Neplnění zákona a stanov

Vložil Petr David (bez ověření), 11. Leden 2018 - 9:20 ::

Dobrý den, rád bych znal vaše názory na situaci, která je nyní u nás v domě a já nějak nevím, jak ji řešit. Pořídil jsem byt v domě, čímž jsem se stal členem SVJ (malé společenství – 6 členů včetně mě).Nedávno jsem se začal zajímat, jaká jsou má práva a povinnosti, prostudoval jsem zákon a načetl detailně stanovy, zjistil jsem si všechny možné informace k bytům a jejich majitelům. Z tohoto bádání mi vyšlo, že několik (cca 20) více či méně „důležitých“ bodů stanov nebo zákona nedodržujeme, nebo dokonce výslovně porušujeme. Pro info uvádím, že nejde o úplné banality – již 4 roky neproběhla žádná schůze, nikdo nedostává finanční závěrku, takže ji nikdo neschvaluje, nevede se účetnictví, funkční období pověřeného vlastníka skončilo před třemi lety a nic se neděje.. a tak dál požádal jsem o svolání schůze a na té jsem se pokusil ostatním členům vysvětlit, jaké nedostatky jsem objevil, a že bych je chtěl odstranit. Z toho co jsem se dozvěděl mi ale přecházel zrak – ostatní o tom ve své podstatě ví a „kašlou“ na to. Řekli mi, že to co řeším, jsou papírové nesmysly a že je to nezajímá a že to prostě dělat nebudou, takže s tím nemám zdržovat. „Tak, jak to je, to přeci funguje, tak proč bychom do toho měli tahat administrativu?“ Vzhledem k tomu, že mám v domě jeden z nejmenších bytů nemám oficiálně možnost, jak na tomto stavu cokoliv změnit. Čímž se z mého pohledu dostávám do dost nelítostných kleští – na jedné straně zákony, které chci dodržovat; na straně druhé skupina lidí, kteří mi to neumožňují.

Můj výklad toho, jakou roli v tom všem hraji – nemáme výbor, ani pověřeného vlastníka, takže jediným a tedy přímo odpovědným orgánem je shromáždění – tedy všichni členové, pokud se cokoliv stane, pak všichni, podle poměru velikostí jejich bytů, budeme „solit“ – ostatní jsou možná ochotni takové riziko akceptovat, já nikoliv.

Otázka zní: Co s tím?

Nejdřív jsem uvažoval tím směrem, že bych nechal svolat 100% formální a oficiální schůzi a do zápisu nechal zaznamenat, že s tímto stavem absolutně nesouhlasím, ale nejsem schopný jej změnit – což by mi sice mohlo trochu očistit svědomí, ale právně se odpovědnosti za případné škody nijak nezřeknu. Případně by mohlo být zajímavé hlasování na téma „Budeme porušovat zákony a protivit se stanovám? ANO/NE“ – snad by je takové tvrzení spolu s faktem, že se pod něj mají podepsat, dokázalo rozhýbat.

Prosím o jakoukoliv radu nebo zkušenost – já jsem více méně ztracený. Předem děkuji.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Dudekk (bez ověření), 17. Leden 2018 - 16:53

    O to, jak funguje SVJ, jaká má stanovy apod. jste se měl zajímat před koupí jednotky. Skoro nikdo to nedělá a pak se diví.

    Vložil Petr87, 13. Leden 2018 - 9:03

    Zkoušel jste jim navrhnout, že byste se nechal zvolit předsedou společenství?

    Pak byste mohl z pozice statutárního orgánu věci řešit a ostatní by mohli být stejně pasivní jako dosud.

    Samozřejmě je otázka, jestli by vás předsedou zvolili, ale myslím si, že za pokus to stojí. Asi je ale potřeba počítat s tím, že byste to dělal „pro dobro všech“ zdarma – takové osazenstvo, které popisujete, by vám asi žádnou odměnu za práci statutárního orgánu neschválilo.

    Vložil Vlastiks, 12. Leden 2018 - 7:53

    Odpovědnost má tedy stále pověřený vlastník, který se své povinnosti dosud nezbavil. Jednejte tedy s ním a upozorněte jej písemně na zjištěné problémy a požadujte sjednání nápravy.

    Vložil JaVa, 11. Leden 2018 - 11:48

    § 165/89/2012Sb.,

    (1) Nemá-li statutární orgán dostatečný počet členů potřebný k rozhodování, jmenuje na návrh toho, kdo osvědčí právní zájem, chybějící členy soud na dobu než budou noví členové povoláni postupem určeným v zakladatelském právním jednání; jinak soud jmenuje právnické osobě opatrovníka, a to i bez návrhu, kdykoli se o tom při své činnosti dozví.

    (2) Soud jmenuje právnické osobě opatrovníka, a to i bez návrhu, jsou-li zájmy člena statutárního orgánu v rozporu se zájmy právnické osoby a nemá-li právnická osoba jiného člena orgánu schopného ji zastupovat.

    http://www.portalsvj.cz/…ho-vlastnika

    http://www.portalsvj.cz/…-za-rok-2010

    Doporučuji Vám, při Vaši žádosti o soudní určení opatrovníka,na­bídnout jako opatrovníka sebe.

    Jinak by možná stačilo nakouknout do sbírky listin,kdo je tam uveden jako statutární orgán právnické osoby SVJ.Ten je také ze zákona odpovědný, za správu domu a pozemku, včetně (ne)vedení účetnictví!

    Přeji hezký zbytek dne.JaVa

    Vložil P. (bez ověření), 11. Leden 2018 - 14:12

    Napadá mě k tomu jedna doplňující – pokud se do tohoto pustím a soud jako opatrovníka určí mě, co zmůžu se svými sousedy, byť z pozice opatrovníka?

    Uvažuji tímto směrem – když je pro ně hloupé odhlasování změny ve stanovách nebo povinnost dělat pravidelné schůze takový problém teď, co teprve, pokud se nechám soudně určit opatrovníkem – očekávám odpor a házení klacků pod nohy.. dá se očekávat, že cokoliv navrhnu oni ihned smetou ze stolu a já budu tam kde jsem teď, jen za to ponesu odpovědnost sám, jakožto opatrovník…

    ptám se tedy sám sebe: opravdu chci být přímo právně zodpovědný za bandu lidí, kteří se takto staví ke svým povinnostem?

    navíc, pokud se současným stavem vyrukuji někde u soudu, tak dost možná dostaneme rovnou nějakou pokutu a tu budu platit s nimi (byť podílem), jakožto člen společenství bez statutárního orgánu… nebo se pletu?

    Vložil Volný (bez ověření), 11. Leden 2018 - 11:21

    A kdo vám zajišťuje vyúčtování záloh (příspěvků na správu a služeb)? Měl jste se zeptat, u koho můžete reklamovat vyúčtování záloh služeb, když poskytovatele služeb tj. SVJ nemá bez výboru kdo zastupovat.

    Upozorněte také na to, že nevedení účetnictví je trestným činem právnické osoby SVJ, který může být řešen peněžitou pokutou, kterou budou muset uhradit všichni členové SVJ.

    Vložil P. (bez ověření), 11. Leden 2018 - 14:15

    na vyúčtování záloh máme správce, to díkybohu zatím funguje – alespoň v tom smyslu, že nás zatím nikdo od služeb neodstřihl – i když zjevně jen na dobré slovo, protože když jsem se ptal po smlouvě mezi SVJ a tím správcem, dostal jsem odpověď, že smlouvu nemáme, že ji poslední pov. vlastník nikdy neviděl a ať se zeptám přímo toho správce, jestli ji náhodou nemá on..

    Vložil xx (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:21

    Pošlete na soud informaci, že nemáte zvolený statutární orgán, schůze nebyla svolána 3 roky nebo jak to tam píšete. Soud vyzve SVJ ke zvolení stat. orgánu a určí termín do kdy se tak má stát. No a situace se vyřeší, bude se muset.

    Vložil 789 (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:30

    Udavače nemám rád. Dovedete si představit, jak na udavače bude pohlížet zbytek SVJ? Až jim soud udělí pokutu?

    Vložil xx (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:53

    Úplně stejně, jako nahlíží udavač na svj, které není schopné zvolit si několik let stat. orgán.

    Vložil P. (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:32

    Souhlasím – tomuto řešení bych se rád vyhnul úplně nebo si jej nechal až na absolutní závěr, když mi nic jiného nezbude…

    Vložil Anonymouk (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:21

    Co s tím vám říká OZ a zřejmě i vaše stanovy, to jste tam jistě načetl. Pokud nemáte podporu, jste v kelu. Jen vás může potěšit, že takových SVJ je. Hlavně klid, i když jde o jejich prachy. Takových stesků tady najdete.
    Poslední instancí je však soud, podstoupíte to?

    Vložil Petr123 (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:01

    Kdo za SVJ podepisuje smlouvy, když nemáte statutární orgán?

    Vložil P. (bez ověření), 11. Leden 2018 - 10:08

    Podepisuje je naposledy zvolený pověřený vlastník -ten, kterému již před třemi lety skončilo funkční období.. právně tedy „nikdo“ nebo jakýsi samozvaný zástupce… :/

    Vložil Petr123 (bez ověření), 11. Leden 2018 - 13:37

    Je pravděpodobné, že takto podepsané smlouvy jsou neplatné.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".