jen 4 bytové jednotky
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, naše bytovka obsahuje jen 4 bytové jednotky a není tu žádná smlouva, tudíž nevím, co se může a nemůže a jen ústně mi bylo řečeno, kolik mám platit do fondu oprav. Jaká jsou má práva, musím platit, když tu není žádná smlouva, když pak nevím co se děje s penězma, které na účet posílám? Musí být nějaká smlouva, nebo když tu jsou jen 4 bytové jednotky být nemusí? Předem děkuji za odpověď
Nejste povinna hradit nikomu jakýsi „fond oprav“. Takový požadavek je protiprávní.
Jaká jsou Vaše práva se dočtete v zákonu o vlastnictví bytů č. 72/1994 Sb. Přečtěte si jej alespoň do § 16.
Nemáte pravdu když tvrdíte že zde není žádná smlouva. Existuje minimálně Prohlášení vlastníka budovy, které musí povinně obsahovat i tyto údaje:
- pravidla pro přispívání spoluvlastníků domu na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu, popřípadě domu jako celku,
- pravidla pro správu společných částí domu, popřípadě domu jako celku, včetně označení osoby pověřené správou domu.
Doporučuji, abyste si prostudovala jaké jsou Vaše povinnosti podle Prohlášení a kdo je pověřen správou domu. Této osobě byste měla platit příspěvky na správu domu, popřípadě zálohy na správu domu. Pokud máte platit zálohy, nechte si předložit rozpis na jaké nutné budoucí výdaje máte tyto zálohy skládat. Neexistuje-li tento schválený rozpis (plán) budoucích výdajů, neplaťte nikomu nic „naslepo“.
Předpokládám, že s osobou která vybírá zálohy nemáte zatím uzavřenou žádnou smlouvu. Požadujte písemnou smlouvu o zálohách, ve které bude uvedeno, že přijaté zálohy jsou závazkem správce vůči Vám a že je povinen Vám tyto zálohy vyúčtovat jednou ročně. Dále že má povinnost na požádání předložit Vám k nahlédnutí všechny smlouvy, doklady a jiné písemnosti týkající se správy domu a hospodaření s Vašimi příspěvky a zálohami.
S formulací smlouvy by Vám mohl pomoci právník. Nebude-li správce ochoten takovou smlouvu s Vámi uzavřít, neplaťte nikomu žádné zálohy. Přece se nenecháte okrádat!
lake
Děkuji moc za odpověď, ale tady opravdu není žádná smlouva, ani jak píšete
- pravidla pro přispívání spoluvlastníků domu na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu, popřípadě domu jako celku,
- pravidla pro správu společných částí domu, popřípadě domu jako celku, včetně označení osoby pověřené správou domu.
Vlastníkem budovy jsou právě tyto 4 bytové jednotky…
Judith, jste na portálu SVJ, takže jsem předpokládal, že vaše budova je rozdělena na jednotky. Pokud tomu snad tak není a budova je ve spoluvlastnictví podle Občanského zákoníku, pak také platí co už jsem napsal:
- Nejste povinna hradit žádný „fond oprav“.
- Nejste povinna nic hradit na nejasný a nekonkrétní účel.
- Zálohy hraďte pouze ve výši nutné, a to na základě Vaší písemné smlouvy s osobou, která shromažďuje peníze k hospodaření s budovou.
- A samozřejmě plaťte prokazatelně, nejlépe bankovním převodem. Při platbě v hotovosti si vždy vyžádejte doklad podepsaný příjemcem.
lake
Ten účet je na koho ? Peníze posíláte někomu na jeho běžný účet ? Podobná vlákna zde již jsou. Pan Lake v nich vysvětlil, že pokud je dům rozdělen na byty, tak Prohlášení a pod. musí být. Je-li dům rozdělen na byty, řídíte se ZoVB. Proč přispíváte do společné kasy bez smlouvy a ještě se ptáte ? Odkud víte, že Prohlášení vlastníka či jiný dokument (viz příspěvky p.Lake) neexistuje ? Otázka je, zda to je vůbec možné. Pan Lake vám poradil. Chtějte potvrzení o platbě, příp. o předchozích platbách. Pokud jde o vaše hospodaření, jak hradíte popelnice, osvětlení domu, čištění komínu ? Vodoměry máte asi v bytech, ale na základě jaké smlouvy hradíte rozdíl mezi domovním a součtem bytových ? Na koho je smlouva s vodárnou ?
Poslední komentáře