Odtahy v Brně skončily
Město Brno přestalo odtahovat automobily z důvodu čištění komunikací.
- Od kterého data tato změna nastala?
- Na základě jakého rozsudku, který údajně určil, že předchozí praxe (odtahů přes celé město a následného zadržování vozidla do zaplacení několikatisícové částky bez možnosti obrany) je šikanosní?
- V kterých dalších městech rovněž došlo k podobné změně, tj. která další města rovněž začala respektovat zmíněný rozsudek, byť se jich přímo netýkal?
Současná praxe je snesitelná, poplatek výrazně nižší, a hlavně, vozidlo je vráceno na místo, takže šikana skončila.
Aby mohla obec odtahnout vrak a na naklady drzitele, tak tam na obecni komunikaci musi stat nekolik mesicu bez majitele. To plati snad uz od davnoveku, nebo se pletu?
Ano, technicky se ale nejedna o odtah…
Pokud vim tak si ulice obce foti a kdo tam stal i pred umistenim dopravni znacky cisteni, toho premistovaly bezplatne. Alespon v normalnich mestech. Nevim jak v Brne.
S tim vrakem to byla narazka na znamou opravu silnice, kdy jista obec nebyla schopna vcas oznamit a musela NEopravit silnici pod vrakem.
Obce prece maji v rukou silne paky, treba zpoplatnit stani na obecnich komunikacich, takze se jedna toliko o manazerske selhani.
v brně auto a značky vyfotili, odtáhli do slatiny k panu černému. no a řidič si musel pro auto dojet, vysolit platbu za odtah 1900 před asi pěti lety (poprvé a naposled se mi to stalo:-( ). no a kdo prskal, tak mu ještě nadělili poliši pokutu od 500 do 2000 za blbý parkování.
že tam stál někdo před (můj případ) umístěním značky nezájem. a je to tak v pořádku, čištění je rok dopředu na netu.
Jste zmatena a pokládáte nesmyslný dotaz.
- Tvrdíte, že „město Brno přestalo odtahovat automobily z důvodu čištění komunikací“.
- Zároveň tvrdíte, že „vozidlo je vráceno na místo“.
K tomu aby vozidlo mohlo být vráceno na místo, musí být napřed z toho místa odtaženo. Takže mezi Vašimi tvrzeními je nepřekonatelný rozpor. Město Brno samozřejmě ty autombily při čistění komunikací odtahuje (a pak je vrací zpět).
Podotýkám, že otázku osudu odtažených vozidel vyřešil už rozsudek Nejvyššího soudu 21 Cdo 4546/2009–152 ze dne ze dne 9.12.2010. Ústavní stížnost proti tomuto rozsudku byla zamítnuta usnesením Ústavního soudu IV.ÚS 612/11 ze dne 19.10.2011. Od té doby je nepochybné, že povinností správce nebo vlastníka komunikace je vrátit odtažené vozidlo zpět na místo z něho bylo odtaženo.
Od těch judikátů uplynulo 11 let.
Jak dále vyplývá z ustanovení § 19 odst. 5 zákona o komunikacích rozhodnutí silničního správního úřadu o označení místní komunikace dopravní značkou zakazující stání silničních vozidel může být pouze dočasné (srov. slova … dočasně zakázáno stání… v ustanovení § 19 odst. 5 zákona o komunikacích). Znamená to, že oprávnění vlastníka komunikace k odstranění vozidla se může vztahovat jen na ten časový úsek, který je charakterizován veřejným zájmem a dočasností , jak vyplývají z příslušného rozhodnutí silničního správního úřadu; dříve ani později není vlastník komunikace oprávněn vozidlo odstranit. Zároveň z toho vyplývá, že není-li takový důvod dán, nemůže vlastník komunikace uplatňovat nejen oprávnění vozidlo odstranit, ale po naplnění veřejného zájmu a jeho dočasnosti je povinen takové vozidlo (případně vrak) vrátit na místo, odkud muselo být z důvodu veřejného zájmu a jeho dočasnosti odstraněno. Vyplývá to nejen z toho, že po realizaci veřejného zájmu již není žádný důvod, aby vozidlo bylo nadále odstraněno ( dočasnost již pominula), ale zejména z toho, že realizace oprávnění podle ustanovení § 19 odst. 5 zákona o komunikacích je zásahem veřejného práva do soukromého vlastnictví, jenž může být jen výjimečný a na základě zákona (srov. Čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, která je součásti ústavního pořádku České republiky). Nejvyšší soud ČR proto dospěl k závěru, že, je-li vlastníkem místní komunikace nebo průjezdního úseku silnice v souladu s ustanovením § 19 odst. 5 a 6 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, odstraněno silniční vozidlo na náklady jeho provozovatele, je vlastník místní komunikace nebo průjezdního úseku silnice (nepřevzal-li poté vozidlo jeho provozovatel) po odpadnutí důvodu veřejného zájmu, pro který byla místní komunikace nebo průjezdní úsek silnice označena dočasně dopravní značkou zákazu stání silničních vozidel, povinen vrátit odtažené vozidlo zpět na místo, odkud bylo odtaženo." |
Justitianus
„Město Brno samozřejmě ty autombily při čistění komunikací odtahuje“ (Vložil Justitianus, 25. Duben 2022 – 9:30)
Nikoliv. Jedná se o technický úkon, který není odtahem.
Hlupačko Eleonoro,
nejsem sám kdo používá pojem „odtah“ ve významu „odstranění vozidla z místní komunikace podle § 19 odst. 6 zákona zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích“. Ve stejném významu používají tento pojem zcela běžně i soudy všech stupňů. Nesnažte se psát o věcech, o kterých víte velké prd.
- V rozsudku Nejvyššího soudu 25 Cdo 2115/2010 je pojem „odtah“, „odtažení“ použit 24krát.
- V rozsudku Nejvyššího 21 Cdo 4546/2009–152 je pojem „odtah“, „odtažení“ použit 32krát.
- V usnesením Ústavního soudu IV.ÚS 612/11 je pojem „odtah“, „odtažení“ použit 10krát.
Justitianus
„V rozsudku Nejvyššího soudu 25 Cdo 2115/2010 je pojem „odtah“,
„odtažení“ použit 24krát.
V rozsudku Nejvyššího 21 Cdo 4546/2009–152 je pojem „odtah“,
„odtažení“ použit 32krát.
V usnesením Ústavního soudu IV.ÚS 612/11 je pojem „odtah“,
„odtažení“ použit 10krát.“
(Vložil Justitianus, 25. Duben 2022 – 14:35)
To bude patrně tím, že píší o odtahu.
Hlupačko Eleonoro,
musela byste přečíst a pochopit ty judikáty, abyste se mohla o nich se mnou bavit. Ve všech třech judikátech šlo právě o „odtahy“ ve smyslu odstranit vozidlo a pak je vrátit zpět. Ostatně – jen blb jako Vy bazíruje na slovíčkách, která se běžně používají. Totéž ohledně „odtahů“ najdete i v oficiálních materiálech statutárního města Brna. Namátkou:
Tehdejší brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) popsal v roce 2019 nový systém zavedený v Brně takto:
„Zpětný odtah v místě bude spočívat v naložení odtahovaného auta na odtahové vozidlo, které odjede z místa blokového čištění na jiné vhodné místo v okolí, počká na provedení čištění a následně vozidlo složí na původní místo.“ |
Na oficiálním webu statutárního města Brna je informace ze dne 12. března 2019 o novém postupu při čistění komunikací. Mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová použila v textu celkem pětkrát slova „odtah“ a „odtáhnout“:
„Odtažené auto se po vyčištění ulice vrátí zpátky na místo. (…) Auto Brněnské komunikace odtáhnou jen na dobu čištění a následně vrátí zpět na místo. Novinky v odtazích přinesou řidičům větší komfort, a dokonce i nižší poplatky. Za úkon zaplatí provinilci 1500 Kč. Dosud byla částka za dokonaný odtah ve výši 1800 Kč a dalších 120 Kč se platí za každý den na odtahovém parkovišti. Řidič najde za stěračem lístek informující ho o odtahu s datem a SPZ vozidla.“ |
Závěrem pro Eleonoru:
Vaše tvrzení že „odtahy v Brně skončily“ je nepravdivé! Je zřejmé, že vůbec netušíte co se v Brně děje při čistění komunikací. Odtahy vozidel samozřejmě neskončily. Odtahuje se dál. Pokutu zaplatíte jako dříve. Jediný rozdíl je od roku 2019 v tom, že odtažené auto je po skončení blokového čistění vráceno zpět na místo ze kterého bylo odtaženo.
Justitianus
Konec zlodějny v Brně je popsán v článku
V Brně změní systém blokového čištění. Odtažená auta vrátí na místo
Odkaz nelze vložit.
Poslední komentáře