Opět "Fond oprav"

Vložil Jar (bez ověření), 19. Březen 2014 - 9:23 ::

V diskuzi na téma záloha na správu domu LAKE uvádí: „Kdo dosud neudělal tu chybu, že by uhradil cokoliv na neexistující „fond oprav“, je na tom dobře: na neexistující účel mu nemůže SVJ přededpisovat žádné platby. Předpis „fondu oprav“ je absolutně neplatný. Příjemce předpisu by měl buď reklamovat celý předpis záloh, nebo oznámit SVJ prokazatelně, že určitá položka v předpisu je neurčitá a nesrozumitelná, případně je v rozporu se zákonem. Z toho důvodu uznává a bude hradit pouze ty položky, s nimiž souhlasí a jejichž význam je nepochybný.“ Mám před sebou předpis záloh, zaslala jej správní firma, předpis se týká záloh na služby spojené s užíváním BJ a „Fond údržby (BÚ SVJ)“ a to 25 Kč /m2. Taj stanovila Rada městské části, má zatím většinu hlasů, tak velí. V PVB nic takového není, mluví se o v něm o nákladech jako odměna správci, pojištění, běžná údržba a opravy. Doporučujete, než zaplatím vyžádat si sdělení, k jakému účelu je záloha určena? Např. netuším, zda jsem jako vlastník BJ pojištěn ( společné části ), kolik činí odměna správci a co je zbytek?

Jar

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 19. Březen 2014 - 11:12

    Ano, opět fond oprav a opět špatně. Snad jsem to napsal jasně už tenkrát: na neurčitý účel neplaťte nic. Nemáte takovou zákonnou povinnost. Je samozřejmě potřebné obrátit se na soud proti přijatému usnesení, jinak je jakékoliv mudrování zbytečné.

    Máte-li hradit příspěvek na správu (který není zúčtovatelnou zálohou), je povinností údajného věřitele sdělit Vám důvod platby. Důvod „fond údržby“ je podle označení pouze částka na údržbu, na nic jiného. V tom případě je částka 25 Kč/m2 zjevně předražená. Požadujte předložit plán údržby, ze kterého by plynuly roční náklady na údržbu domu v této neuvěřitelné výši.

    Pokud snad mají být kromě příspěvku hrazeny i zálohy na správu (což ovšem z předpisu nijak neplyne), musel byste dostat tyto informace:

    • která část zálohy je krátkodobou zálohou,
    • jaký je předpokládaný termín použití zálohy,
    • jaký je termín vyúčtování (jednou ročně, ale musí být jednoznačně určeno DO KDY)
    • na jaké konkrétní účely je každá část krátkodobé zálohy určena.
    • která část zálohy je dlouhodobou zálohou,
    • na jaký konkrétní účel je každá část dlouhodobé zálohy určena,
    • jaký je předpokládáný termín použití každé části dlouhodobých záloh.

    Až tyto informace dostanete, teprve pak bude předpis právně platný. Zatím je absolutně neplatný pro rozpor se zákonem. Oznamte to takto SVJ. I přesto naléhavě doporučuji z opatrnosti podat žalobu, neboť neplatnost takového typu usnesení je třeba napadnout soudně.

    lake

    Vložil Kočka (bez ověření), 19. Březen 2014 - 17:46

    Na jaký § je třeba se odvolat při požadování shora doporučených informací? Děkuji.

    Kočka

    Vložil lake, 19. Březen 2014 - 19:05

    Podívejte se na štítek „právo na informace“. Judikáty (včetně usnesení Ústavního soudu) najdete v http://www.portalsvj.cz/…do-dokumentu. Navíc např. NOZ § 1791, § 580, § 2435 s přihlédnutím k § 2444, § 2735 per analogiam, § 2749 per analogiam, § 1179 per analogiam.

    lake

    Vložil správce předseda (bez ověření), 19. Březen 2014 - 17:32

    Zase papežstejsi,než papež? Víte, že v jednoduchosti je krása?

    Vložil Toma, 19. Březen 2014 - 20:11

    V obecné rovině lze souhlasit s lakem – lidé mají vědět na co přesně přispívají a většina výborů to lidem na shromáždění vlastníků také sděluje. Ovšem jeho „rádoby“ právnické nesmysly typu : „přesně na co u všech položek“ je mimo realitu. Doporučuji pna Lakemu a Kočkovi a spol – jděte dělat do výboru (s 60 BJ) pracujete dle „minuciózních“ požadavků Lakeho a… ať Vám praskene kanalizace – havarie – oprava 300 tisíc – a začněte obíhat vlastníky (nájemníky?) ať Vám do 14 dnů zaplatí několik tisíc… Hodně zdaru všem, kteří neví jaká je realita. Tm

    Vložil lake, 19. Březen 2014 - 21:07

    Ale no tak… Odstranění havárie kanalizace nestojí 300 tisíc. Jste mimo realitu. Pokud míníte výměnu kompletní kanalizace v domě, to není havárie. To je oprava. Ta se plánuje, pane, dlouho dopředu.

    Jste to Vy, kdo nevíte jaká je realita. Pokud nejste schopen sestavit jednoduchý plán oprav a údržby domu na 30 let dopředu, je to Váš problém, ne můj. Netušíte zřejmě, že řádně hospodařící SVJ vybírá na správu domu pravidelně zálohy, včetně dlouhodobých. Takže 300000 Kč nejspíše má.

    Pokud nemá takovou částku naspořenu, mají vlastníci smůlu. V tom případě si SVJ může vzít půjčku či krátkodobý úvěr. Už jste o tom někdy slyšel? Povím Vám jak na to: zajde se do budovy s nápisem „Banka“ …

    lake

    Vložil správce předseda (bez ověření), 19. Březen 2014 - 9:37

    Takže v předpise musí být vyčísleno toto:

    1. Příspěvek na správu domu a pozemku......25,–m2
    2. Záloha na vlastni správní činnost.....např. 150/byt
    3. Zálohy na služby spojené s bydlením.

    V bodě 1, nesmí být „skrytá“ záloha na vlastni správní činnost.

    Vložil Poznamka (bez ověření), 19. Březen 2014 - 11:46

    pane správce předseda,
    položka 2. podle mně nemá charakter „zálohy“ ale „příspěvku“ neboť obsahuje výdaje téměř přesně předvidatelné (odměny funkcionářů, odměna externího správce poplatek ze vedení účetnictví) ostatní nevýznamné předem nestanovitelné např., náklady vedení běžného účtu dáme do 1. nebo 3.
    položka 1. naopak má charakter zálohy, neboť obsahuje výdaje převážně přesně nepředvidatelné – obsahuje výdaje co není v 1. a 2. a to jsou výdaje technické péče (revize, opravy, údržba, rekonstrukce…), ale bylo by potřeba rozdělit na:
    1 a) krátkodobé s ročním vyúčtováním (revize, havar. opravy, údružba, ostatní výdaje provozní povahy)
    1 b) dlouhodobé, jmenovité (akce rek. naplánovaná příprava a realizace na delší období než rok a vyúčtované po realizaci

    Vložil SVJ Iva (bez ověření), 19. Březen 2014 - 21:07

    Jsme malé SVJ/13 BJ/ se schůzováním jsou potíže ale vždy se domluvíme,zatím. Z toho co čtu se mi nejvíc líbí neřešit příspěvek a vybírat pouze zálohy v tomto členění:

    1.Na správu domu a pozemku ve výši,která náklady za rok pokryje – vždy cca,protože kromě odměny správci domu,poplatku za účetnictví nic nelze určit přesně -sekání trávy podle toho jak roste,revize,o­pravy,koneckon­ců i výše pojistek se občas mění a zharnujeme tam i el.na společné osvětlení,protože je to minimální částka. Jednou za rok předložit co se platilo, vyčíslit zůstatek a rozhodnout,zda každému 1/13 vrátit nebo převést do dalšího roku s tím, že by v budoucnu byly platby od členů poníženy. 2.Záloha dlouhodobá,která se zúčtuje za 10 let -protože máme čističku a bude potřeba určitě údržba a i další větší akce se mohou objevit. 3.Záloha na spotřebu el. pro ČOV – jednou ročně vyúčtovat a vyrovnat – on je to zatím vždy doplatek – uvidíme co bude s cenou el.energie. Je v tomhle nějaký problém, musí být něco pojmenováno jako příspěvek??

    Vložil správce předseda (bez ověření), 19. Březen 2014 - 17:27

    V NOZ není žádné členění na dlouhodobé, krátkodobé, a bůhvi jaké. Jediné, co mi nesedí, je zařazení pojištění domu do vlastni správní činnosti. A zálohou jsem to nazval proto, že právě vlastni činnost se rok od roku liší. A zálohy na služby spojené s užíváním bytu jsou snad jasné. Prosím, upřesněte, kde se píše o povinnosti rozlišovat časově a věcne příspěvky na správu domu a pozemku.

    Vložil Poznamka (bez ověření), 20. Březen 2014 - 0:02

    Ne úplně a ve všem, nejsem právník a nerozumím všem formulacím a nejsem schopen posoudit platnost jeho výroků, nicméně mám k němu důvěru a jeho metoda v každém případě přispívá k průhlednosti hospodaření výboru. Souhlasím s tím že každá položka poplatku za bydlení má charakter zálohy. Další argument je metodická, balík peněz co vyžadujeme od vlastníků musíme umět rozdělit minimálně (ne-li předpis ale určitě náklady alespoň v účetnictví): 

    1. dle účelu vynaložení a to vlastní správa, správa domu a pozemků a plnění spojená s uživáním domu (služby), případně splátka úvěru 
    2. podle druhu rozvrhových základen jinak nelze vypočítat vyúčtování

    a to spoluvlastnický podíl, rovným dílem, dílem podle měření spotřeby, podle počtu osoboměsíců, podle účasti na vlastnictví ve výlučném užití,… 

    1. podle lhůty vyúčtování jinak nelze vypočítat vyúčtování a to

    krátkodobé (roční) nebo dlouhodobé delší než rok (pokud takové máte)

    Vložil správce předseda (bez ověření), 20. Březen 2014 - 6:29

    Bohužel. Obsáhlý text, celkem v pořádku. Ale, kde je odpověď na mojí otázku? Nějak špatně vidím......

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".