Fakturace
Přeji hezký večer,i díky portálu okinfo jsme propluli bez úhony od založení SVJ/říjen2007/,do současné doby.Sice jsme šestibytovka/jen/,jako předseda výboru jsem vše zvládl až na účetnictví!!!Platby,zálohy,ap.Momentálně sháním účetní-tomu jaksi nemohu přijít na chuť..tedy podvojné!!Dnes mě přišla faktura,vyúčtování tepelné energie za říjen až prosinec 2007.Výsledná částka /-8 903.-Kč/To znaménko mínus je-že máme přeplatek či spíše nedoplatek ???Intenzívně začnu hledat účetní..Jak je to tedy s tím znaménkem??Díky za odpověď,je to banalita,ale nechci přepočítávat všechny příkazy,faktury ap.-Miroslav Benda
Pokud je to vyúčtování tak byste tam měl mít zaplacené zálohy a k tomu náklady a podle toho určit jestli je to nedoplatek nebo přeplatek. Ale na faktuře by mělo minus obvykle znamenat přeplatek.
Nemyslí to vážně. :-))
SVJ musí vést (podvojné) účetnictví podle § 1/2/a zákona č. 563/1991 Sb.
Využívá k tomu vyhlášku č. 504/2002 Sb. (SVJ jsou přímo uvedena v § 2/1/h) a ČÚS 401 až 413.
Holt se portál rozšiřuje a tím i množství názorů. :-))
Hezký den! PavelSVJ@centrum.cz
Pan Pavel má bohudík pravdu. Podvojné účetnictví představuje po staletí nikým nepřekonaný informační systém, propracovaný k dokonalosti. Naproti tomu jednoduché účetnictví je pro SVJ naprosto k ničemu.
Členy SVJ by povinnost vést účetnictví neměla otravovat, protože byla zavedena na jejich ochranu. Snad tu bylo dost diskusí na téma – platíme, dům na nás padá, „FO“ máme v mínusu, informace nedostáváme.
Účetnictví malých SVJ (o 6 členech) je možné zvládnout max. za dvě hodiny měsíčně se všemi parádičkami, které ani nejsou povinné. Nejvíce času zabere zavedení účetnictví – tak týden, dva – podle toho, v jakém pořádku nebo nepořádku je agenda předaná při zavádění. Potom už se v mini SVJ celý rok opakuje pár účetních předpisů (cca 1 faktura měsíčně a předpisy a úhrady záloh), které je možné opisovat, stačí měnit částky, je-li to nutné.
N. Klainová
Dobrý den sleduji Vaše články a mám tady nedorozumění s předsedou SVJ. Podle Vašich zkušenostech JAK DLOUHO CCA PODLE VAŠEHO NÁZORU MŮŽE ZAHRNOUT ČAS MĚSÍČNĚ VEDENÍ SPRÁVY A ÚČETNICTÍ PRO 102 BJ. V DOMĚ S 10 MĚSTSKÝMI BYTY + KOTELNA A PŘILEHLÉ OBCHODNÍ PROSTORY S PROGRAMEM PRO SPRÁVU OD FIRMY STARLIT – Česká Lípa??? Děkuiji za odpověď
Na anonymní dotazy běžně neodpovídám, ale udělám výjimku. Moje odpověď Vám stejně nepomůže. Nejsem účetní, ani správce, ani nemám prověřen program firmy Starlit. S Vaším dotazem se tedy obraťte na osoby, které tyto zkušenosti mají.
Já mám zkušenosti s auditem. Naprosto výjimečně vedu účetnictví jednoho malého SVJ o 6 členech. Rok 2007 jsme úspěšně zakončili, SVJ může schválit zpracovanou účetní závěrku. Od včerejška má SVJ zaúčtovaný únor 2008.
Účtování účetních případů měsíce února 2008 mi zabralo i s pomocnými pracemi (kopírováním dat, protože je vedeno na dálku), půl hodiny práce. Pravda je, že jen proto, že jsem dostala perfektně připravené podklady (výpis z účtu, pokladní knihu a knihu přijatých faktur). Předpisy záloh máme zpracovány na celý rok dopředu).
Účetnictví malého SVJ vedu s cílem dokonale ověřit funkčnost prográmku KLAIEX. Jinak nevedu ani účetnictví našeho SVJ. To nám k naší plné spokojenosti vede externí správce domu.
N. Klainová
Poslední komentáře