Fond oprav
Fond oprav: Dobrý den, na shromáždění jeden vlastník- cituji zápis: ´p.K. vznesl podnět, aby FO sloužil pouze za účelem oprav v budoucnu a vznikla tak finanční rezerva. Pojištění domu, údržba volných ploch, úklidová firma atp. by se hradilo zvlášť a bylo pro všechny transparentní.´ Co tím myslí? Nejedná se jen o formální rozdělení v účetnictví? Nebo 2 různé typy příspěvků? Jeden podle plochy a ten druhý podle bytů ( ten úklid už tak platíme – 70/byt)? Děkuji, Blanka
S vlastníky musí být jako služby vyúčtovávány pouze náklady na teplo a teplou vodu. Vše ostatní může být zahrnuto v příspěvcích na správu domu.
Už se to tu řešilo.
Blanko,
Někdy se rozlišuje výběr záloh na služby (krátkodobé zálohy) a výběr záloh na opravy a údržbu (dlouhodobé zálohy neboli "fond oprav"). Příklad jednoho z možných rozdělení je uveden v [1]. Můžete si v účetnictví zařídit více podúčtů a sledovat odděleně např. stav záloh na vodoměry, na opravu výtahu, na zateplení domu, atd.
Důležité je toto: U činností zařazených mezi služby je možné jednodušeji odhlasovat různá kriteria pro placení jednotlivých poplatků podle toho, co je považováno většinou spoluvlastníků za 'spravedlivé' (podle podlahových ploch, nebo počtu bytů, počtu zásuvek STA, počtu osob v bytě, ...).
U nákladů na správu je použití jiného kriteria (než je podlahová plocha) vázáno na dohodu všech, takže prosadit jiný způsob přispívání může být nemožné.
A samozřejmě, jak napsal pan G.X., zálohy na služby se vyúčtují a případné přeplatky se každoročně vrátí, kdežto zálohy na správu se zásadně nevracejí.
• Náklady na služby (§9a ZoVB)
Výše záloh: [2]. Viz též diskuse [3].
- Je-li rozúčtování cen služeb stanoveno zvláštním právním předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánu, postupuje se podle něj (například teplo, teplá voda).
- V ostatních případech je ke stanovení způsobu rozúčtování služeb zapotřebí tříčtvrtinové většiny přítomných hlasů na shromáždění.
- Po skončení roku se s vlastníky vyúčtují přeplatky a nedoplatky.
• Náklady na správu (§15 ZoVB)
- Výše záloh: rozhodnutí o výši záloh se přijímá nadpoloviční většinou přítomných hlasů na shromáždění.
- Spoluvlastníci přispívají poměrně podle velikosti spoluvlastnického podílu; k jiném způsobu přispívání je nutná dohoda všech. Vzhledem k §4 zákona o daních z příjmů musí tato dohoda být písemná.
- Zálohy se s jednotlivými vlastníky nevyúčtují, nárok na vrácení nevyčerpané zálohy nevzniká ani při ukončení členství v SVJ.
lake
Lze tušit, kam návrh směřuje.
Dlouhodobá záloha „fond oprav“ se ročně nezúčtovává, nespotřebované finanční prostředky se převádějí do dalších období, nevracejí se.
Ostatní věci, označme je „služby“ se zúčtovávají, tzn. vypořádají se náklady vs zálohy formou doplatků/nedoplatků, ročně.
Čím více věcí přesunete z „fondu oprav“ do „služeb“, tím více bude mít FO spořící efekt na budoucí investice. (a nezměníte-li zálohy FO, pak budete fakticky vybírat od vlastníků více.)
A domnívám se, že to je dobrý nápad: náklady, který mají krátkodobý opakovaný a předvídatelný charakter (úklid, pojištění domu, …) je smysluplné a transparentní mít předepsány v pravidelných zúčtovatelných zálohách (tzn mimo FO)
Se způsobem rozpočítání na vlastníky bych to nespojoval, přímo to s tím nesouvisí.
G.X.
Poslední komentáře