám nebude moci pak říci, že jste snad zanedbali péči řádného hospodáře o svěřený majetek. V některých státech je takový plán sestavovaný povinně a samozřejmě schvalovaný shromážděním; zde se o tom psalo pod štítkem „Reserve Study“: http://www.portalsvj.cz/stitky/….

Na konec upozorním, že jak plán oprav, tak finanční plán s přehledem cashflow je třeba aktualizovat, postačí každé dva roky. Starší plán by nemusel již odrážet skutečný stavebně-technický stav domu, ani vývoj cen.

lake

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.