Počet popelnic na vchod do domu
Dobrý den,
jsem členem Společenství vlastníků jednotek. Rád bych se zeptal na možnosti řešení problému, který se týká nároku na počet popelnic (240 l) na vchod do domu. V každém ze tří vchodů do domu se nachází šest obsazených bytů. Podle vyhlášky města se za zpracování komunálního odpadu platí za fyzickou osobu ve vazbě na trvalé bydliště. Do nedávné doby byly u každého vchodu do domu umístěny dvě 240 l popelnice. Nyní nám město 3 popelnice odebralo z důvodu, že zjisili nižší počet osob s trvalým bydlištěm na naší adrese. Přesto, že jsou všechny byty obydlené. Problém je v tom, že majitelé bytů bydlí na jiné adrese a mají tedy i jiné trvalé bydliště a lidé, kteří jsou v jejich bytech v podnájmu na naší adrese přihlášeni k trvalému pobytu nejsou. Tito lidé samozřejmě vytváří odpad, který vhází do popelnic. Hrozí tak, že popelnice budou přeplňovány a odpad se bude množit i vedle těchto popelnic. Je nějaká páka na úředníky města, aby popelnice vrátili zpět? Poctivě platíme ze zpracování odpadů a rád bych, aby se udržoval i pořádek v okolí domu. Město argumentuje tím, že v domě žije malý počet trvale přihlášených osob a tedy máme nárok na menší počet popelnic. Problém bude i v dohodě se sousedy, které si byty pronajímají. Podle města si sami mají objednat nádoby na odvoz odpadu. To však neudělají. To, že by si zajistili trvalé bydliště si zase z jistých důvodů nebudou přát pronajímatelé. Majitelé bytů, kteří své byty pronajímají se zase i z pochopitelných důvodů neúčastní schůzí domu. Řešení typu dávat zámky na popelnice a tím nájemcům zabránit vyhazovat odpadky není řešením.
Děkuji za případné rady
„Město argumentuje tím, že v domě žije malý počet trvale přihlášených osob“
Jak město zjišťuje počet trvale přihlášených osob žijících v domě? Sděluje Vám tento počet?
Z evidence obyvatel lze zjistit počet osob přihlášených k trvalému pobytu na adrese, a není to veřejná informace.
Tady ale řeším počet obyvatel přihlášených a zdržujících se na adrese.
Město argumentuje tím, že v domě žije malý počet trvale přihlášených osob.
Ptal jste se, jak tyto osoby město zjišťuje a já odpovídám, že pomocí Evidence obyvatel. Osoby bydlící v domě (bytě), nepřihlášené k trvalému pobytu nelze nijak legálně či standardně zjistit.
Taková myšlenka: Komu patří odpad odložený do sběrných nádob a případně mimo ně v systému, kdy za ukládání a odvoz odpadu platí osoba paušální poplatek obci? Pokud obci a obec je pak odpovědná za pořádek kolem popelnic v případě, že odpad se do nich nevejde, tak by to mohla řešit obecní/městská policie jako znečišťování prostředí způsobené nedostatkem nádob na odpad.
Původcem odpadu vzniklého na území obce je obec.
Vlastníkem odpadu je obec (od chvíle, kdy byl vložen do nádoby na odpad, do té doby se nejedná o odpad podle práva).
O odvozu odpadu ve vlastnictví obce a vzniklého na území obce rozhoduje obec (v mezích práva).
Příště tu vyřešíme, kdo je vlastníkem splaškových vod a kdo je vlastníkem srážkových vod.
Jitka N.: Jestli jste postřehla, tak můj dotaz nebyl jen na osobu vlastníka odpadu, ale následně, co to pro něj může znamenat ve vztahu k problému, který se tu snažíme řešit.
Takto to vypadá když někdo od stolu vymýšlí úřednické nesmysly. Naprosto nejlepší způsob účtování popelnic je u nás. SVJ si objedná kolik popelnic chce s frekvencí vyvážení jaké chce. Dle toho SVJ zaplatí. SVJ to následně rozúčtuje mezi lidi tak jak potřebuje. Nikdo nečmuchá do žádných osob, nikdo neřeší nějaké trvalé bydliště.
Účtovat popelnice podle nějakých „osob“ nebo dokonce trvalého bydliště je naprostá a nepoužitelná hovadina.
Předseda
Anonne, máte pravdu ale bohužel jen částečně. Již jsem to psal v jiné diskusi, ale berte v potaz, že nakládání s odpady a potažmo způsob placení za ně se v jednotlivých obcích (městech) liší často diametrálně! Záleží jaké obec přijala vyhlášky. Například zde v Chebu se vybírá roční poplatek ve výši 500,–Kč (od 1.1.2013 700,–Kč) a je vázán na osobu trvale a nově i přechodně přihlášenou k pobytu kdekoli na území města. Město samo si hlídá placení poplatku a prostřednictvím najaté svozové firmy si hlídá i pořádek kolem odpadových nádob. Pokud jich je málo, firma přidá, pokud jsou nevyužité, odebere. Systém funguje perfektně již řadu let. Zde nejsou SVJ, BD a jiní vlastníci obtěžováni nějakým objednáváním nebo rozúčtováváním poplatků za odpady. Trochu jinak je to u majitelů domků nebo podnikatelů na území města, ti si samozřejmě musí sjednat individuální smlouvu. Na vyzvání Městské policie musí být schopni doložit jak nakládají s odpady. Tedy nelze nemít v domku popelnici a vozit odpad na sídliště. „Šetřílkové“ tu mají smůlu. Univerzální rada jak odpady řešit není, je to dáno každou jednotlivou obcí. A samozřejmě že i tento systém má slabinu že nelze počítat s osobami, které se zde zdržují bez přihlášení. Toto ale nelze eliminovat nikdy.
To nejsou žádné úřední nesmysly. U nás ve statutárním městě, což je město větší,že ano, to funguje podle místa trvalého bydliště bez problémů. V našem společenství (věžák) s tím nemáme žádný problém.
Asi pomaleji chápete. Nesmysl to je a to totální.
Kontrolní otázka – když bude u vás v domě v 29 ze 30 bytů bydlet nájemník bez trvalého pobytu bude platit popelnici v domě ten jediný poslední nahlášený chudák? ZAMYSLETE SE.
Předseda
Zdravím. Jste SVJ nebo družstvo? Či dům vlastní město? Jak to máte řešené? Pokud v jedno domě z části žijí nájemci bytu a z části majitelé bytu,jak je to řešené s odpady? Jak se odlišují popelnice nájemců bez trvalého bydliště od popelnic lidí s uvedeným trvalým bydlištěm?
Jesti se ptáte mě, tak jsme SVJ a platby za odpady si zařizuje každý sám podle místa trvalého bydliště.SVJ nic takového neřeší. Máme běžné větší nádoby na odpady a nemáme s ničím žádný problém. Ani s městěm, ani s nájemníky,kterým někteří vlastníci pronajímají byt, ani s počtem osob, ani s nádobami, ani s odpady, ani s odvozem. Vůbec nechápu, co tady kolem plateb za odpady řešíte. Ale každá obec to má asi jinak. My to máme takhle, podle mého názoru velice rozumné,praktické a jednoduché. Asi máme osvícené úředníky na magistrátu, díky za to.
Asi jste opravdu silně nechápavý. To že se popelnice platí podle trvalého bydliště je totální kravina. To že u vás vše funguje je jen štěstí a ne výsledek nějakého úžasně inteligentního systému. Až budete mít plný dům nájemníků hlášneých na radnici sousedního města a vaše město vám sebere všecky popelnice poznáte jak zhovadilý je tento systém.
Předseda
anonn: Systém placení za odpad, kdy je založen na poplaktu, který platí obci ten, kdo v ní má trvalý pobyt, je dán obecní vyhláškou – viz např. vyhláška m. Brna: http://www.dokumenty.brno.cz/…nty/text.php?… Možná, že je to kravina, jak Vy tvrdíte, to je ale asi tak vše, co proti ní mohou obyvatelé předmětného domu dělat.
Pokud neumíte nic jiného poradit, snad abyste tuto diskusi neobohacoval spamem.
Řešení mám. Nepsat dotazy do nějaké diskuse ale napsat oficiální dopis na příslušnou radnici a logicky zdůvodnit jak je ona vyhláška zhovadilá.
A pokud někdo namítne že to nemá smysl, já ihned kontruji že jsou možná desítky naprosto reálných věcí, které jsem já sám dokázal skrz úřady změnit (k lepšímu). Někdy stačí jeden telefon, jeden email někdy 5 ale výsledky jsou. Někdy jsou to „maličkosti“ jako uklizený sníh, někdy zásadní věci jako změna dopravního značení co možná zachránila život. Ale především má i smysl bojovat i proti nesmyslným vyhláškám viz toto téma.
Předseda
U nás si právě za odpady také každý platí sám. Neplatí je tedy SVJ. Dokonce jsem přesvědčen o tom, že za odpady platí i tito nájemci. Stačí, že mají trvalé bydliště nahlášené třeba na adrese radnice města. Nemají tedy trvalé bydliště na adrese domu. O zasvěcených úřednících bych tedy nemluvil. Držejí se striktně vyhlášky a zdravý rozum šel na dovolenou.
Myslím, že jediná cesta vede přes radnici. Buď se s úředníky dohodnete na tom, že popelnice navíc zaplatí SVJ (neberu teď v potaz, jak se to následně vyúčtuje), jestli to je možné, nebo budete tlačit na změnu vyhlášky.
Poslední komentáře