Ministerské Metodické pokyny a jejich právní síla
Velmi často se některé komentáře k různým technickým i ekonomickým otázkám odvolávají na Metodické pokyny k vyhláškám či jiným dokumentům, vydávané Ministerstvem do jehož sféry náleží příslušná oblast.Jaká je právní síla těchto Metodických pokynů (na př. Metod.pokyn MMR k vyhl. 372/2001 Sb.)?
Ministerské metodické pokyny nejsou obecně závaznými právními předpisy. Jsou však závazné pro zaměstnance daného resortu, pokud nejsou v rozporu s obecně závaznými právními předpisy.
Ministerské metodické předpisy také vytvářejí tzv. správní praxi. Občan může legitimně očekávat, že pokud se mají metodickými předpisy řídit státní úředníci, nemělo by jeho chování, respektující tyto předpisy, být sankcionováno.
Hezký den!
Pavel
Před časem jsem v jiném vláknu napsal:
Metodické pokyny, popř. metodické vysvětlivky nejsou právně závazné dokumenty; jde o pouhý názor ministerských ouředníků. Speciálně materiály MMR k vyhlášce č. 372/2001 Sb. jsou v některých pasážích v rozporu se zněním vyhlášky a jsou tedy veřejným návodem k porušování zákona.
lake
Přitakám : Po roce 2000 jsem se ve Finančním zpravodaji dočetl, že pokud SVJ obhospodařuje jen peníze vlastníků, nemusí vést náklady a výnosy v účetnictví. Úroky přijaté může shromáždění určit k rozdělení vlastníkům. Sestavil jsem si vhodný účtový rozvrh a pro jistotu jsem jel do Prahy konzultovat s autorkou článku. Byl jsem překvapen, když mi doporučila konzultovat s „naším úředníkem na finančním úřadě“ jako by nevěděla, že úředníci FÚ nesmí metodicky radit a na revizi by přišel stejně někdo jiný.J.S.
Poslední komentáře