Nečinnost výboru SVJ, předseda "mrtvý brouk"

Vložil Já (bez ověření), 21. Leden 2018 - 20:18 ::

Dobrý den, mám dotaz. Jsme s mužem členi SVJ. Kde je zvolen výbor o 3 členech. Od doby, co je SVJ založené, se nevede účetnictví, nejsou dělané výroční schůze, prakticky je to u nás jako že plaťte a nic po nikom nechtějte a nic vás zajímat nemusí. Když jsme chtěli vidět účetnictví, nebo doklady od vyúčtování, nebo zápis z běžných dohod mezi vlastníky podílů v SVJ (úklid domu, úklid chodníku, rozúčtování společných služeb plus elektřiny, platba úvěru na revitalizaci domu a dalších dohod), bylo nám řečeno, že je vše v naprostém pořádku a nikdy se žádné zápisy nedělaly a dělat nebudou. Vzhledem k tomu, že se v legislativě vůbec neorientujeme, máme několik dotazů. Jaké a zda vůbec se musí vést účetnictví v SVJ. Co daňové přiznání- podává se, nebo ne? Kdo má odpovědnost za to, že se nic takového u nás nevede. Předem moc děkuji za rady, popřípadě co s tím, abychom byli plnohodnotní členi SVJ.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Hanka7, 7. Únor 2018 - 13:38

    Pokud máte zájem – protože problematika SVJ je široká, můžu s Vámi prokonzultovat fungování, povinnosti, zákony a účetnictví. Ale neumím si představit, že tady, takovýmto způsobem, se zorientujete. Problémů je tolik, že byste musela vést diskuse v několika vláknech a někdy jsou odpovědi spíš ironie, než solidní výklad nebo snaha pomoci… Hanka

    Vložil JarekSVJ, 22. Leden 2018 - 15:18

    Jednoduchá a jasná odpověď, která se ale určitě většině nebude líbit… Takže : jací vlastnící – takový výbor… pokud stojí výbor za hovno tak vlastníci … Výbor je volený orgán a jenom magor volí magory.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 15:34

    Jo, máte pravdu, stylem si popel na hlavu. Výbor byl zvolen na začátku založení svj. Od té doby jsme jen slýchali, nestarejte se, vše je tak, jak má být. Tady máte povinnosti ale žádná práva.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 21. Leden 2018 - 22:24

    odpovídá statutární orgán. Daňové přiznání podává subjekt, kterému vznikne daňová povinnost. Rozumně vedené SVJ žádné zdanitelné plnění nemá a nemusí tedy podávat daňové přiznání. SVJ nehospodaří formou dohod mezi vlastníky. Vaše stanovy by měly vymezit co je ve výlučné pravomoci výboru a co je na rozhodnutí shromáždění hlasováním včetně uvedené potřebného kvora pro přijetí usnesení shromáždění. Roční vyúčtování záloh považuji za samozřejmost. Bez něj bych odmítl hradit další zálohy.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 12:28

    Píšete rozumně vedené SVJ… Co když ale něco v majetku SVJ je pronajato třetí straně za úhradu spotřebované energie, bez zisku. To je už fin.údaj hodný daň.přiznání?

    Vložil . (bez ověření), 22. Leden 2018 - 12:42

    SVJ až na výjimky nevlastní vůbec nic. Pokud náhodou něco pronajímá, tak jsou to obvykle společné části domu a ty podílově patří vlastníkům bytů a je to jejich příjem ne příjem SVJ. Není náplní práce fin. úřadu řešit nepořádek v svj a ani to nedělá.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 15:30

    Na střeše je převaděč pro signál.

    Vložil . (bez ověření), 22. Leden 2018 - 15:40

    Převaděč po signál bude těžko v majetku svj. Jakým způsobem si svj pořídilo převaděč, kde na převaděč vzalo peníze?

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 16:03

    Nepořídilo, není v jeho majetku. Je to majetek telefonního – internetového -
    televizního operátora, který za umístění převaděče platí jen spotřebovanou elektriku, co převaděč signálu spotřebuje.

    Vložil . (bez ověření), 22. Leden 2018 - 16:11

    Tak to jsem nepochopil, o co vám tedy jde.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 16:40

    Zda je to vedené jako příjem… a tudíž podléhá dani. Ale to teď neřeším. Řeším to, když je svj brajgl, co s tím, když jsem pro změnu sama a nikomu jinému to nevadí, že se nevede účetnictví a nic ohledně svj.

    Vložil anonymm (bez ověření), 22. Leden 2018 - 18:07

    Zadavatelko, odebíraná elektřina patří do služeb a není to příjem svj. O tuto malou částku jsou patrně ponížené náklady na spol. elektřinu pro vlastníky jednotek. Když čtu vaše příspěvky, tak se mi zdá, že jste docela mimo realitu a kdo ví, jak je to v tom vašem svj ve skutečnosti.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 18:18

    V realitě jsem, bohužel jen já. Protože se zajímám a snažím se zjistit co a jak. A donutit svj k nápravě.

    Vložil vn (bez ověření), 22. Leden 2018 - 18:02

    Nic, odstěhovat se z takového svj.

    Vložil Okolojdoucí (bez ověření), 22. Leden 2018 - 9:23

    Za správné vedení účetnictví odpovídá účetní jednotka, alespoň podle zákona o účetnictví.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 11:53

    Takže ale účetnictví být vedeno musí… Čímž jsme v p…, protože u nás se 7 let nevede nic. Ani závěrky, schůze, shromáždění, volby, prostě nic.

    Vložil Hanka7, 7. Únor 2018 - 14:17

    Historie SVJ se dá částečně zrekonstruovat – určitě existují výpisy, faktury (tyto dokumenty si můžete dodatečně vyžádat), snad existuje i vyúčtování. Kolik platíte příspěvky, zálohy, to taky asi víte a určitě platíte, jinak by vám dodavatelé zastavili dodávky… atd. Dokumenty týkající se domu také existují. V rejstříku společenství je založen notářský zápis, možná i další listiny. Chce to trpělivost a systematicky rozmotávat. Hanka

    Vložil Okolojdoucí (bez ověření), 22. Leden 2018 - 12:34

    Za účetnictví odpovídá SVJ. Pokutu musí uhradit SVJ tj. vlastně členové SVJ. Za úhradu případné pokuty od FÚ ručí všechni členové SVJ. Doporučuji zvolit výbor a vést účetnictví. Nic jiného, mimo prodeje bytu, asi nevymyslíte.

    Vložil radka222222 (bez ověření), 22. Leden 2018 - 12:50

    ano, pokutu FÚ zaplatí svj, ale vlastníci se mohou domáhat odpovědnosti u statutára, a ten to pak může zaplatit z vlastní kapsy, protože ho budou žalovat o náhradu škody :-)

    Vložil Okolojdoucí (bez ověření), 22. Leden 2018 - 15:45

    Radko, obecně máte pravdu. Nicméně v tomto vláknu Zadavatelka tvrdí, že se 7 let nekonalo shromáždění. Takže velmi pravděpodobně skončil výboru mandát a plně platí to, co jsem napsal. Na neexistujícím výboru nic nevysoudíte.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 22. Leden 2018 - 17:19

    A kdo za to je zodpovědný? Přece ti, kdo byli naposledy ve výboru.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 16:05

    Ano, výboru skončil mandát, ale výbor se bez volby obnovil (ti tři si ho obnovili sami, bez vědomí dalších členů). Účetnictví do pořádku, to se lehko řekne. Obešla jsem 2/3 členů svj a ti mi řekli, že je jim to jedno, že do ničeho strkat nos nebudou, že jim to vyhovuje tak jak je, že po nich nikdo nic nechce.

    Vložil . (bez ověření), 22. Leden 2018 - 16:14

    Zadavatelko, nevykládejte nesmysly.Výbor si sám nic neobnovil, jak by to mohl udělat. SVJ musí někdo zastupovat, vy jste nikoho nezvolili, tak svj zastupuje původní – starý výbor. Měli byste se soudit navzájem, jako členové svj a to pro blbost. Ta vám tedy sluší.

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 16:45

    Tak popořadě. Výbor se volil v r. 2009, od té doby nebylo žádné shromáždění a ani žádná jiná schůze, volba, sešlost. V r. 2015 se v obch.rejstříku objevil zápis, o novém zvoleném (stávajícím) výboru. O zápisu nikdo neví, nic se neprojednávalo, nic na nástěnce neviselo. Člen a místopředseda výboru byli sami překvapeni, že jsou tam uvedeni, neboť žádná volba nebyla a oni sami už kandidovat nechtěli. Vím to, mluvila jsem s oběma. Proto to vím.

    Vložil JaVa, 22. Leden 2018 - 17:46

    Doporučuji Vám,obrátit se se svými „nářky“ písemně na právnickou osobu SVJ,jedině tak zjistíte,kdo ve vašem SVJ přebírá úřední poštu(vládne vašemu SVJ) a tím pádem i kdo nechal opětovně zapsat původní statutární orgán, do RS.Zřejmě se bude jednat o vašeho „staronového“ předsedu výboru SVJ. Zřejmě jedině on, byl v té době oprávněn, provést změnu na RS. Těm zbývajícím dvěma členům vašeho výboru,kteří „tvrdí“,že o ničem neví, dejte přečíst pár § znění zákonů, týkajících se odpovědnosti statutárů v SVJ.Třeba si pak vzpomenou!

    Např. § 4 odst.1 z.č. 89/2012 Sb.,

    § 4

    (1) Má se za to, že každá svéprávná osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a že to každý od ní může v právním styku důvodně očekávat.

    § 159 téhož zákona

    (1) Kdo přijme funkci člena voleného orgánu, zavazuje se, že ji bude vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí. Má se za to, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky.

    § 165

    (2) Soud jmenuje právnické osobě opatrovníka, a to i bez návrhu, jsou-li zájmy člena statutárního orgánu v rozporu se zájmy právnické osoby a nemá-li právnická osoba jiného člena orgánu schopného ji zastupovat.

    Atd…

    Přeji Vám hezký zbytek večera.JaVa

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 18:20

    JaVa, děkuji za radu! Jdu do toho. Díky moc

    Vložil Ještě Já (bez ověření), 21. Leden 2018 - 20:22

    Volba výboru taky neproběhla, členi se jen opsali z minulé volby, ani o tom chudáci vůbec nevěděli.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 21. Leden 2018 - 22:14

    jsou osoby aktuálně uvedené v rejstříku. To, že uplynulo funkční období je věcí všech vlastníků, nejen těch třech.

    Vložil Okolojdoucí (bez ověření), 22. Leden 2018 - 9:25

    Zápis do rejstříku je pouze deklaratorní a tak automaticky neplatí, že statutárním orgánem jsou osoby aktuálně uvedené v rejstříku.

    Vložil JaVa, 22. Leden 2018 - 9:41

    Statutární orgán zapsaný v RS, je pouze deklaratorní a nemusí již být účinný vůči členům SVJ(druhá strana),kteří si na shromáždění vlastníků, řádně zvolili nový výkonný orgán SVJ.

    To ovšem nemusí platit vůči třetím stranám,které jsou nebo budou v právním vztahu k SVJ.Ty mohou, s nezapsaným výborem/předsedou SVJ odmítnout jednat,popř.u­zavírat nové závazky.

    Přeji hezký zbytek dne.JaVa

    Vložil Zadavatelka (bez ověření), 22. Leden 2018 - 11:55

    Žádné shromáždění vlastníků se po 7 let nekonalo… A nikdo nic neví a do ničeho se plést nechce.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".